همشهری آنلاین: آمار بزرگ بیکاری در کشور یک شبه به وجود نیامده و این توقع که دولت بتواند به راحتی آن را حل کند، واقع‌بینانه نیست. مقامات ارشد دولتی و مجلس از این معضل سخت و آینده آن سخن می‌گویند.

بیکاری

به گزارش مهر، از هشدار وزیر اقتصاد درباره وقوع بیکاری بزرگ تا تاکید وزیر ارتباطات بر تمرکز دولت برای حل مشکل اشتغال به عنوان بزرگترین معضل پیش روی دولت گرفته تا سخنان اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور درباره اشتغال؛ در طول بیش از یکسال گذشته از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید موارد بسیاری درباره بیکاری عنوان شده است.

جنتی وزیر ارشاد، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور، رحمانی فضلی وزیر کشور، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس نیز از دیگر مقاماتی هستند که در طول یک سال گذشته درباره وضعیت بیکاری در کشور اظهارنظر کرده اند.

علی ربیعی؛ وزیر کار در تازه‌ترین گزارش خود به مجلس تعداد بیکاران فعلی کشور را 6 میلیون نفر اعلام کرد و هشدار داد اگر کاری نکنیم تعداد بیکاران در سال 1400 به 10 میلیون نفر خواهند رسید.

همچنین قائم مقام وی نیز درباره وضعیت بیکاری گفت: جدیدترین برآورد انجام شده نشان می‌‍‌دهد تا 7 سال آینده 5 میلیون کارجوی جدید وارد بازار کار خواهند شد.

از سویی، معاون اشتغال وزیر کار در این‌باره می‌گوید؛ اگر آمار افراد با درآمد ناکافی، مایوس شدگان از اشتغال و افراد در آستانه بیکاری را نیز به این گروه بیافزاییم، تعداد بیکاران کشور هم اکنون 6 میلیون نفر است.

عبدالرضا رحمانی فضلی نیز به تازگی موارد تازه‌ای را درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مطرح کرده است. وزیر کشور اعلام کرده است: در حال حاضر، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها به 43 درصد رسیده است.

رحمانی فضلی به این مطلب نیز اشاره کرد که بیکاری در کنار حاشیه نشینی و بحران آب؛ 3 عامل تنش زا در کشور محسوب می‌شوند.

وزیر کشور با اعلام اینکه نرخ بیکاری فعلی 14 درصد است گفت: در صورت ادامه مدل‌‌های اقتصادی دهه‌های قبل، در سال 1400 کشور با حدود 11 میلیون بیکار تحصیل کرده مواجه خواهد شد.

حسن روحانی رئیس جمهور نیز در اظهاراتی درباره وضعیت بیکاری در کشور گفته است: امروز جامعه ما از معضل بزرگی به نام بیکاری رنج می‌برد.

روحانی همچنین مطرح کرد: آمار بیکاری در کشور تکان‌ دهنده است و از سال 86 تا 91 یک اشتغال خالص نداریم. اشتغال داشته‌‌ایم و به همان نسبت عده‌ای بیکار شده‌‌اند و آمار به ما می‌‌گوید که در مجموع اشتغال صفر بوده است. وی پیش‌تر بیکاری را "ام‌المفاسد" نیز خوانده بود.

درباره وضعیت نامناسب بازار کار کشور، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید هم با تاکید بر اینکه بیکاری در حال حاضر به درجه هشدار رسیده، نسبت به عملکرد عجولانه دولت سابق در اجرای طرح بنگاه‌های کوچک زودبازده انتقاد کرده و آن را دلیلی بر ایجاد مالیات معوق 80 هزارمیلیاردتومانی بانکی دانسته است. وی همچنین اشاراتی درباره تغییر ذائقه بیکاران و تفاوت بیکاران فعلی با گذشته داشته است.

علاوه بر مقامات ذکر شده، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز تعداد افراد شاغل شده در فاصله سال‌های 85 تا 90 را تنها 71 هزار نفر (سالیانه 14200 نفر) اعلام کرد. این گزارش به عنوان اولین موضع گیری رسمی دولت تدبیر و امید درباره بازار کار در واپسین روزهای فعالیت دولت سابق عنوان شده بود که حواشی فراوانی هم داشته است.

به تازگی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با بیان اینکه دولت پیشین در ایجاد اشتغال و محاسبات مربوط به آن عوام فریبی نموده و آمار دروغ ارائه کرده، گفت: در سال 91 حدود 36 درصد رشد منفی اشتغال در کشور وجود داشت در حالی که دولت وقت مدعی شد در همان سال برای 2.5 میلیون نفر ایجاد اشتغال کرده است.

اما از سوی مجلس، علاوه بر اظهارات متعدد نمایندگان مختلف درباره وضعیت نامناسب بیکاری؛ علی لاریجانی رئیس مجلس می‌گوید بیکاری و تورم درد بزرگی است و به هر خانه‌‌ای سر می‌زنیم، مشاهده می‌کنیم جوانان بیکار در آن وجود دارند و این موضوع انسان را نگران می‌کند.

حالا مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی به اجرای بسته خروج از رکود دولت و اثرات احتمالی آن بر وضعیت بیکاری و اشتغال پرداخته است.

گزارش مرکز پژوهش‌ها تاکید دارد: محاسبات نشان می‌دهد که حتی با فرض تحقق رشد 5 درصدی که در سال‌‌های آتی، برای بازگشت سطح در‌آمد ملی سرانه ایران به سطح سال 1390 حدود 5 سال زمان نیاز است.

علاوه بر این، با فرض تداوم کیفیت پایین اشتغال‌‌زایی رشد اقتصادی در سال‌‌های گذشته‌، در سال 1400 بیش از 5 میلیون بیکار در ایران وجود خواهد داشت.

این بررسی‌ها علاوه بر لزوم تحقق رشد اقتصادی بالا در اقتصاد ایران، ضرورت افزایش کیفیت اشتغال‌‌زایی رشد برای جلوگیری از بحران‌‌های آتی اقتصادی و اجتماعی را نشان می‌‌دهد.

موضوع اشتغال و افزایش کیفیت اشتغال‌ زایی رشد اقتصادی که علاوه بر اصلاح ساختار بازار کار مستلزم کاهش وابستگی به نفت، مدیریت منطقی واردات و در نظر گرفتن مقیاس بنگاه‌‌ها در سیاست گذاری‌ های مرتبط است، کمتر مورد توجه بسته خروج از رکود دولت قرار گرفته است.

کد خبر 272018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha