همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت مجوز استفاده از داروهای تجربی برای مقابله با ابولا را که شمار مرگ و میر ناشی از آن از ۱۰۰۰ نفر گذشته است صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این اعلام بوسیله سازمان جهانی بهداشت در روز سه‌شنبه ۱۲ آگوست (۲۲ مرداد) پس از آن انجام می‌شود که یک شرکت امریکایی که یک سرم تجربی ضدابولا به نام ZMapp را می‌سازد اعلام کرد همه داروهای موجود خود را به کشورهای غرب آفریقا دچار شیوع این بیماری فرستاده است.

ماری- پل کینی دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت پس از اجلاسی از کارشناسان پزشکی در ژنو در این باره گفت: «در شرایط خاص این مورد شیوع ابولا کاربرد داروهای هنوز مجوزنگرفته به عنوان عوامل بالقوه درمانی یا پیشگیری اخلاقی است.»

رئیس سازمان ملل بان کی مون هم طرح‌هایی را برای افزایش اقدامات جهانی برای مقابله با شیوع ابولا اعلام کرد و از دولت‌ها خواست «از ایجاد هراس و وحشت» درباره بیماری‌هایی که به آسانی قابل‌پیشگیری هستند، خودداری کنند.

همه گیری اخیر ابولا که بدترین شیوع این بیماری در طول چهار دهه پس از کشف این بیماری برای نخستین بار بوده است، از ابتدای سال میلادی جاری تا به حال به مرگ ۱۰۱۳ نفر انجامیده است.

این اعلام سازمان جهانی بهداشت پیش از آن صورت گرفت که بلوک منطقه‌ای آفریقای غربی (ECOWAS) اعلام کرد یکی از مقامات آن بر اثر ابتلا به ابولا در نیجریه در گذشته است و به این ترتیب شمار موارد مرگ ناشی از این بیماری در نیجریه به سه نفر می‌رسد.

تا به حال موارد بیماری به کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون - که عمده موارد بیماری در آنها رخ داده است- و نیجریه محدود مانده است.

شیوع ابولا باعث ایجاد وحشت در این کشورهای فقیر غرب آفریقا که این بیماری به آنها آسیب رسانده، شده است و داستان‌های نگران‌کننده‌ای از بیرون کردن بیماران از دهکده‌ها با انتشار بیماری به آنها نقل می‌شود.

کد خبر 268774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha