شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

دکتر نرسی قربان*: علت افت سقوط بهای جهانی نفت از ۲منظر عرضه و تقاضا قابل ارزیابی است؛ از جانب تقاضا، وضعیت نوسان رشد اقتصادی کشورهایی چون چین، هند و آمریکا و به تبع آن برخی کشورهای دیگر باعث شده تا تقاضا برای نفت کم شود، از جانب عرضه شاهد این هستیم که تولید نفت کشورهای غیراوپک نسبت به تولید نفت آمریکا افزایش یافته که این مهم در کنار مازاد عرضه نفت توسط عربستان در نهایت باعث کاهش قیمت نفت شده است.

دکتر نرسی قربان

از سوي ديگر تحولات عرضه و تقاضاي نفت، باعث شده تا خريد و فروش نفت در بازار‌هاي آينده تشديد شود و قيمت نفت جهت نزولي داشته باشد.

تحليل برخي كارشناسان و رسانه‌ها مبني بر آغاز جنگ قيمتي بين عربستان و ايران هم خيلي دقيق نيست، چرا كه اولا صادرات نفت ايران در حال حاضر اندكي بيش از يك ميليون بشكه است و عربستان حدود 9ميليون بشكه نفت و فرآورده نفتي صادر مي‌كند و ربط دادن سقوط نفت به رقابت دوكشور ايران و عربستان منطقي به‌نظر نمي‌رسد. البته نبايد از نظر دور داشت كه عربستان در سال‌هاي گذشته براي جبران كمبود نفت ليبي در بازار، صادرات خود را افزايش داده و حالا با بازگشت نفت ليبي به بازار، حاضر به كاهش سقف صادرات خود نيست. در ارتباط با نقش ايران در تحولات پيش روي بازار نفت هم بايد گفت كه بخشي از اقدامات اقتصادي و سياسي ايران ناظر بر اين خواهد بود كه بتواند به حدود 100ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي بلوكه شده دسترسي پيدا كند و اولويت نخست دولت هم بايد رفع تحريم‌هاي بانكي و نفتي براي بازگشت نفت ايران به بازار جهاني باشد كه بخش اصلي اين مهم در گرو مذاكرات 1+5 و ايران بر سر موضوع هسته‌اي است.

نكته مهم ديگر به نقش ايران براي ايجاد اجماع در اوپك براي تجديدنظر در توليد نفت اين سازمان برمي‌گردد كه اين نقش، همانند ديگر اعضا خواهد بود و بايد ديد ديگر اعضاي اوپك، تا چه اندازه برگزاري نشست فوق‌العاده را ضروري مي‌بينند و شايد در اجلاس آينده اوپك، اعضا بتوانند به اجماع‌نظر براي كاهش سقف توليد برسند. بنابراين نبايد تصور كرد كه ايران به اندازه‌اي تأثيرگذار است كه بتواند به ديگر اعضا فشار بياورد و اعضا هم به خواسته ايران نشست فوق‌العاده بگذارند، چرا كه برگزاري نشست فوق‌العاده و تصميم براي كاهش سقف توليد، داراي يك روال مشخص در اوپك است.

البته سقوط قيمت نفت در روزهاي اخير قابل توجه بوده و شايد اين روند كاهشي، انگيزه اوپكي‌ها براي مديريت جانب عرضه را تقويت كند؛ اما نكته مهم در تحليل بازار جهاني نفت اين است كه صرف كاهش قيمت نفت در 10روز گذشته نمي‌تواند دليلي براي تصميم اوپكي‌ها جهت كاهش صادرات باشد و بايد قيمت نفت در يك دوره زماني 6 تا 9‌ماه گذشته را رصد كرد و در نتيجه، با درنظر گرفتن تحولات اقتصادي كشورهاي دنيا، براي آينده بازار تصميم گرفت.

*كارشناس حوزه انرژي

کد خبر 275063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha