همشهری آنلاین: سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که نشست آنها روز پنج شنبه در ولز انگلیس آغاز شد و امروز (جمعه) به پایان می‌رسد، از مسکو خواستند تا سربازان خود را از اوکراین خارج کنند و در عین حال رئیس جمهور آمریکا و هم‌پیمانان غربی وی متعهد شدند تا از کی‌یف حمایت کرده و تدابیر دفاعی خود در مقابل روسیه را در راستای بزرگترین تغییر راهبردی ناتو از زمان جنگ سرد تقویت کنند.

نشست سران ناتو

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبران ناتو طی نشست خود در ولز تصریح کردند که ائتلاف نظامی آنها برای دفاع از اوکراین که عضو این سازمان نیست، از زور استفاده نخواهد کرد اما برای اعمال تحریم‌های اقتصادی سخت تر به منظور تغییر رفتار روسیه برنامه ریزی کرده‌اند.

رهبران کشورهای غربی با احتیاط زیادی درباره صحبت کرملین نسبت به آتش‌بس قریب‌الوقوع برای پنج ماه درگیری مسلحانه در شرق اوکراین اظهار نظر کردند. این در حالی است که اظهارات مسکو در مورد طرح آتش‌بس در شرق اوکراین همزمان با نشست ناتو و تدارک اروپا به منظور اعمال تحریم های جدید مطرح شدند.

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو به دنبال نشست 25 تن از رهبران غربی با پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: پیشتر چنین بیانیه‌هایی از جانب روسیه به منظور پوششی در راستای تداوم از بین بردن ترکیب و آداب و رسوم قومیتی در اوکراین استفاده شده‌اند .

وی خاطر نشان ساخت: ما از روسیه می‌خواهیم تا به اقدام غیرقانونی و خود خوانده در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک این کشور پایان دهد. ما از روسیه می‌خواهیم تا سربازان خود را از اوکراین خارج کرده و ارسال سلاح، نیرو و اعتبارات برای جدایی طلبان را متوقف کند. ما از روسیه می‌خواهیم تا از رویارویی اجتناب کرده و راه صلح را در پیش بگیرد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز اظهار داشت: غرب آماده است تا برای پشتیبانی از این تقاضاها تحریم‌های بیشتری اعمال کند اما در این حال آماده مذاکره با مسکو درباره راه حل سیاسی است.

پوروشنکو به خبرنگاران گفت: روز جمعه در صورتی که توافق نامه بر سر طرح صلح برای پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین طی مذاکرات در جریان در کشور بلاروس امضا شود دستور آتش بس خواهد داد.

رئیس جمهوری اوکراین نیز خاطر نشان ساخت: تنها چیزی که ما اکنون برای صلح و ثبات نیاز داریم نخست این است که روسیه سربازان خود را خارج کند و دوم اینکه مرزهایش را ببندد.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد، اوباما و رهبران آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا در حاشیه نشست ناتو توافق کردند تا روسیه به سبب امکاناتش با افزایش هزینه‌ها روبرو شود. فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز عنوان کرد: تحریم‌های سخت تر اتحادیه اروپا علیه روسیه که قرار است از امروز جمعه تصویب شود، وابسته به تحولات ساعات آینده هستند.

رئیس جمهوری اوکراین اظهار داشت: من آماده هستم تا بیشترین تلاش خود را برای متوقف ساختن جنگ انجام دهم.

اوباما و مقامات اروپا طی نشست با رئیس جمهوری اوکراین تاکید کردند که همچنان به حمایت از دیپلماسی فعال پوروشنکو به امید کاستن از شدت درگیری‌ها ادامه خواهند داد.

بن رودس معاون مشاور امنیت ملی اوباما خاطر نشان ساخت: هم پیمانان ناتو در حال نهایی ساختن یک بسته دیگرر تحریم‌ها علیه روسیه هستند هرچند که وی جزئیات بیشتری درباره نوع این تحریم‌ها فاش نکرد.

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه افزود: اعضای ناتو روز پنج شنبه طیفی از کمک‌ها به اوکراین شامل پول، تجهیزات و مشاوره دهی به منظور بازسازی نیروهای مسلح این کشور را وعده دادند.

به گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا شانس زیادی برای لغو این تحریم‌ها حتی در صورت امضای یک آتش بس وجود ندارد. رهبران ناتو همچنین درباره اینکه چطور با شبه نظامیان داعش در عراق و سوریه مقابله کنند و همچنین چطور با خروج نیروهای رزمی ناتو از افغانستان در این کشور ثبات ایجاد کنند، به بحث پرداختند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین خواهان سلاح و آموزش نظامی به منظور حمایت از نیروهای مسلح خود و همچنین کسب حمایت سیاسی علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شد.

وی عنوان کرد که چند کشور ناتو قبول کردند تا تجهیزات نظامی مرگبار و غیرمرگبار را تامین کنند اما جزئیات بیشتری مطرح نکردند. با این حال پوروشنکو از صحبت علنی درباره احیای تقاضای اوکراین به منظور پیوستن به ناتو خودداری کرد.

همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر مخالفت مسکو به منظور پیوستن به ناتو تاکید کرد و گفت: چنین کاری به امنیت آسیب خواهد زد. وی امریکا را متهم به حمایت از طرف جنگ طلب در کی‌یف کرد.

قرار است طی امروز رهبران ناتو طرح ایجاد یک نیروی واکنش سریع موسوم به نیروی "نوک حمله" را اعلام کنند. چنین نیرویی شامل 4000 سرباز خواهد بود که می‌توانند طی دو روز به مناطق بحران اعزام شوند.

اگرچه مسئله اوکراین محور نشست ناتو در روز پج شنبه بود اما اوباما و دیگران رهبران اروپا از این گردهمایی بزرگ استفاده کردند تا ائتلافی علیه تروریست‌های داعش ایجاد کند.

داگلاس ای.لوته سفیر آمریکا در ناتو عنوان کرد: کشورهای اروپایی نسبت به تعداد فزاینده شهروندان این قاره که در حال پیوستن به داعش هستند هرچه بیشتر نگران شده‌ام.

وی در این زمینه به حمله 25 مه به موزه یهودیان در بروکسل که از سوی گروهی از تروریست‌های اروپایی بازگشته از سوریه انجام شد، اشاره کرد. لوته تاکید کرد: آنها درک می‌کنند که هزاران تروریست اروپایی دیگر در مسیر بازگشت هستند. آنها می‌دانند ما با یک تهدید امنیتی جدی روبرو هستیم.

طی نشست ناتو در رو پنج شنبه مراسمی به منظور پایان عملیات‌های رزمی ناتو در افغانستان برگزار شد و ائتلاف ناتو از تمرکز خود برای دفاع از اراضی در افغانستان خبر داد.

برخی اعضای ناتو در شرق اروپا شامل لهستان تقاضا کردند تا این سازمان هزاران سرباز را به طور دائم در خاک آنها مستقر کند اما اعضای ناتو این ایده را یکی به دلیل هزینه‌های آن و دوم به دلیل عدم زیرپا گذاشتن توافق 1997 با روسیه نپذیرفتند و به جای آن این رهبران با طرح تجهیز پیش از موضع گیری و تامین سوخت و مهمات در کشورهای شرق اروپا از طریق پایگاه‌هایی که آماده نیروهای واکنش سریع ناتو در صورت لزوم باشند موافقت کرده‌اند. قرار است اواخر ماه جاری میلادی ده‌ها کشور به یک رزمایش در شهر لویو اوکراین که به میزبانی این کشور و نیروی زمینی آمریکا برگزار می‌شود بپیوندند.

هنوز مشخص نیست که سران ناتو در نشست امروز به منظور کمک به عراق برای مبارزه با داعش چه کاری انجام خواهند داد.

راسموسن گفت:‌هم پیمانان ناتو هرگونه درخواست عراق برای کمک به مقابله با داعش را به طور جدی بررسی خواهند کرد. بعید است که این ائتلاف از اقدام آمریکا در حمله نظامی به داعش پیروی کند.

به گفته برخی دیپلمات‌ها برخی اعضای ناتو نظیر فرانسه و انگلیس ممکن است چنین کاری انجام دهند. دیپلمات‌های ناتو اعلام کردند که آنها همچنین به دنبال احیای هیاتی برای آموزش ارتش عراق هستند که در سال 2011 کار خود را متوقف کرد.

اوباما روز پنج شنبه به دلیل نشست با ملک عبدالله اردن با پادشاه اردن که نحوه مبارزه با داعش مورد بحث قرار گرفت دیر به نشست ناتو رسید. وی قرار است امروز به دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برود.

کد خبر 270947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha