همزمان با برگزاری مراسم آیینی قالیشویان مشهد اردهال در کاشان، لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان در فهرست جهانی یونسکو با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس‌جمهور رونمایی شد.

آئین فرهنگ

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در آيين رونمايي از لوح ثبت جهاني مراسم قاليشويان مشهد اردهال از سرمايه‌گذاران درخواست كرد با سرمايه‌گذاري در مسير قم - اصفهان مسير گردشگري مذهبي در ايران را هموار كنند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به ركود ايجاد شده در چندسال گذشته در صنعت گردشگري كشور گفت: رونق گردشگري در شرايط كنوني به برنامه‌هاي دولت در عرصه بين‌الملل و استفاده از ادبيات محترمانه توأم با حفظ منافع ملي كشور ارتباط دارد.

آنطور كه مسعود سلطاني‌فر اعلام كرده، بسياري از هتل‌هاي ايران در 6 ماه تا يك سال آينده براي گردشگران به‌ويژه گردشگران خارجي رزرو شده است.او با اشاره به ورود 5.2 ميليون گردشگر مذهبي به كشور در سال گذشته گفت: تمام تلاش‌ها براي اين است كه ايران را به‌عنوان مقصد گردشگري حلال به جهان معرفي كنيم. او اردهال را يكي از پايگاه‌هاي مذهبي در كشور خواند و گفت: قم و جمكران و مشهد اردهال و امامزاده آقا علي عباس در بادرود نطنز مي‌تواند مسير گردشگري حلال در مسير اصفهان - قم باشد.

  • آيين جار تا قاليشويان

آيين شب جار و مراسم سنتي مذهبي قاليشويان و جمعه نشلجي‌ها هرسال در3 جمعه از‌ماه مهر، هزاران گردشگر مذهبي را راهي كاشان مي‌كند.آيين جار به‌معناي خبر دادن به مردم و اعلان عمومي در گذشته با كوبيدن بر طبل در كوي و برزن انجام مي‌شود.آيين قاليشويان كه سابقه‌اي تاريخي دارد هرسال در دومين جمعه از‌ماه مهر برگزار مي‌شود و مردم فين كاشان به نشانه خونخواهي از قاتلان حضرت سلطان علي بن محمدباقر(ع) فرزند بلا فصل امام پنجم شيعيان كه در سال 116هجري قمري به شهادت رسيد به‌صورت نمادين چوب به‌دست در محل شهادت و زيارت اين امامزاده واجب التعظيم حاضر مي‌شوند و با ذكر مصيبت، نوحه‌خواني و سينه‌زني، يكي از فرش‌هاي زيارتگاه را به نشانه و نماد پيكر آن امامزاده جليل‌القدر از خادم امامزاده تحويل گرفته و به سوي چشمه آبي كه در نزديكي امامزاده هست، منتقل مي‌كنند و آنجا شست‌وشو مي‌دهند، سپس با احترام به خادم امامزاده تحويل مي‌دهند.

در سومين جمعه‌ماه مهر كه مراسم هفتم شهادت حضرت سلطان علي بن امام محمدباقر(ع) است، مردم روستاي نشلج كه در 7كيلومتري مشهدارهال قرار دارد مراسم عزاداري و تعزيه‌خواني برگزار مي‌كنند.اين 3 تصوير از يك آيين بزرگ ملي مذهبي است كه به واسطه ارزش و اهميت تاريخي مذهبي توانست به ثبت ميراث ناملموس در فهرست جهاني يونسكو برسد. يكي از ويژگي‌هاي خاص اين آيين اين است كه برخلاف ديگر آيين‌هاي سوگواري در كشور كه با تقويم قمري برگزار مي‌شوند براساس تاريخ شمسي برگزار مي‌شود.

  • رونمايي لوح جهاني همزمان با مراسم آييني

مهران سرمديان، سرپرست اداره ميراث فرهنگي و دبير ستاد هماهنگي خدمات سفر شهرستان كاشان رونمايي لوح ثبت جهاني آيين قاليشويان مشهد اردهال را از ويژگي‌هاي برگزاري مراسم امسال اعلام كرد.به‌گفته او با هدف معرفي بهتر مراسم قاليشويان، همايش حماسه اردهال با 2 نشست تخصصي «تبيين آيين گردشگري مذهبي» و «معرفي آيين سنتي قاليشويان» با حضور سفراي كشورهاي اسلامي و اعضاي اكو برگزار شد.

عباس تراب‌زاده، مسئول تدوين پرونده ثبت جهاني آيين قاليشويان مشهد اردهال كاشان نيز گفت: از شاخص‌هاي مهم آيين قاليشويان انتقال نسل‌به‌نسل، مردمي بودن و پويايي و زنده بودن اين آيين است كه در پرتو وفاق و اتحاد اجتماعي و همدلي شكل مي‌گيرد و اين آيين به گردهمايي صلح‌آميز تعبير مي‌شود.

به‌گفته اين كارشناس مردم‌شناسي اداره ميراث فرهنگي كاشان، استفاده از قالي كه يك عنصر فرهنگي و بومي كه از دانش و مهارت بومي برخاسته، حكايت از محبت مردم به حضرت سلطان‌علي و تقدس پيكر پاك آن حضرت دارد. بنابراين تمام اين عوامل دست‌به‌دست هم داد تا اين اثر فرهنگي قابليت ثبت در فهرست ميراث معنوي يونسكو را پيدا كرد و نهايتا در آذر‌ماه 91در فهرست آثار ناملموس سازمان علمي - فرهنگي يونسكو به ثبت جهاني رسيد.گفتني است پس از رونمايي از لوح ثبت جهاني آيين قاليشويان مشهد اردهال كاشان، يك مجتمع بزرگ گردشگري با وسعت 50هزار مترمربع به بهره‌برداري رسيد.

کد خبر 273839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha