شهردار تهران ۸ شهریور طی سخنانی در سیزدهمین دوره جشنواره شهید رجایی - بزرگداشت روز کارمند - گفت: من بارها تأکید کرده‌ام برای ما جنسیت موضوعیت ندارد.

قالیباف

البته از بعضي غوغاسالار‌ها بگذريم كه شهرداري را متهم به تفكيك جنسيتي مي‌كنند؛ اين موارد غوغاسالاري است. بحث ما اين است كه حرمت را نگه‌داريم و واقعا ارتقاي لازم را در بعد كمي و كيفي به خانم‌ها بدهيم. سابقه خدمت بنده در هر كجا كه بوده‌ام شفاف و روشن است. يكي از افتخارات من در نيروي انتظامي نيز در بحث ارتقاي مربوط به زنان پليس بوده است. هزاران نفر درواحد پليس زن آمدند و مشغول به‌كار شدند. اين در حالي بود كه اين اتفاق براي نخستين‌بار در نظام اسلامي با پيگيري بنده صورت گرفت و اين فرصت براي خانم‌ها در اشتغال ايجاد شد تا بيايند و به‌عنوان يك كادر انتظامي خدمت كنند، درجه‌دار شوند و ارتقا پيدا كنند. اين از افتخارات ماست.

محمدباقر قاليباف در اين مراسم كه در محل سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد، اظهار داشت: ما هيچ وقت مخالف نبوديم كه خانم‌ها در منصب‌هاي مختلف حضور داشته باشند و ارتقاي شغلي بيابند، اما براساس فرهنگ اسلامي و ايراني ما، شغل بايد متناسب با حرمت خانم‌ها باشد. همان زمان به بعضي‌ها گفتم اگر امروز بخواهيم از فرهنگ غرب تبعيت كنيم و بياييم يك زن مومنه، شجاع، متدين و با سواد خودمان را در سر يك چهارراه شلوغ شهر بگذاريم و بگوييم مسئول كنترل اين چهارراه باش كه ترافيك جريان داشته باشد، درست نيست. آيا اين زيبنده ايراني است به يك افسر زن بگوييم راه باز كند و بعد بگوييم مساوات در شغل؟ آيا سزاوار است كه يك خانم افسري را براي نگهباني از مرز به نقاط دور كشور و به پاسگاه‌هاي مرزي كه حتي ماهي يك‌بار هم فرصت آمدن به شهر برايشان فراهم نمي‌شود، بفرستيم و بعد بگوييم شغل برابر وجود دارد؟ اين حرف‌ها چيست؟ عوام‌فريبي تا كي؟

شهردار تهران عنوان داشت: هميشه يكي از گله‌مندي‌هاي من به دوستان در منابع انساني اين است كه من 5-4 سال گذشته ابلاغ كرده‌ام كه 10درصد مديران در شهرداري از ميان خانم‌ها انتخاب شده و پست‌هاي مديريتي در همه سطوح در اختيار خانم‌ها باشد. اين حق آنهاست و ما به اين امر توجه داريم. امروز هم بيشترين مديران نسبت به سازمان‌هاي ديگر در شهرداري تهران حضور دارند، اين در حالي است كه روزي كه ما به شهرداري تهران آمديم، اصلا اداره كل بانوان وجود نداشت. همچنين پارك مربوط به بانوان، شهربانوها، حوزه زنان سرپرست خانوار، مشاوران حوزه بانوان، اشتغال در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي در بيرون و درون شهرداري و... ازجمله اقداماتي بوده كه در اين زمينه انجام شده است.

قاليباف تأكيد كرد: ما در محيط خود بحث تفكيك نداريم، بگذريم كه بعضي افراد در بعضي رسانه‌ها حرف‌هاي ديگري مي‌زنند. به‌عنوان مثال، من ديدم كه روزنامه‌اي نوشته است آقاي قاليباف اگر مي‌گويي با تفكيك جنسيتي مخالفي، چرا بعد از 40روز اين حرف را مي‌زني؟ از قديم شنيده‌ايم كه گفته‌اند دروغگو حافظه ندارد، يكي نيست به مدير مسئول اين روزنامه بگويد كه اگر غرض نداري و دروغگو نيستي، اگر صحبت‌هاي من در روز نمازجمعه را نگاه كني، شاهد خواهي بود نخستين جمله‌اي كه اشاره كردم اين بوده كه با تفكيك مخالفم. تو 40روز است دروغ گفتي و باز هم برگشته‌اي و حافظه نداري!

شهردار تهران گفت: ما هرگز وارد اين حاشيه‌ها نمي‌شويم چرا كه همه اين حاشيه‌ها براي اين است كه ما را از كار و تلاش باز بدارند تا يك حرفي زده شود. يك چيز براي ما اصل است و آن نيز اين است كهلحظه لحظه خدمت به مردم حق‌الناس است بنابراين حق نداريم حق‌الناس را به جريانات سياسي ببخشيم. چون آنها نمي‌خواهند كار كنند بلكه مي‌خواهند حرف بزنند. اگر مديري بخواهد كار كند، فرصت حرف زدن ندارد. بايد بايستد، كار كند و تعهد خود را به مردم انجام دهد.

شهردار تهران همچنين در ادامه مراسم خاطرنشان ساخت: حوزه منابع انساني با اين تشكيلات جديد خودش بايد تلاش كند كه عدالت سازماني و سلامت اداري را در مجموعه برقرار كند. اگر در مجموعه اين احساس به‌وجود بيايد كه تا زماني كه رابطه‌اي برقرار نباشد، مدير ارشدي پيدا نشود، با مدير ارشدي رفيق نشود و مسئولي در بيرون و درون شهرداري براي او واسطه گري نكند ارتقاي شغلي براي او معنايي ندارد، اصلا امكان ندارد بتوانيم سازمان موفقي باشيم. اين در حالي است كه افراد بايد احساس كنند زمينه ارتقاي شغلي با كار و تلاش براي آنها فراهم است.

وي ابراز داشت: عزيزان در شهرداري مطمئن باشند كه بنده در مقابل تصميمات اينگونه به سختي مي‌ايستم. همانطور كه در اين يك سال گذشته به‌شدت تحت فشار بودم كه مي‌خواستند با سفارش كاري را انجام دهيم. در اينجا با صراحت مي‌گويم كه زير بار بعضي سفارش‌ها نرفتم. متأسفانه گاهي اوقات مي‌گويند كه ما مي‌خواستيم شما را در سمتي بگذاريم اما قاليباف مخالفت كرد.

طوري كه انگار آنهايي كه انتصاب مي‌شوند را ديگران انتصاب كرده‌اند اما درباره آنهايي كه انتصاب نمي‌شوند، مي‌گويند شهردار نگذاشت! حتي حاضريم اين برچسب را بخوريم و اين گله‌مندي را از ما بكنند اما تا جايي كه امكان دارد با مباني تصميم بگيريم تا شايسته سالاري در شهرداري حاكم شود. امروزه به‌شدت جلوي اين را گرفته‌ايم كه يك نفر از بيرون شهرداري وارد شهرداري شود.

شهردار تهران تأكيد كرد: البته در اين زمينه بسيار تحت فشار هستيم اما گفته‌ام مديران را از درون شهرداري انتخاب كنيم.
قاليباف در ادامه با بيان اينكه بحث عدالت و سلامت اداري با يكديگر ارتباط مستقيم دارد، اظهار كرد: اين موضوعات تاريخ مصرف ندارد و اساس كار ماست. بنده نيز بارها بر اين موضوع تأكيد كرده‌ام كه اگر مديران در هر سطحي عدالت را رعايت نكرده و كارمندان و كارگران هم قناعت را رعايت نكنند، هرچقدر امكانات رفاهي هم در سازمان افزايش پيدا كند باز هم در آخر نارضايتي به‌دنبال دارد.
وي در ادامه تأكيد كرد: بدون شك اگر اتفاقي در شهر تهران در عرصه‌هاي عمراني، خدماتي، فرهنگي، شهرسازي، ايمني، حمل‌ونقل و... مي‌افتد به مدد زحمات شما عزيزان است.

در حقيقت شهرداري تا حدي گسترده است كه مشهور است يك كودك از زمان به دنيا آمدن تا آخرين روز عمر و بعد از عمرش، با سازمان گسترده‌اي مثل شهرداري در ارتباط است. با وجود اين گستردگي اگر شهرداري تهران توانسته است با همه فراز‌ونشيب‌هاي خودش در ذهن مردم جا باز كند و مردم بيش از گذشته شهرداري را باور و درك كرده و به آن اعتماد كنند، به‌دليل زحمات يكايك شما عزيزان بوده است. شهردار تهران خاطرنشان ساخت: اگر بنده و بقيه مسئولان در شهرداري تهران اين جسارت را پيدا مي‌كنيم كه قول و وعده‌اي به مردم دهيم و كاري پيش ببريم به‌دليل اعتماد و اطميناني است كه به تلاش يكايك شما داريم.

واقعيت اين است كه امروز شهرداري تهران در متن زندگي مردم در همه اين عرصه‌ها وجود دارد. البته نمي‌خواهيم بگوييم كه امروز كارهاي ما بي‌عيب و نقص است بلكه حتما نقصان‌ها و اشكالاتي هم داريم و مشكلاتي هم وجود دارد، اما وقتي هر انسان منصفي به مجموعه فعاليت‌هاي شهرداري تهران نگاه كند اين را مي‌فهمد و شهرونداني كه در اين شهر زندگي مي‌كنند، نمي‌توانند منكر مجاهدت‌هاي خالصانه يكايك شما كارمندان، كارگران و مخصوصا مديران مياني شوند؛ هزاران نفر از كارمندان و كارگراني كه در رسانه‌ها، روزنامه‌ها و راديو و تلويزيون ديده نمي‌شوند و حتي بعضي اوقات در پيش زن و بچه خودشان هم ناشناخته هستند اما هيچ‌كس نمي‌تواند اين زحمات را ناديده بگيرد.

محمدباقرقاليباف تأكيد كرد: البته حتما در هر محيط و فضايي، افراد بي‌انصافي هم هستند كه با هر نيتي بخواهند زحمات را ناديده بگيرند اما آنها هرگز تأثيري در روحيه افراد تلاشگر و افرادي كه مخلصانه كار مي‌كنند، نخواهند گذاشت؛ چراكه افراد تلاشگر رضايت مردم را مي‌بينند و بدون شك جايي كه رضايت مردم باشد، رضايت الهي هم وجود دارد و رضايت مردم، تبلور رضايت الهي است، از اين‌رو ديگر خستگي به تن كسي نخواهد ماند. حتي اگر بعضي اوقات با بعضي القابي به كارمندان زحمتكش شهرداري جسارت شود و بعضا آنها را -خداي ناكرده- خطاكار و رشوه بگير بنامند، هرگز در روحيه افراد زحمتكش و مخلص اثر منفي ندارد. ما نمي‌گوييم خطا در شهرداري نيست، اما اينگونه جسارت‌كردن به قشر زحمتكش دور از انصاف است.

وي ادامه داد: مهم‌ترين كاري كه شما عزيزان در اين شهر انجام داديد اين بود كه سطح توقع مردم را از شهرداري تغيير داده و استانداردها را در حد بسيار بالايي نسبت به گذشته ارتقا داديد. حتي از يك منظر مي‌توانيم بگوييم توقع مردم را بالا برديد و مردم ديگر امروز به بخشي از خدمات ما قانع نيستند. اين توفيق و حركت بزرگي به شمار مي‌رود و مهم‌ترين اقدامي است كه شما عزيزان انجام داديد.

شهردار تهران افزود: امروز هم بايد همچنان كيفيت زندگي در شهرمان را بالا ببريم و اجازه دهيم مردم ما در سايه نظام اسلامي از ما مطالبه گري كنند، بيش از گذشته حقوق خود را بشناسند و اين حقوق را از ما بخواهند. اگر اينگونه شد يقين بدانيد كسي كه حقوق خودش را به درستي بشناسد و مطالبه كند، حتما وظايف خودش را هم به درستي مي‌شناسد و بعد به وظيفه خودش هم عمل خواهد كرد؛ اينجاست كه مي‌توانيم مسير رشد را از بعد تعالي مادي و معنوي پيش ببريم.

محمدباقر قاليباف در ادامه با بيان اينكه همه تلاش ما بر اين است كه بتوانيم منافع فردي، سازماني و جمعي را در راستاي هم قرار دهيم و اين هم افزايي در مجموعه به‌وجود بيايد، گفت: اگر امروز معاونتي تحت عنوان معاونت توسعه منابع انساني شكل گرفته، به‌دليل آن است كه حوزه منابع انساني ما مهم‌ترين و ارزشمندترين دارايي در شهرداري تهران به شمار مي‌رود و مهم‌ترين رسالت حوزه منابع انساني نيز اين است كه با همفكري بتوانيم منافع سازمان، جامعه، كارمندان و كارگران را در يك راستا قرار دهيم. اينجاست كه سازمان مي‌تواند رسالت اصلي خودش را پيش ببرد.

باورمان اين است كه اگر خداي ناكرده در مجموعه‌اي منافع فردي به منافع جمعي ترجيح پيدا كند، در اين شرايط از فضيلت‌ها دور مي‌شويم و به سمت رذيلت‌ها خواهيم رفت. وي با تأكيد بر اينكه بايد تلاش كنيم سازمان خود را يك سازمان ياد گيرنده كنيم، گفت: آموزش بسيار مهم و جدي است، البته نه آموزشي كه بخواهيم تنها به جهت مدرك و ارتقاي شغلي و حقوق به آن نگاه كنيم چرا كه ارتقاي مدرك تحصيلي، خودش بقيه موارد را به‌دنبال دارد اما غرض اين است كه بتوانيم خدمت با كيفيت بهتري ارائه دهيم.

  • رعايت همزمان عدالت و قناعت

شهردار تهران در بخشي از سخنانش تأكيد كرد: اگر عدالت و قناعت را با هم رعايت نكنيم، خود اين امر هم مجددا بر مشكلات ما مي‌افزايد. بايد محيط كار ما حين اينكه يك محيط كاملا گرم، صميمي و با تعامل است، يك محيط سازنده با فضايي كاملا اخلاقي نيز باشد. ما به همان اندازه كه در ماموريت‌ها بايد به بيرون از شهرداري توجه كنيم در درون شهرداري نيز بايد به سالم‌سازي‌ محيط خود توجه داشته باشيم، چرا كه ما بايد به مردم خدمت درست ارائه دهيم و بايد بدانيم لحظه به لحظه‌اي كه مشغول به خدمت هستيم، اين وقت، امكان، قدرت و پولي كه در اختيار ماست بدون شك حق الناس است. ما بايد نسبت به اين حق الناس انجام وظيفه كنيم و بدانيم كه براساس باورهاي ديني ما فرداي قيامت حق‌الناس قابل بخشيدن نيست تا خداوند تبارك و تعالي آن را به ما ببخشد، چرا كه ما به مردم بدهكار هستيم.

محمدباقر قاليباف يادآور شد: ممكن است ما در سازمان احساس بي‌عدالتي كنيم و در حوزه انتقادپذيري ضعف داشته باشيم، اما بدانيم كه بعضي اوقات نبايد اينگونه باشد كه نحوه نشان دادن نارضايتي ما در سازمان براساس بداخلاقي، عدم‌پاسخگويي، عدم‌انجام وظيفه درست و زير پا گذاشتن اخلاق حرفه‌اي ما در كار شود چرا كه اين گناه نابخشودني است. وي همچنين عنوان داشت: بايد بر اين نكته تأكيد داشته باشم كه بايد به جوانگرايي در سازمان توجه كنيم، همانطور كه بايد ارزش مداري را نيز مورد توجه قرار دهيم. بهترين روش كادرسازي اين نيست كه تنها در عرصه‌هاي گسترش علمي فعاليت كنيم بلكه بايد در ميدان كار نيز فرصت را براي جوانان فراهم كنيم.

کد خبر 270474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha