سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

وزارت ورزش و جوانان که متولی امور ۲۳میلیون جوان ۱۵تا ۲۹ساله در کشور است با نظرسنجی بین ۱۵هزار جوان در سال گذشته در تمام استان‌ها، آماری درباره نگرش‌های‌ جوانان نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و... منتشر کرده است.

جوانان

در اين نظرسنجي مسائلي همچون هويت در ابعاد فردي، ديني، ملي و انقلابي، خانواده، ازدواج و طلاق، رفاه و تأمين اجتماعي، اخلاق و تربيت، جمعيت و مهاجرت، مشاركت اجتماعي و سياسي، اشتغال و مهارت‌آموزي، فضاي مجازي، رسانه و ارتباطات، اوقات فراغت، آموزش، دانش و پژوهش، مسكن، تربيت‌بدني و ورزش، جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي، خلاقيت و ابتكار، بهداشت و سلامت و تهاجم فرهنگي، بررسي شده است.

محمد تقي حسن زاده، رئيس مركز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردي وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اجراي اين تحقيق مي‌‌گويد: ‌اين پيمايش از سال 79و هر 3سال يك‌بار در كشور اجرا شده كه ششمين پيمايش آن سال گذشته با هدف شناخت نگرش‌ها و رفتارهاي اجتماعي و فرهنگي انجام شد.

گسترش نفوذ اينترنت در ميان خانواده‌ها موضوعي است كه اواخر خردادماه سال‌جاري از سوي سامانه مديريت ضريب نفوذ اينترنت در كشور مطالعه شد. براساس اين مطالعه ضريب نفوذ اينترنت در ايران، 49/13درصد است و اتصال به شبكه اينترنت از طريق تكنولوژي ADSL بيشترين سهم را در ميان ساير اتصالات به‌خود اختصاص داده است.

براساس نتايج تحقيق وزارت ورزش و جوانان 67/4درصد از جوانان از اينترنت استفاده مي‌كنند كه 19/1درصد آنان براي چت، 15/3درصد به‌منظور ارتباط با شبكه‌هاي اجتماعي، 15/2درصد براي سرگرمي و بازي و 10/4درصد براي تحقيق و پژوهش‌هاي علمي از اينترنت بهره مي‌برند. به گفته حسن‌زاده كمتر از 5درصد از جوانان از اينترنت براي مراجعه به سايت‌هاي غيراخلاقي و موارد غيرضرور استفاده مي‌كنند و 12/3درصد از اينترنت براي دانلود فيلم، موسيقي و عكس بهره مي‌گيرند. 39درصد از پاسخگويان فرار از تنهايي و سرگرمي و 22/3درصد از آنان ارتباط و تبادل تجربه را انگيزه خود براي استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي ذكر كردند و كمتر از 5درصد از اين افراد از شبكه‌هاي اجتماعي براي مسائل غيرضرور استفاده مي‌كنند. ضمن اينكه 69/3درصد پاسخگويان براي بهره‌گيري از اينترنت از فيلترشكن استفاده مي‌كنند.

دين و زندگي

سنجش هويت ديني و ملي جوانان موضوع ديگري است كه در اين پيمايش سنجش شده است. براساس نتايج به‌دست آمده 82درصد از جوانان از مسلمان‌بودن خود كاملا احساس افتخار مي‌كنند و 68/1درصد آنان گفته‌اند كه درصورت بروز مشكل براي كشور در حفاظت از مرزهاي ايران مي‌كوشند. از بعد انقلابي نيز 72/5درصد پاسخگويان معتقدند كه بايد از جمهوريت و اسلاميت نظام حفاظت كرد. 78/9درصد از زندگي و روابط خانوادگي خود راضي هستند و 81/7درصد از آنان نيز در خانواده خود احساس آرامش، رضايت و امنيت مي‌كنند.

خانواده و اشتغال

يكي ديگر از مسائل مبتلا به جوانان موضوع تشكيل خانواده و اشتغال است. براساس نتايج به‌دست آمده از پيمايش اين وزارتخانه 82/6درصد جوانان مخالف انتخاب همسر از طريق فضاي مجازي هستند، همچنين 55/6درصد آنان معتقدند كه پايبندي به سنت‌هاي ازدواج مانند برگزاري مراسم، مهريه و جهيزيه تأثير خوبي در پايداري زندگي مشترك دارد. همچنين 76/9درصد جوانان معتقدند كه مشكلات اقتصادي و فقر در وقوع طلاق مؤثر است. علاوه برآن به اعتقاد پاسخگويان، شغل نسبت به مسكن اولويت دارد و 68/4درصد آنان معتقدند كه دستيابي به مسكن از طريق اشتغال قابل حل است. به اعتقاد 68/4درصد جوانان يافتن شغل نياز به سفارش، توصيه و روابط به جاي ضوابط دارد.

ورزش و فراغت

به گفته رئيس مركز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردي وزارت ورزش و جوانان به‌طور ميانگين اوقات فراغت جوانان درهفته 28ساعت است كه 56/1درصد آنان اعتقاد دارند كه گذران اوقات فراغت بايد همراه با خانواده باشد. به اعتقاد 58/3درصد جوانان مسئوليت برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت بايد برعهده دولت باشد.

براساس آمارها سرانه فضاي ورزشي در كشور 70سانتي مترمربع است. اين درحالي است كه سرانه فضاي ورزشي در دنيا به 2مترمربع مي‌رسد و براي نزديك شدن به اين سرانه بايد تلاش زيادي كرد. با اين سرانه كم ورزشي 71/6درصد جوانان در پيمايش وزارت ورزش اعلام كرده‌اند كه ورزش مي‌كنند كه 47/9درصد آنان يك تا 2ساعت طي روز اين كار را انجام مي‌دهند و حدود 30درصد از جوانان به هيچ وجه ورزش نمي‌كنند. حسن‌زاده درباره علت ورزش نكردن جوانان مي‌گويد: 36/5درصد جوانان فرصت نداشتن و كارهاي مهم‌تر از ورزش را علت ورزش نكردن عنوان كرده‌اند. 29/7درصد حوصله نداشتن، 19/7درصد دسترسي نداشتن به امكانات ورزشي و 14/7درصد هزينه گران باشگاه‌ها را دليل اين امر توصيف كرده و به اعتقاد 14/4درصد نيز دسترسي جوانان به امكانات ورزشي ضعيف است. وي درباره مهم‌ترين مشكلات استفاده از امكانات ورزشي، مي‌گويد: 33/6درصد هزينه بالاي اماكن ورزشي و 24درصد دوري اين اماكن از محل زندگي را مهم‌ترين علل مشكلات استفاده از امكانات ورزشي ذكر كردند.

زندگی به سبک جوانان ایرانی

کد خبر 271370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha