دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرهنگسرای نیاوران تهران یکی از فرهنگسراهای پایتخت و بخشی از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که برگزاری برنامه‌های تخصصی هنری در بخش هنرهای تجسمی، موسیقی و نمایش را برعهده دارد.

فرهنگسرای نیاوران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این فرهنگسرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد و تا سال ۱۳۶۴ علاوه بر برنامه‌های هنری فعالیت‌های دیگری از جمله انتشار کتاب، تفسیر و ترجمه قرآن مجید را انجام می داد.

پذیرش هنرجویان «مرکز آموزش هنر» از طریق آزمون سراسری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این فرهنگسرا از سال ۱۳۶۷ آغاز شد.

  • بنای فرهنگسرا

فرهنگسرای نیاوران بنایی است در شمال شرقی شهر تهران. این بنا ساختمانی پست مدرنیستی است که با بهره گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورت مینی مالیستی خودنمایی می‌کند.

معماری منحصر به فرد این مجموعه الهام گرفته از معماری سنتی ایران است که مفهومی فلسفی با خود به همراه دارد و با استفاده از طاق‌های مرسوم روستایی و نورگیرهایی برگرفته از بادگیرهای کویری طراحی شده است.

بادگیرها به وضوح در فرم بنا خودنمایی می‌کنند و وظیفه انتقال نور را به داخل بنا دارند.

ساخت این بنا در تاریخ ۱۳۵۵ شروع و در سال ۱۳۵۶ به اتمام رسیده است و کل فضای مجموعه نیاوران ۱۱۰ هزار متر مربع و زیربنای آن ده هزار متر مربع می‌باشد.

این بنا از لحاظ اقلیم در موقعیت معتدل کوهستانی است و به علت وجود بادهای شمالی، ‌ معماری فرهنگسرا به صورت شرق و غرب طراحی شده است.

نورگیری این بنا از چهار طرف صورت می گیرد. گرچه ساختمان فرهنگسرای نیاوران به صورت قسمتهای مجزا طراحی شده و بعد در کنار هم قرار گرفته اما با بدعت‌های خاص طراح ارتباطی صحیح و جستجوگر میان دو ساختمان بوجود آمده است.

ساختمان این بنا با بتون مسلح اجرا شده است. طراح با ترکیبی میان بافت (بتون و سنگ)، ‌ فرم (سازه هندسی)، و نسبت توانسته ساختار جدی از معماری سنتی و مدرن خلق نماید.

سردر ورودی این بنا به صورت متقارن ایجاد شده به عنوان پیش ورودی برای دسترسی به در اصلی فرهنگسرا، این سردر برگرفته از ساختار هشتی در معماری سنتی است. حیاط مرکزی یکی دیگر از نمودهای سنتی است که در این بنا استفاده شده است، این قسمت دارای آب نما و باغچه است و درهای اصلی ساختمان به آن باز می شود.

  • سالن‌ها:

سالن اصلی (خلیج فارس) با ظرفیت ۲۶۲ صندلی، سالن گوشه با ظرفیت ۱۰۹ صندلی

  • کتابخانه فرهنگسرا

این کتابخانه مجموعه قابل توجهی کتاب در زمینه هنر را داراست که شامل کتاب‌های هنری فارسی و لاتین، نشریات روز صحافی شده، دایره المعارف‌ها و واژه نامه‌های هنری، آلبوم‌های نقاشان و هنرمندان بزرگ جهان است.

  • نگارخانه:

چند پله مراجعین را از حیاط مرکزی به سمت در ورودی نگارخانه هدایت می کند قبل از ورود به نگارخانه یک هشتی وجود دارد. برای ورود به نگارخانه از یک راهروی چرخشی هدایت کننده به طرف جلو استفاده شده است که در ابتدای آن در سمت چپ نگارخانه شماره ۲ به مساحت صدوپنجاه متر مربع و با هدف ارائه خدمات به هنرمندان جوان و مستعد قرار دارد. از این راهروی چرخشی به عنوان بخشی از نگارخانه شماره یک استفاده می‌شود. ساختار چرخشی این راهرو موجب شده تا فاصله راهرو تا قسمت اداری کمتر احساس شود. نگارخانه از چهار نیم طبقه به مساحت ششصد متر مربع تشکیل شده است و یکی از بزرگترین نگارخانه‌های کشور محسوب می‌شود.

  • بخش اداری:

از سه طبقه مجزا تشکیل شده است که شامل واحدهای تجسمی، ‌ سینما تئاتر، گرافیک، ‌ موسیقی، طرح و برنامه، رایانه و روابط عمومی است.

کد خبر 269280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha