سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

اعظم‌السادات مسعودی علوی: «سیلک را دریابیم» عنوان شعاری است که از چند روز پیش در سطح شهر کاشان منتشر و براساس آن نیز عصر دیروز یک زنجیره انسانی به دور تپه‌های باستانی سیلک همزمان با سالروز ثبت ملی این اثر تاریخی کشور کشیده شد.

تپه های سیلک


دوستداران ميراث فرهنگي و مردم محلي در اعتراض به بي‌تفاوتي مسئولين محلي به ساخت‌وسازهاي غيرمجاز و تعرض به حريم تپه باستاني سيلك با هدف حفاظت از اين اثر اقدام به تشكيل زنجيره انساني در حفاظت از محوطه باستاني سيلك كردند.24شهريورماه سال1310 حدود 83سال پيش تپه سيلك با شماره38 در فهرست ميراث فرهنگي كشور ثبت شد.

اين محوطه 2تپه شمالي و جنوبي با فاصله 600متر دارد. كاوش‌هاي باستان‌شناسي در محوطه سيلك توسط رومن گيرشمن، باستان‌شناس فرانسوي انجام شد. قديمي‌ترين يافته‌هاي تپه شمالي 7500سال قدمت دارند. گفته شده كه تپه شمالي 6100سال پيش متروك شد و ساكنان آن به تپه جنوبي رفتند. زيگورات سيلك نيز 5هزار سال پيش ساخته شد. 2گورستان كه قدمت آنها به 3500 سال پيش در دوره مادها مي‌رسند نيز از ديگر يافته‌هاي اين محوطه‌اند. برخي باستان‌شناس‌ها البته سيلك را تنها شهر قديمي جهان خوانده‌اند كه 7هزار و 500 سال قدمت دارد.

ساخت‌وسازهاي غيرقانوني چند دهه اخير در حريم محوطه باستاني سيلك و بي‌تفاوتي ارگان‌ها در صدور مجوز براي ساخت‌وساز، حفاظت از محوطه باستاني سيلك را پيچيده كرد.

ساختمان‌هاي بلندمرتبه حريم تپه‌هاي باستاني سيلك را نقض كرده‌اند و اكنون كه ثبت‌جهاني سيلك مطرح شده ارتفاع ساختمان‌هاي ايجاد شده از معضلات جدي پرونده ثبت جهاني اين اثر است. شهرداري و اداره ميراث فرهنگي كاشان واكنشي به ساخت‌وسازها و نقض حريم سيلك نشان نمي‌دادند و برنامه‌هاي پيشگيرانه براي جلوگيري از تعدي به اين محوطه باستاني بي‌نتيجه بود.

اكنون كميته نجات حريم سيلك با عضويت معاون ميراث فرهنگي، فرماندار كاشان و دستگاه‌هاي اجرايي اين شهرستان تشكيل شده است. معاون ميراث‌ فرهنگي كشور نيز در اين كميته خواسته است تا ساخت‌وساز در حريم سيلك متوقف شود.

به گفته محمدحسن طالبيان اگر نتوان مقابل ساخت‌وسازهايي كه ميراث گذشتگان را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند ايستاد جاي تأسف است.

کد خبر 272054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha