همشهری آنلاین: مدیر پروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی گفت: طی ۶۰ سال اخیر بیش از یک‌صد هزار هکتار از سطح جنگل‌های شمال کشور کاسته شده است.

به گزارش ایرنا، "داریوش بیات" روز یکشنبه در حاشیه نخستین کارگاه آموزشی و مشورتی پروژه مدیریت یکپارچه سازی و چند منظوره جنگل‌های هیرکانی در گیلان افزود: بر اساس نقشه‌های هوایی در سال 1334 جنگل‌های شمال کشور (هیرکانی) سطحی معادل با دو میلیون و 50 هزار هکتار را شامل می‌شد که اکنون این جنگل‌ها به یک میلیون و 939 هزار هکتار کاهش یافته است.

اگر بخواهیم به سطح جنگل‌های شش دهه قبل در این مناطق برگردیم، باید بسیاری از زمین‌هایی را که اکنون به عنوان اراضی کشاورزی محسوب می‌شوند، به حالت طبیعی و جنگلی باز گرداند که تحقق آن بسیار مشکل است و معیشت مردم و زندگی ساکنان منطقه را به مخاطره می‌اندازد.

مدیر پروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی افزود: در تلاش هستیم ضمن احیا و حفظ این جنگل‌ها، تمهیداتی را با همسوسازی نیازها و همگرایی مردم و طبیعت فراهم کنیم تا علاوه بر افزایش سطح جنگل‌های هیرکانی اقتصاد و معیشت مردم و ساکنان مناطق مورد نظر بهبود یابد.

وی خاطر نشان کرد که این جنگل‌ها از دوران سوم زمین‌شناسی به جا مانده و دارای ارزش زیست محیطی بسیار بالایی هستند.

برای حفظ این جنگل‌ها باید منافع مردم منطقه با حفظ منابع طبیعی عجین و آمیخته شود.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که "بهزاد انگورج" معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش از این به ایرنا گفته بود مساحت جنگل‌های شمال رو به افزایش است و نباید این نگرانی ایجاد شود که این سرمایه ملی در حال نابودی است.

وی تاکید داشت که مباحث مطرح شده درباره تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی فضای اغراق‌آمیزی به خود گرفته است و احساس می‌شود تخریب جنگل‌ها در غرب مازندران یک رویه غالب است.

به گفته انگورج، بر اساس عکسبرداری هوایی صورت گرفته در سال 86 میزان جنگل‌های شمال کشور به یک میلیون و 929 هزار هکتار افزایش یافته است و آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد جنگل‌های شمالی 4.95 درصد نسبت به دهه قبل افزایش دارد.

  • جنگل و مرتع 70 درصد اراضی گیلان را تشکیل می‌دهد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این مراسم گفت: نزدیک به 70 درصد از اراضی گیلان را عرصه‌های جنگلی، مرتعی و منابع ملی تشکیل می‌دهند و با توجه به وسعت کم استان و تراکم جمعیتی بسیار آن ارتباط تنگاتنگی بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با مردم به خصوص ساکنان مناطق جنگلی و مرتع‌داری وجود دارد.

"فریور نقوی" افزود: تنوع زیستی جانوری و گیاهی، تنوع محصولات کشاورزی و شیلاتی، پتانسیل جذب گردشگر و صنعت توریسم از جمله ظرفیت‌ها و توان استان گیلان به شمار می‌روند که می‌توان بدون تخریب و تعدیل منابع طبیعی در جهت اعتلای اقتصادی جامعه گیلانی از این توان‌ها استفاده کرد.

پروژه چند منظوره جنگل‌های هیرکانی از سال گذشته در پی توافق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با برنامه عمران ملل متحد با اعتباری بیش از هفت میلیون دلار به صورت مشترک توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و صندوق تسهیلات بانک جهانی در سه استان شمال کشور اجرایی شده است.

این طرح در سه استان گیلان، مازندران و گلستان طی دوره زمانی پنج ساله اجرا خواهد شد که در همین راستا نخستین کارگاه آموزشی و مشورتی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی طی دو روز گذشته در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در رشت برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی و مشورتی تیم اجرایی این پروژه، جمعی از ساکنان مناطق روستایی و جنگلی محدوده اجرای طرح، نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد، استادان دانشگاه، معاونان فرمانداری‌های شهرستان‌های رودبار و سیاهکل شرکت داشتند.

کد خبر 270028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha