شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: زاغ‌ها از گذشته‌های دور در واقعیت و در داستان‌ها سارقان جواهرات و اجسام درخشان شناخته شده‌اند، اتهامی که اکنون دانشمندان آن را رد کرده‌اند.

زاغ

براساس گزارش BBC، محققان دانشگاه اكستر با انجام تحقيقي جديد اتهام قديمي دزدي را از دوش زاغ‌ها برداشتند و ثابت كردند اين پرنده‌ها درحقيقت نسبت به اجسام براق و درخشان عصبي مي شوند زيرا از سوي آنها احساس خطر مي‌كنند.

در اين تحقيق محققان از توده‌اي از اجسام درخشان و فلزي و توده‌اي از اجسام مشابهي كه با رنگ كدر پوشانده شده‌بودند براي بررسي رفتار زاغ‌ها استفاده كردند. در فاصله كمي از اين اجسام مقداري دانه خوراكي قرار گرفت و محققان مشاهده كردند طي 64 بار آزموني كه انجام گرفت، زاغ‌ها تنها دو بار جسم براق را برداشتند و فورا آن را رها كردند.

در حقيقت زاغ‌ها ترجيح مي‌دادند اجسام درخشان را نبينند و از آن پرهيز كنند و در زماني كه اين اجسام در كنار دانه‌هاي خوراكي قرار داشتند،‌پرنده‌ها غذاي كمتري مي‌خوردند.

دانشمندان دريافتند اجسام درخشان در اين پرنده‌هاي باهوش علائمي از نئوفوبيا، يا ترس از اجسام جديد را ابجاد مي‌كند. بر همين اساس محققان اعلام كردند اتهام دزدي كه سال‌ها است گريبانگير زاغ‌ها بوده، بيشتر مبناي فرهنگي و داستاني دارد تا علمي.

به گفته محققان گروهي از پرندگان از اجسام چشمگير و درخشان در لانه‌هاي خود استفاده مي‌كنند تا شكارچيان را از آن منطقه برانند، اما اين رفتار در ميان زاغي‌ها مشاهده نشده‌است.

کد خبر 268920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha