همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت دوشنبه ۱۸ آگوست (۲۷ مرداد) اعلام کرد که مقامات کشورهایی که با شیوع ابولا مواجهند، باید افرادی را که از فرودگاه‌های بین‌المللی، بندرها و سایر گذرگاه‌های مرزی در این کشورها خارج می‌شوند وارسی کنند.

ebola۴

مقامات كشورها بايد  مانع مسافرت هر فردی شوند که نشانه‌هایی از ابتلا به ویروس دارد.

به گزارش رویترز البته این سازمان بهداشتی وابسته به سازمان ملل متحد در این بیانیه تاکید کرده است که خطر سرایت ویروس ابولا در هواپیما اندک است زیرا افراد مبتلا به این ویروس معمولا آنقدر ناخوش هستند که توانایی مسافرت ندارند و خطر عفونت با ویروس برای مسافرانی که به کشورهای مبتلا- گینه، لیبریا، نیجریه، سیرالئون- می‌روند نیز بسیار اندک است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: «از کشورهای مبتلا خواسته شده است که همه مسافران خروجی در فرودگاه‌های بین‌المللی، بندرگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی عمده را از لحاظ بیماری تب‌دار غیرقابل‌توضیح که با عفونت بالقوه با ابولا تطبیق دارد، غربالگری کنند. هر شخص ناخوشی که علايمش با «بیماری ویروسی ابولا»(EVD) تطبیق دارد نباید اجازه سفر پیدا کنند، مگر اینکه این سفر بخشی از یک تخلیه پزشکی مقتضی باشد.»

سازمان جهانی بهداشت در این بیانیه گفت اگر مسافر در نواحی اقامت گزیند که اخیرا موارد ابولا از آن گزارش شده است، باید به محض بروز نخستین نشانه‌ ناخوشی- از جمله تب، سردرد، گلودرد، اسهال، استفراغ- به دنبال مراقبت پزشکی برود و یادآور شد: «درمان زودرس می‌تواند پیش‌آگهی (عاقبت) بیماری را بهبود بخشد.»

سازمان جهانی بهداشت گفت کشورهایی که تا به حال موارد ابولا در آنها رخ نداده است باید توانایی‌شان برای شناسایی و مهار فوری هر موردی از بیماری را تقویت کنند، اما توصیه‌ای درباره غربالگری فعال مسافران ورودی انجام نداده است.

گریگوری هارتل سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: :«بهتر است کشورها غربالگری در جبهه خروجی انجام دهند.»

در همین حال مقامات بهداشتی ابوظبی روز یکشنبه  اعلام کردند که یک زن نیجریه‌ای مبتلا به سرطان با نشانه‌های که با ابتلا به ویروس ابولا مطابقت دارد، در پایتخت امارات متحده عربی درگذشته است.

حال عمومی این زن ۳۵ ساله که از راه ابوظبی از نیجریه برای درمان سرطان پیشرفته‌اش به هند سفر می‌کرد، در زمان ترانزیت در فرودگاه ابوظبی بدتر شده و علیرغم اقدامات احیا درگذشته بود. به گفته مقامات بهداشتی ابوظبی گرچه این زن نشانه‌های مطابق با عفونت ابولا بروز داده بود، اما ممکن است بیماری زمینه‌ای او باعث مرگش شده باشد.

به گفته این مقامات شوهر این زن که همراه او با هواپیما سفر می‌کرد و پنج نفر از کارکنان پزشکی که در احیای او شرکت داشتند، با وجود نداشتن علائمی از بیماری ایزوله شده‌آند، تا نتایج آزمایش ابولای این بیمار مشخص شود.

کد خبر 269284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha