همشهری آنلاین: کارشناس بسکتبال ایران با تمجید از عملکرد ملی‌پوشان ایران در جام‌جهانی گفت: ملی‌پوشان ایران دلاور هستند و حقشان صعود به مرحله دوم جام جهانی بود.

بسکتبال قهرمانی جهان

مصطفی هاشمی در گفت و گو با ایسنا، درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران در هفدهمین دوره جام جهانی اظهار کرد: ابتدا باید بگویم که این بازیکنان دلاور بودند و مردانه در میدان و برابر تیم‌های خوب جهان رقابت کردند. در گروه ایران واقعا بازیکنان ما جزو بهترین ها بودند و معتقدم که کامرانی، صمد و حدادی جزو بهترین‌های پست خود بودند و عملکردی ایده‌آل داشتند. با این نگاه باید بگویم که حداقل حق این بسکتبالیست ها صعود به مرحله دوم بود و به حق آنها ظلم شد. این تیم خوب ما می‌توانست به جمع 16 تیم برتر برسد که نشد.

کارشناس بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که کمبود ملی پوشان ایران در جام جهانی چه بود؟ تصریح کرد: مشکل ما این بود که ادبیات بسکتبال ما باعث نشد خودمان را باور کنیم که می‌توانیم به مرحله دوم صعود کنیم. باید این ادبیات قبل از جام جهانی برای تیم ملی ایجاد می‌شد که این بازیکنان بهترین هستند و با قدرتی که دارند می‌توانند به جمع 16 تیم برتر صعود کنند. در این شرایط ادبیات دوستان این بود که ما در جام جهانی صعود نمی‌کنیم یا نگاهمان به اینچئون است. اگر نگاه ما به اینچئون است چرا این ستاره‌ها را تحت فشار قرار دادیم تا در جام جهانی بازی کنند؟ تیم جوان را می‌فرستادیم به جام جهانی و این تیم را با فضایی آرام به اینچئون اعزام می‌کردیم.

هاشمی افزود: به هر حال حریفان را برای این ملی‌پوشان غول ساختند. مگر فیلیپین در جام جهانی نبود؟ مگر عملکرد خوبی نداشت؟ ما با این ستاره‌ها که پتانسیل بالایی دارند و برابر اسپانیا و برزیل نشان دادند که می‌توانند کارهای بزرگ انجام دادند می‌توانستیم به مرحله بعدی صعود کنیم اما ادبیات دوستان اجازه خودباوری به آنها نداد.

سرمربی فصل گذشته تیم بسکتبال مهرام در پاسخ به این سوال که به نظرش مشکل تیم ملی در جام جهانی چه بود؟ گفت: ما با یک تیمی به اسپانیا رفتیم که بازیکنانی دلاور داشت و برای کشورشان هر کاری می‌کردند اما برخی از ما چون از باخت می‌ترسیم و همیشه نگران هستیم که کسی از ما انتقاد کند، از همان ابتدا از این حریفان غول ساختند. کدام بازیکن بهتر از مهدی بود؟ کدام فوروارد به اندازه صمد توانمند بود؟ در بازی با فرانسه کدام بازیکن آنها جرات کرد به حامد نزدیک شود؟ ما بهترین‌ها را داشتیم اما ادبیات لازم برای آمادگی این بسکتبالیست‌ها فراهم نبود. با این حال باید از همین ابتدا تاکید کنیم که بسکتبال ایران فراتر از آسیا است و این تیم باید با قدرت کامل در اینچئون قهرمان شود.

هاشمی ادامه داد: بسکتبال ایران خانواده‌ای فرهیخته دارد و می‌تواند آنالیز کند. مگر برابر اسپانیا و برزیل باختیم کسی انتقاد کرد؟ مشکل اینجا بود که این تیم‌ها را غولی ساختیم برابر تیم خودمان و به جای اینکه اعتماد به نفس به بسکتبالیست‌هایمان بدهیم کار دیگری انجام دادیم. دومین دوره جام جهانی را پشت سر گذاشتیم و آیا چهار سال دیگر هم دوستان ما می‌خواهند بگویند بازی های آسیایی مهم‌تر است؟ بگویند تیم خودش را برای آسیا آماده می‌کند؟

کارشناس بسکتبال گفت: به این دلیل که به زبان فرانسوی تسلط دارم بازی را از یک شبکه فرانسوی تماشا می‌کردم. باور نمی‌کنید چقدر از بازیکنان ما تعریف کردند و از بازیکنان خودشان انتقاد کردند. خودشان می‌گفتند از فرانسه کسی جرات ندارد به حامد حدادی نزدیک شود. متاسفانه در ایران تا کسی بخواهد حرفی بزند و چیزی را به چالش بکشد مغرض معرفی می‌شود.

او افزود: با این حال من حرف دلم و آنچه که فکر می‌کنم برای کشورم مناسب است را به زبان می‌آورم. حالا کسی من را مغرض، دشمن یا کافر معرفی کند برایم مهم نیست چون نگاه من ملی است و می‌خواهم بسکتبال کشورم با داشتن این ستاره‌های بزرگ موفق شود. تیم ملی ما می‌توانست صربستان و فرانسه را شکست دهد و برابر اسپانیا و برزیل نیز با آن اختلاف شکست نخورد.

هاشمی در پایان گفت: به عنوان یک بسکتبالی به حضور این بازیکنان در بسکتبال ایران افتخار می‌کنم. بازیکنانی که ستاره بودند و ستاره‌ بودنشان را به همه نشان دادند. بازیکنانی که حقشان صعود به مرحله دوم بود اما این اتفاق نیفتاد. تنها نکته‌ای که جا دارد بگویم این است که لطفا به شعور مردم توهین نکنیم. بدانیم مردم می‌دانند چه اتفاقی در ورزش افتاده و می‌افتد. تیم ملی ما از نظر فنی و بازیکن مشکلی نداشت و فقط مشکل ادبیاتی بود که برابر این ملی‌پوشان قرار داده بودند.

کد خبر 270979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha