شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

رضا کربلایی: حرکت قیمت نفت در سراشیبی و رسیدن بهای این طلای سیاه به کمتر از ۱۰۰دلار کشورهای نفتی دنیا به ویژه آنهایی که بودجه‌شان وابستگی زیادی به دلارهای ناشی از فروش نفت دارند را نگران کرده است.

نوسان قیمت نفت

دست‌كم ايران هم يكي از 7كشور صادركننده نفت جهان است كه بودجه‌ امسال را روي بشكه‌اي 100دلار بسته است و دو‌رقمي‌شدن قيمت نفت مي‌تواند كسري بودجه و كندشدن اجراي پروژه‌هاي نفت و گاز كشور را به همراه آورد. سازمان كشورهاي صادركننده نفت جهان (اوپك) در آخرين برآورد سبد نفتي خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان روز سه شنبه با یک سنت کاهش نسبت به روز دوشنبه، با نرخ 96.99 دلار معامله شد و سیر شکستن رکورد کمترین قیمت‌های این نوع نفت در سال جاری همچنان ادامه دارد.

سبد نفتی اوپک بار دیگر رکورد جدیدي در كاهش قيمت طي سال 2014 به ثبت رسانده است. همزمان آژانس بين‌المللي انرژي در گزارشي اعلام كرد: رشد اقتصادي اروپا و چين كند شده و تقاضا براي نفت با سرعتي چشمگير در حال كاهش است. بازار جهاني نفت در شرايط حاضر نه تنها از افت تقاضا كه از عرضه بالا به ويژه از سوي كشورهاي غير اوپك متزلزل شده است و كشورهاي اوپك هم به دليل دلبستگي بودجه‌شان به دلارهاي نفتي حاضر به كاهش ميزان عرضه خود نيستند.

برآورد يك نهاد بين‌المللي نشان مي‌دهد ۷ کشور از مجموع ۱۲کشور عضو اوپک مثل ایران، عراق و نیجریه اکنون برای تامین هزینه‌های بودجه‌ای خود به قیمت‌های بسیار بالاتری نیاز دارند. در جولای امسال، اوپک میزان پیش بینی خود از تقاضا برای نفت این سازمان را ۳۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش داد. این در حالی است که عرضه نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک به‌خصوص آمریکا در حال افزایش است.

دولت ايران بودجه امسال خود را بر مبناي هر بشكه 100 دلار بسته است، هرچند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در هنگام بررسي لايحه بودجه سال 1393 با بررسی چشم انداز وضعیت بازار نفت خام در سال 2014 ، پیشنهاد کرد قیمت نفت در بودجه سال آینده بین 90 تا 95 دلار در هر بشکه تعیین شود. با اين حال بيژن زنگنه، وزير نفت ايران اخيرا در واكنش به كاهش قيمت جهاني نفت، گفته بود: در شرايط فعلي برگزاري نشست اضطراري اوپك نياز نيست. اين در حالي است كه محسن قمصري مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران اظهار كرد: در شرايط فعلي قيمت واقعي نفت كمتر از 100 دلار است و اگر بورس‌بازان، بازار را رها كنند، قطعا قيمت نفت بازهم كاهش مي‌يابد.

کد خبر 271793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha