سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

رویکرد متفاوت کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره بودجه‌ریزی موجب تحولات عمده در نحوه بودجه‌ریزی شهرداری تهران شده است.

 يكي از مهم‌ترين تغييرات ايجاد شده، تغيير در فرمت بودجه است. عليرضا دبير، رئيس اين كميسيون در اين‌باره به همشهري گفت: «يكي از مهم‌ترين مصوبات كميسيون برنامه و بودجه الزام شهرداري به بودجه‌ريزي عملياتي بود؛ مصوبه‌اي كه مي‌تواند بودجه شهرداري تهران را به‌طور كامل شفاف كند.» از نظر دبير نتيجه فرايند بودجه‌ريزي عملياتي كاهش هزينه‌هاي جاري و افزايش بودجه‌هاي عمراني و سرمايه‌اي نسبت به جاري است.

دبير از تهيه نرم‌افزار جديدي خبر داد كه در آن بودجه سال۹۴ شهرداري تهران همانند فرمت بودجه‌هاي دولت و براساس مواد ۲۰‌گانه تدوين خواهد شد. رئيس كميسيون برنامه و بودجه همچنين از تهيه فرم‌هاي جديد بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها به‌عنوان يكي ديگر از تحولات انجام شده در يك سال اخير سخن گفت وافزود: «بودجه‌ريزي عملياتي براساس برش برنامه 5 ساله، نخستين‌بار است كه در شهرداري تهران انجام مي‌شود.» دبير معتقد است در شرايطي كه شهرداري هم خودش را مقيد به اجراي بودجه‌ريزي عملياتي بداند با اين روش كار نظارت بر عملكرد شهرداري دقيق‌تر صورت خواهد گرفت.

دبير افزود: «يكي ديگر از ابزارهاي نظارتي كه ازسوي كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهيه شده، نرم‌افزار نظارتي پروژه‌هاي سرمايه‌اي شهرداري تهران است.» به گفته رئيس كميسيون برنامه و بودجه براي راه‌اندازي اين نرم افزار همكاري تنگاتنگي با سازمان فناوري اطلاعات در طول 6 ‌ماه گذشته انجام شده و كلاس‌هاي آموزشي مستمري به‌منظور ارتقاي سطح دانش كارشناسان و نحوه استفاده از سيستم نظارتي برگزار شده است. رئيس‌كميسيون برنامه و بودجه تاكيد كرد:«‌اين نرم‌افزار به كارشناسان كميسيون برنامه و بودجه كمك مي‌كند به جاي تهيه گزارش‌هاي دستي به‌صورت آنلاين اطلاعات پروژه‌هاي مستمر و غيرمستمر شهرداري را وارد نرم‌افزار كرده و گزارش آن را نيز به‌صورت آنلاين ارائه دهند.» عليرضا دبير معتقد است كه با اين رويكرد امر شفاف‌سازي‌ بودجه در سطح تمام معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها و شركت‌ها محقق خواهد شد و به‌عنوان يادگار شوراي چهارم باقي خواهد ماند.

به گفته دبير، اين نرم‌افزار در منطقه يك شهرداري تهران به‌صورت آزمايشي در حال اجراست. وي همچنين از تعامل بسيار نزديك با روساي ديگر كميسيون‌هاي شورا سخن گفت و افزود:« اغلب لوايح مطرح شده در صحن شورا با همكاري كميسيون برنامه و بودجه و يك كميسيون تخصصي بررسي شده است .»

کد خبر 271383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha