مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آلودگی آب دریای خزر هشدار داده و نماینده وزارت کشور نیز خواستار پیگیری ساماندهی سواحل خزر به‌عنوان یک مسئله ملی شده است.

دریای خزر

مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي نتيجه بررسي حوزه‌هاي مختلفي مخصوصا مسائل زيست‌شناختي و مشكلات بومي اين محور توريستي كشور را منتشر كرده است. براساس نتايج به‌دست آمده از مطالعات ميكروبي، آب‌هاي ساحلي و شناگاه‌هاي درياي خزر از نظر آلودگي به باكتري‌هاي شاخص بهداشتي آب‌هاي شناگاهي در وضعيت مطلوبي قرار ندارد و به‌طور كلي ايستگاه‌هاي مازندران آلودگي بالايي را نشان مي‌دهند. علاوه بر اين، هم در شرق و هم در غرب مازندران آلودگي ميكروبي قابل توجه بوده و بيشتر مواقع بالاتر از حد مجاز است.

به‌علت شرايط آب و هوايي مناسب بيش از 40شهر بزرگ و كوچك با جمعيت‌هاي مختلف و تعداد زيادي روستا در حاشيه جنوبي و كنار سواحل درياي خزر و رودخانه‌هاي منتهي به آن توسعه يافته‌اند كه فاضلاب بيشتر آنها از طريق اين رودخانه‌ها به درياي خزر انتقال مي‌يابد. در مواردي نيز فاضلاب مستقيما به دريا هدايت مي‌شود. از سويي علي ملازاده رئيس ستاد ساماندهي طرح‌هاي دريا در وزارت كشور نيز با تأكيد بر كافي نبودن بودجه‌هاي دولتي براي افزايش طرح‌هاي سالم‌سازي‌ دريا، گفت : سالانه نزديك به 18ميليون گردشگر فقط دراستان‌هاي گيلان و مازندران از ساحل و دريا استفاده مي‌كنند درحالي‌كه زيرساخت‌ها و منابع انساني در اين نقاط متناسب با شهرستان است.

همچنين فرماندار انزلي با اشاره به غرق شدن 23نفر از ابتداي فصل گرما در درياي خزر گفت: از 47كيلومتر نوار ساحلي اين شهرستان 27كيلومتر براي عموم قابل بهره‌برداري است كه در آن 9طرح سالم‌سازي وجود دارد و پاسخگوي سيل مسافران نيست. 95نقطه خطرآفرين توسط كارشناسان امر در سواحل شهرستان شناسايي شده است كه اگر اعتبار لازم براي استقرار ناجي غريق در اين مناطق اختصاص مي‌يافت مطمئنا غريق‌هاي خيلي كمتري مي‌داشتيم.

موضوع كمبود نقاط سالم‌سازي‌ شده براي شنا و بالا رفتن آمار مسافران غرق شده در درياي خزر آنقدر جدي شده كه دادستان شهرستان براي پيشگيري از غرق‌شدن افراد در نقاط خطرآفرين و هنگام طوفاني بودن دريا، ناجيان غريق را به‌عنوان ضابط قضايي مسئول جلوگيري از ورود افراد به دريا در اين مواقع معرفي كرده است.

 

کد خبر 271030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha