رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست احداث سدهای آبی غیراستاندارد، برداشت بی‌رویه از منابع سفره‌های آبی زیرزمینی و کاهش بارندگی را از عوامل مهم بروز خشکسالی فعلی در کشور عنوان کرد.


معصومه ابتكار روز گذشته در حاشيه آيين تجديد ميثاق با امام راحل (ره) به ايرنا گفت: متأسفانه در بحث مديريت كلان آب به‌خصوص احداث سدهاي آبي در مناطق مختلف كشور ملاحظات و ارزيابي زيست‌محيطي لازم انجام نشده است. به گفته ابتكار، احداث سدهاي بيش از نياز به‌دليل نوع سازه‌هايي كه در ساخت آنها استفاده شده مانع جاري‌شدن آب درطبيعت شده و از حقابه رودخانه‌ها و ورود آب به سفره‌هاي زير زميني در مناطق مختلف كشور جلوگيري كرده است. برداشت بي‌رويه از منابع آبي و سفره‌هاي زيرزميني در دهه اخير و عدم‌نظارت شايسته در اين خصوص، باعث خشك‌شدن رودخانه‌ها و تالاب‌هاي كشور و نيز بروز خشكسالي شده است.

 وي با تأكيد بر لزوم بازنگري جدي در سياست‌هاي كلان بخش كشاورزي گفت: بخش كشاورزي در كشور نيازمند يك انقلاب و تحول اساسي در زمينه شيوه‌ها و روش‌هاي مصرف بهينه آب و همچنين توجه به الگوي صحيح كشت است در غيراين صورت مشكل كم آبي كشور و خشكسالي حادتر مي‌شود. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در بخشي از سخنان خود با اشاره به آتش‌سوزي در جنگل‌هاي گلستان به مردم توصيه كرد به‌منظور مقابله با آسيب‌رساني به طبيعت از روشن‌كردن آتش در جنگل‌ها و پارك‌ها به‌خصوص مناطق جنگلي خشك خودداري كنند.

کد خبر 270020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha