جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

براساس جدیدترین آمارهای مرکز آمار ایران، به‌نظر می‌رسد در یک‌سال اخیر حدود ۶۷۰ هزار شغل از بین رفته است.

اين آمارها نشان مي‌دهد، تعداد شاغلان در بخش كشاورزي از بيش از 4.3 ميليون نفر به حدود 4.09ميليون نفر، در بخش صنعت از 7.5ميليون نفر به 7.2 ميليون نفر و در بخش خدمات از 10.3 ميليون نفر به 10.2ميليون نفر رسيده است. بر اين اساس درصد شغل ازدست‌رفته در بخش كشاورزي 6درصد و در بخش صنعت و خدمات به ترتيب 4 و يك درصد بوده است. به گزارش همشهري، همچنين نرخ مشاركت اقتصادي مردم در تابستان سال گذشته 39.1درصد بوده كه اين شاخص تعيين‌كننده و اثرگذار بر نرخ اشتغال و بيكاري در تابستان امسال به 37.2درصد رسيده است. به بيان ديگر درحالي‌كه در تابستان سال گذشته بالغ بر 24ميليون‌و‌754 هزار نفر يا شاغل بوده يا در جست‌وجوي شغل بوده‌اند در تابستان امسال تعداد اين افراد به حدود 23ميليون‌و757 نفر رسيده كه افت حدود يك‌ميليوني جمعيت فعال اقتصادي ايران را نشان مي‌دهد.

  • ابهام‌هاي بازار كار ايران

دكتر حسين راغفر اقتصاددان و كارشناس بازار كار ايران در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: انتشار نرخ بيكاري فصلي در تابستان امسال به 9.5درصد از يك سو و آشكار شدن از دست رفتن 670هزار شغل در بخش‌هاي اقتصادي، كشاورزي، صنعت و خدمات ايران در اين مدت نشان از خلاها و ابهام‌هاي زيادي در انتشار و تبيين داده‌هاي آمار اشتغال و بيكاري كشور دارد. وي توضيح مي‌دهد: البته از دست‌رفتن اشتغال 670هزار نفري به همراه كاهش نرخ بيكاري به 8.5درصد به واقع نشان مي‌دهد كه نرخ مشاركت اقتصادي كه تبيين‌كننده جمعيت شاغل و جمعيت جوياي كار است، بايد كم شده باشد درحالي‌كه اين انتظار وجود دارد با توجه به تركيب جمعيتي ايران، تقاضا براي ورود به بازار كار و به‌دنبال آن نرخ مشاركت اقتصادي مردم افزايش يابد.

راغفر تأكيد مي‌كند: متأسفانه در برخي كشورها ازجمله ايران، مفاهيم اقتصادي نظير نرخ اشتغال و بيكاري به جاي اينكه بار معنايي براي سياستگذاران داشته باشد، بيشتر جنبه تكنيكي پيدا كرده و در حالي افرادي كه تنها يك ساعت كار در هفته داشته باشند را شاغل محسوب مي‌كنند كه اين شاخص نشان‌دهنده خروج افراد يادشده از بيكاري مطلق است نه بيكاري‌اي كه بتواند معيشت و زندگي افراد را تأمين كند. اين اقتصاددان با اشاره به نرخ اشتغال ناقص در كشور پيشنهاد مي‌كند كه براي شفافيت بيشتر و هشدار‌دهنده بودن آمارهاي رسمي، نرخ اشتغال ناقص هم بر نرخ بيكاري افزوده شود و صرفا به مفاهيم تكنيكي در آمارهاي رسمي اتكا نكنيم تا بتوانيم تصويري گويا و شفاف از بازار كار دراختيار داشته باشيم.

  • تك رقمي شدن نرخ بيكاري

نرخ بيكاري به‌عنوان شاخصي تعيين‌كننده و نشان‌دهنده وضعيت اشتغال در ايران به واسطه رشد اقتصادي و خروج آرام از ركود، روند رو به بهبود را طي‌ مي‌كند. هرچند دست‌كم از سال 1389تاكنون نرخ بيكاري فصلي ايران كمتر از 10درصد نشده است. آمارهاي رسمي مركز آمار مي‌گويد: تابستان گذشته تنها 9.5درصد از كل جمعيت بالاي 10سال ايران بيكار بوده‌اند و در بين جوانان 15تا 29ساله هم 20.2درصد بيكار مانده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري جوانان 29-15ساله نشان مي‌دهد كه اين شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 0.9درصد و نسبت به فصل قبل 2درصد كاهش پيدا كرده است. نكته قابل تامل در آمار مركز يادشده اينكه هرچند نرخ بيكاري در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال تك رقمي شده، اما از مجموع 31استان كشور، 19استان شاهد افزايش نرخ بيكاري بوده‌اند.

استان‌هاي آذربايجان غربي، اردبيل، اصفهان، البرز، ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، خراسان شمالي، سمنان، قم، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، گلستان، گيلان، هرمزگان، همدان و يزد استان‌هايي هستند كه با افزايش بيكاري مواجه شده‌اند. اما استان‌هاي آذربايجان شرقي، تهران، خوزستان، زنجان، سيستان و بلوچستان، فارس، قزوين، كردستان، كرمان، لرستان، مازندران و مركزي در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال با كاهش نرخ بيكاري مواجه شده‌اند.

  • بازار مسكن پايتخت در آرامش

بازار مسكن در تهران، در تابستان امسال ثبات قيمت را تجربه كرد. اين روايت رسمي مركز آمار ايران است كه نشان مي‌دهد متوسط قيمت فروش هر مترمربع زمين يا ساختمان‌هاي مسكوني كلنگي در شهر تهران، در تابستان امسال نسبت به بهار گذشته 3.8درصد بيشتر شده، اما در مقايسه با تابستان سال گذشته 10.1درصد ارزان‌تر شده است. اين در حالي است كه تابستان امسال نسبت به بهار امسال 8.1درصد بيشتر زمين يا خانه‌هاي كلنگي خريد و فروش شده، اما نسبت به تابستان پارسال به همين ميزان خريد و فروش زمين و خانه كلنگي افت كرده است. مركز آمار ايران گزارش داد:

متوسط قيمت فروش هر مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران در تابستان نسبت به بهار امسال 7.2درصد بيشتر شده اما قيمت نسبت به تابستان پارسال تنها 2دهم درصد يعني نزديك به صفر افزايش يافته است. اين در حالي است كه از حيث تعداد معاملات آپارتمان، 15.6درصد نسبت به بهار امسال و 52.5درصد نسبت به تابستان پارسال بيشتر خانه و آپارتمان خريد و فروش شده است. روايت رسمي مركز آمار حكايت از آن دارد كه رشد اجاره بها در تابستان امسال يك سوم نرخ تورم بوده به‌نحوي كه اين مركز اعلام كرده متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد وديعه پرداختي براي اجاره يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران طي تابستان امسال نسبت به بهار امسال 8درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل5.2درصد رشد كرده است.

جدول

کد خبر 274464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha