همشهری آنلاین: مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پدیده پس رفت و کم شدن آب دریای خزر زمینه‌های افزایش تردد کشتی‌های تجاری و افزایش آلودگی‌های زیست محیطی را در دریای خزر تشدید می‌کند.

کاهش آب دریای خزر آلودگی‌های زیست محیطی را در خزر افزایش می‌دهد

به گزارش ايرنا، خسرو سرایی روز یکشنبه گفت: طبق مطالعات انجام شده دریای خزر در یک موج سینوسی در هر 30 سال شاهد پدیده بالا آمدن آب و پدیده پس‌رفت و کاهش آب می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون دوران پس‌رفت آب دریای خزر است و هر دو این پدیده برای کشتیرانی و بنادر موجود در حاشیه دریای خزر مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: چنانچه آب دریا کاهش یابد، عمق بندر نیز کم می‌شود و این مساله در پهلوگیری کشتی‌های تجاری در بنادر خزر و زیرساخت‌های آن مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

سرایی افزود: کاهش عمق آب در خزر در صورتی که یک کشتی تجاری 6 هزار تن بار حمل کند به علت کم شدن عمق آن مجبور است که یک هزار تن بار کم‌تری را حمل کند و این سبب خواهد شد که برای جا به جایی بار در خزر، شناورها تردد خود را افزایش دهند.

وی اظهار داشت: افزایش رفت و آمد کشتی‌های تجاری و شناورها در دریای خزر پیامد آلودگی‌های زیست محیطی بیشتری را به دنبال دارد و این هزینه‌های حمل بار در دریای خزر را افزایش خواهد داد، زیرا هرچه تناژ حمل بار کاهش یابد تجارت در این منطقه گران‌تر تمام خواهد شد.

سرایی گفت هفتمین اجلاس مدیران بنادر دریای خزر به میزبانی بندر امیرآباد در روزهای 25 و 26 آبان ماه سال جاری در ساری برگزار شد و مدیران بنادر خزر در این اجلاس توافق کردند برای مقابله با پدیده پس رفت آب خزر، کارگروهی تشکیل تا با ارایه راهکارهای مناسب با آثار این پدیده مقابله شود.

کد خبر 315501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha