الهام مصدقی راد: ایران ازجمله کشورهایی است که مصرف انرژی زیادی دارد. براساس تحقیقات صورت گرفته بیشترین انرژی مورد استفاده، مربوط به بخش خانگی است به‌گونه‌ای که سهم مصرف انرژی در بخش ساختمان ۴۷ درصد از سهم انرژی کل کشور را به‌خود اختصاص داده است.

شهر تهران

 براساس تحقيقات صورت گرفته بيشترين انرژي مورد استفاده، مربوط به بخش خانگي است به‌گونه‌اي كه سهم مصرف انرژي در بخش ساختمان 47 درصد از سهم انرژي كل كشور را به‌خود اختصاص داده است.ميزان بالاي انرژي مصرفي در بخش خانگي تنها به اين معني نيست كه ابزار و وسايل مورد استفاده در خانه تعدادشان زياد است يا انرژي زيادي مصرف كرده يا ما با عملكردمان برق، آب و گاز را هدر مي‌دهيم. اين بخشي از ماجراست كه معمولا ديده مي‌شود اما بخش ناپيداي آن، انرژي‌اي است كه خود ساختمان و نوع مصالح و ابزاري كه در آن به‌كار رفته شده تلف مي‌كنند.

بيش از يك دهه است برخي كشورها كه با مسئله هدررفت انرژي در ساختمان مواجه شده‌اند تلاش كرده‌اند با كمك شيوه‌هايي همچون احداث خانه‌هاي سبز ميزان آن را به حداقل ممكن برسانند. ساخت شهرك سبز و دوستدار محيط‌زيست كه توسط هلندي‌ها براي كره‌جنوبي طراحي شد يكي از نمونه‌هاي شاخص است. در اين شهرك با ظرفيت اسكان بيش از70هزار نفر به جز استفاده از توربين‌هاي بادي و صفحات خورشيدي براي جذب هرچه بيشتر انرژي‌هاي پاك، از پوشش‌هاي سبز گياهي به‌منظور تهويه هرچه بهتر هواي شهرك استفاده مي‌شود.

  • هدر رفت انرژي در ساختمان

كالبد ساختمان و تجهيزات مورد استفاده در آن 2عامل عمده در ميزان هدررفت انرژي هستند اما به غيرازاين دو، مواردي مانند جهت‌گيري بنا نسبت به سمت جنوب، نحوه قرارگيري بنا نسبت به بناهاي مجاور، كاربري بنا، شرايط اقليمي، دماي آسايش و ميزان استفاده در طول روز نيز عوامل مهمي در حفظ يا هدررفت انرژي محسوب مي‌شوند. مميزي انرژي ازجمله فعاليت‌هاي مؤثر براي كنترل وكاهش هزينه‌هاي تأمين انرژي است ودرواقع مشخص مي‌كند كه چگونه انرژي خريداري، مديريت و مصرف شود.

در اين راستا نيز چندسال پيش شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت كشور با هدف مصرف صحيح انرژي، راهكارهايي را با عنوان «طرح جامع انرژي‌هاي خانگي» ارائه كرد. شهرداري تهران نيز كه وظيفه اصلي نظارت بر ساخت وساز در پايتخت را به‌عهده دارد اصلي‌ترين نهادي است كه مي‌تواند در اين خصوص فعاليت كند به همين دليل از6سال پيش تاكنون اجراي مقررات مبحث 19كه همان صرفه‌جويي در مصرف انرژي است در تمامي مناطق 22گانه تهران‌ الزامي شد، قانوني كه در ابتدا تنها مناطق برخوردار، ملزم به اجراي آن بودند.

به گفته مشاور سابق شهردار تهران در امور محيط‌زيست، رتبه‌بندي ساختمان‌هاي تهران از نظر ذخيره‌سازي انرژي، با 3رتبه ساختمان‌هاي طلايي، نقره‌اي و برنزي يكي از طرح‌هاي مورد نظر است كه پيش از اين قرار بود با تصويب شوراي شهر به الزام قانوني تبديل شده و به‌صورت پايلوت در منطقه يك اجرايي شود.

محمدهادي حيدرزاده كه هم‌اكنون مديركل محيط‌زيست استان تهران است در گفت‌وگو با همشهري افزود: تاكنون مطالعاتي درخصوص وضعيت ذخيره‌سازي و هدرروي انرژي در ساختمان‌هاي تهران انجام نشده، اين در حالي است كه انجام اين مطالعات يك ضرورت است اما با توجه به گستردگي تهران و تعداد ساختمان‌هاي موجود درآن اين اقدام كار مشكلي است و فقط مي‌توان در ساختمان‌هاي جديد و در حال ساخت اين بررسي را انجام داد و آنها را ملزم به رعايت مواردي كرد.

شوراي شهر تهران نيز در سال 87شهرداري را ملزم به فرهنگ‌سازي درخصوص ترويج استفاده از مصالح و فرآورده‌هاي ساختماني استاندارد كرد كه طي آن شهرداري در زمان‌ صدور پروانه بايد آخرين فهرست مصالح استاندارد را در اختيارسازندگان قرار دهد و سياست‌هاي تشويقي و بازدارنده در مورد آن را به كارگيرد.

کد خبر 271789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha