همشهری آنلاین: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جلب مشارکت دانشگاهیان، استقلال دانشگاه‌ها، شفافیت در عملکرد و ایجاد نظام تصمیم‌سازی برای بهره‌مندی از خرد جمعی به عنوان اصول برنامه‌های خود نام برد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی نجفی در مراسم توديع و معارفه وزير علوم، تحقيقات و فناوري، استیضاح را حق مجلس و در عين حال لطمه زننده به نظام تحقیق و آموزش کشور دانست و گفت: از امروز به بعد نگاه ما در آموزش عالی به آینده است و مباحث مرتبط با استیضاح آقای فرجی‌دانا را فراموش کرده‌ایم.

نجفی با بیان اینکه سیاست‌های اصلی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تغییری نیافته چون دولت تغییر نکرده است، اظهار داشت: برنامه‌های دکتر فرجی‌دانا همان برنامه‌های ريیس جمهوری بود که برای مردم اعلام شده لذا این برنامه‌ها با وجود تغییر وزرا به صورت کلی ادامه پیدا خواهد کرد، البته در روش‌های اجرایی با توجه به سلیقه‌های متفاوت تغییراتی مشاهده خواهد شد.

وی استقلال دانشگاه‌ها را از اصول اولیه آموزش عالی دانست و تأکید کرد: باید حدود و ثغور استقلال دانشگاه‌ها تعریف شده و با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه توافق شود. همچنین بخشی از اختیارات وزارت علوم گرفته شده و به بیرون از آن واگذارشده است که باید با تعامل، منطق و استدلال به این وزارت برگردانیم.

سرپرست وزارت علوم با بيان اينكه موضوع بورسیه‌هاي غيرقانوني دولت گذشته به یک مساله ملی تبدیل شده است، گفت: اين بورسيه‌ها با شفافیت بررسی و اطلاع‌رسانی خواهد شد. این موضوع که عده‌ای بدون داشتن شرایط کافی به عنوان مدرس و استاد وارد دانشگاه‌های کشور شوند، دغدغه وزارت علوم و دولت در ماه‌های گذشته بوده است.

با تأكيد بر طراحي مكانيسمي براي جلب مشارکت دانشگاهیان، خاطرنشان كرد: باید یک نظام تصمیم‌سازی در وزارت علوم با استفاده از خرد جمعی و عقلانیت مجموعه آموزش عالی طراحی کنیم که پشتوانه برنامه‌ریزی در این وزارت و مجموعه دولت و نظام اسلامی باشد.

کد خبر 269867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha