همشهری‌آنلاین: دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، رئیس صندوق اعتباری هنر و جمعی از هنرمندان بر گزار شد و از هنرکارت، تمبر دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر و کتاب اقتصاد و هنر رونمایی شد.

علی جنتی

به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر، هنرمندان را سرمایه ملی هر کشوری دانست و گفت: در همه جای دنیا تلاش می‌کنند که این سرمایه‌های اجتماعی را حفظ و تقویت کنند و بیشترین بهره‌گیری را از آنان داشته باشند تا جایی که می‌توان به جرات گفت کشوری موفق است که سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی‌اش را بتواند تبادل کند.

او در ادامه افزود: اگر سرمایه و منابع طبیعی و پول داشته باشیم اما سرمایه اجتماعی نداشته باشیم نمی‌توانیم هیچ‌گاه توسعه پیدا کنیم، بالعکس این موضوع نیز صادق است یعنی در صورت داشتن سرمایه‌های اجتماعی اما بدون توجه به بخش اقتصادی امکان رشد نیست.

جنتی از اینکه به سرمایه‌های اجتماعی و سیاسی‌ کشور چوب حراج می‌زنیم، اظهار تاسف کرد و گفت: هنرمندان و اصحاب رسانه آن منزلتی را که باید داشته باشند، ندارد لذا باید با تمام توان از این نوع سرمایه‌ها استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از نخبگان داخلی به کشورهای دیگر رفته‌اند و در آنجا مشغول به کار هستند، اظهار کرد: باید ببینیم چند نفر از این افراد را توانسته‌ایم جذب کنیم این در حالی است که کشوری مانند کانادا صرفا افراد ثروتمند سرمایه‌گذار و نخبگان با تخصص را پذیرش می‌کند.

جنتی ادامه داد: یکی از مباحث اساسی در آغازین روزهایی که به وزارت فرهنگ و ارشاد آمدم و برنامه آن را به مجلس دادم همین برنامه اقتصاد و هنر بود. به همین خاطر از آقای مرتضی کاظمی خواستم به عنوان مشاور اقتصاد و هنر با ما همکاری کند.

او با اشاره به مشکل معیشت برخی از هنرمندان تصریح کرد: دیده‌ایم که بعضی از همین سرمایه‌های اجتماعی برای درمان بیماری‌ و هزینه بیمارستان خود نیازمند حمایت بوده‌اند.

علی جنتی از همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستگاه‌های مختلفی نظیر وزارت نفت، شهرداری، معاونت علمی و فناوری، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به منظور کمک به فرهیختگان و هنرمندان خبر داد.

جنتی با بیان اینکه برخلاف عده‌ای که معتقدند آثار هنرمندان ایران نباید در کشورهای عربی و اروپایی نمایش داده شود، گفت: چرا نباید کنسرت‌های موسیقی و فیلم‌های‌ کشور ما در بهترین سالن‌های اروپایی نمایش داده شود و به این شکل به دنیا عرضه شود زیرا در چنین حالتی امکان عرضه هنر و ادب و فرهنگ ایرانی در سطح بین‌المللی ایجاد می‌شود لذا من از فروش آثار تجسمی در حاشیه خلیج فارس خوشحالم و امیدوارم این بخش به اروپا نیز راه پیدا کند.

او حوزه نگارگری و خوشنویسی و هنرهای تجسمی را موفق خواند و گفت: احساس می‌کنم این بخش ارزش واقعی خود را پیدا کرده است لذا چرا باید این امتیاز و امکان فروش در کشورهای خلیج فارس را از دست بدهیم؟

وزیر ارشاد با بیان اینکه در حوزه هنرهای نمایشی محدودیت‌ها را برای قیمت‌گذاری برداشته‌ایم، گفت: نباید در تعیین قیمت بلیت‌ها دخالت کنیم تا هنرمند این آثار ارزش مادی خود را پیدا کند.

جنتی درباره فعالیت صندوق اعتباری هنر گفت: در طول سال‌های گذشته خدمات خوب و زحمات بسیاری توسط مسئولان قبلی در این عرصه صورت گرفته است، اما این صندوق هنوز نتوانسته خودگردان باشد و روی پای خودش بایستد.

او افزود: به دلیل اینکه صندوق نتوانست اقتصاد خود را تامین کند بالغ بر بیست و با یادآوری این نکته که این صندوق در سال گذشته بیست و پنج میلیارد تومان بدهی به بار آورد که این مبلغ در حال حاضر به سی میلیارد نیز رسیده است لذا این صندوق باید به شکل یک دستگاه اقتصادی خودگردان تبدیل شود تا بتواند از هنرمندان حمایت کند.

او با اشاره به تغییر اساسنامه صندوق اظهار کرد: در این راستا و برای فعالیت بهتر در ابتدا اساسنامه این صندوق اصلاح شد. در مرحله دوم نیز از افراد متخصص و کارشناس و با تجربه اقتصادی قوی در هیات امنای این صندوق دعوت به همکاری شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از وظایف این صندوق حمایت از تولید فرهنگی است یعنی اگر نویسنده‌ یا فیلم‌ساز و نمایشنامه‌نویسی بخواهد کار ایجاد کند صندوق بتواند از آن حمایت کند.

جنتی همچنین حمایت‌های بیمه‌ای اعم از تامین اجتماعی، بیمه عمر،‌ تامین آتیه و کمک‌های اضطراری و خاص را برای اعضا این صندوق برشمرد.

در ادامه این مراسم، محمد رضا شجریان‌، ایرج راد،‌ غلامحسین امیرخانی، سینا صارمی (فرزند شهید محمود صارمی)، هوشنگ ظریف، پرویز کلانتری و صادق کرمیار روی سن آمدند و در کنار وزیر و معاونانش از کارت هوشمند هنر رونمایی کردند.

در ادامه وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد که در سال آینده شاهد گام‌های مثبتی در این بخش باشیم و گزارش‌های خوب و مثبتی از فعالیت صندوق به دست آوریم.

در این مراسم فرهاد توحیدی، فیلمنامه نویس به نمایندگی از سینماگران؛ سید فرید قاسمی، پژوهشگر تاریخ مطبوعات به نمایندگی از روزنامه‌نگاران؛ بهرام کلهرنیا، گرافیست به نمایندگی از هنرمندان تجسمی و صادق کرمیار، نویسنده ادبیات داستانی به ایراد سخنانی درباره صندوق و مشکلات حوزه هنر پرداختند.

بر اساس این گزارش، در این مراسم از تمبر یادبود دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر و کتاب هنرها و هنرمندان از دیدگاه اقتصادی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

در پایان مراسم نیز گروه سپید و سیاه به اجرای موسیقی سنتی پرداختند و آن را به استاد آواز ایران محمد رضا شجریان تقدیم کردند.

کد خبر 269000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha