سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین گام برای حفاظت از خانه‌ی تاریخی «ظهیر‌الاسلام» در تهران توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برداشته شد و این خانه‌ در کنار چند بنای دیگر، در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

ظهیر الاسلام

به گزارش ايسنا، خانه‌ی «ظهیرالاسلام» واقع در خیابان شهید قائدی، عمارتی متعلق به اواخر دوره‌ی قاجار است و معماری آن، تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی با گچ‌بری‌های بسیار زیباست که حدود 17 سال پیش، به سازمان تأمین اجتماعی، بخش اداره‌ی املاک و مستغلات فروخته شد و مدت‌ها پیش، بحث‌هایی درباره‌ی ساخت پارکینگ طبقاتی در این مکان مطرح شد.

این خانه به‌تازگی با رأی شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

فرهاد نظری در این‌باره گفت: در جلسه، شورای ثبت که 27 مردادماه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، پنج اثر تاریخی از شهرهای مختلف در فهرست آثار ملی قرار گرفتند و براساس اعلام به استان‌های مرتبط باید هرچه زودتر عرصه و حریم این آثار مشخص و به دفتر ثبت اعلام شود.

وی اظهار کرد: خانه‌ی «ظهیرالاسلام» در خیابان ولی‌آباد تهران نیز با توجه به ارزش تاریخی و منصوب شدن آن به یک شخصیت ملی در این فهرست قرار گرفت.

او قلعه‌ی تاریخی «جندق» در خور و بیابانک، خانقاه «شیخ صفی‌علی‌شاه» در تهران، آرامگاه «حسین‌آقا جوان‌بخت» در کهگیلویه و بویراحمد و «باغستان» در قزوین را از جمله آثاری دانست که با رأی شورای ثبت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

وی افزود: در جلسه‌ی این شورا، روستای «کلایه» در حوزه‌ی روستای الموت در استان قزوین با توجه به معماری ویژه و بافت بکر و دست‌نخورده‌اش، عمارت «رشیدیه» در بوشهر، میدان «ساعت» تبریز و حمام «بلاغی» در قزوین نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

کد خبر 269349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha