مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

مدیریت یکپارچه، مکانیزه و هوشمند بزرگراه‌های تهران، برای نخستین بار در سطح کشور در مجموعه بزرگراهی مسیر دماوند تا شهران در فاز اجرایی قرار گرفت.

مسير 35 كيلومتري دماوند تا شهران به‌عنوان نخستين بزرگراه مديريت شده در شهر تهران، از شرق به غرب از تقاطع بزرگراه شهيد بابايي با بزرگراه شهيدياسيني شروع شده و پس از عبور از بزرگراه‌هاي بابايي، صدر همسطح و صدر طبقاتي وارد تونل نيايش و سپس بزرگراه نيايش و بزرگراه شهيد آبشناسان شده و تا ميدان شهران امتداد مي‌يابد.

اين كريدور كه به‌علت حساسيت بالاي پل نيايش و بزرگراه طبقاتي صدر انتخاب شده است، به تمامي بزرگراه‌هاي شمالي - جنوبي اصلي شهر تهران متصل است و آماربرداري‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه در ساعات اوج بيش از يكصد هزار خودرو در حال استفاده از اين كريدور هستند. اين حجم بالا، ضرورت مديريت پويا و در لحظه اين بزرگراه را نشان مي‌دهد. برنامه مشابهي براي كريدورهاي بزرگراه شهيد زين‌الدين - شهيدهمت - شهيدخرازي و همچنين مسير آزادگان در دست مطالعه است.

به گفته وزيري، مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران، در فرايند مديريت بزرگراهي با كمك مجموعه‌اي از حسگرها، دوربين‌ها، تابلوها، بزرگراه به‌صورت لحظه‌اي رصد مي‌شود و هرگونه اتفاق يا حادثه‌اي در آن به‌صورت هوشمند مديريت مي‌گردد و تجهيزاتي كه در اين سامانه به‌كار گرفته مي‌شوند عبارتند از انواع دوربين‌هاي ثبت تخلفات نظير دوربين‌هاي ثبت تخلفات سرعت، عبور وسايل نقليه سنگين از خط سرعت، تردد در خط اضطرار براي وسايل نقليه شخصي و عبور از خط ممتد، حسگر‌هاي تشخيص وضعيت ترافيك، دوربين‌هاي نظارت تصويري، تابلوهاي پيام متغير خبري، تابلو‌هاي سرعت متغير و تابلوهاي كنترل خط، ايستگاه‌هاي هواشناسي، سنسورهاي تشخيص زمان سفر و كنترل مبادي ورودي به بزرگراه (رمپ مترينگ) همه اين سيستم‌ها در فرايندي يكپارچه مديريت مي‌شوند.

ايمني يكي از مباحث اصلي مديريت بزرگراهي است، اين امر به كمك اعمال شديد‌تر قوانين، رصد دقيق وضعيت ترافيكي، تغيير وضعيت راه در شرايط بحراني و اجراي خطوط اضطرار جهت واكنش سريع به حوادث رخ داده در سطح بزرگراه انجام مي‌شود و با وجود خطوط ويژه وسايل نقليه امدادي، دسترسي آنها به محل حادثه و انتقال مجروحان تسريع يافته و ايمني افزايش مي‌يابد.

کد خبر 270715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha