محمد عدلی: آمارهای رسمی از کاهش ۷ درصدی آب ورودی به سدهای کشور در سال آبی جاری حکایت دارد.

حسین‌هاشمی

اين در حالي است كه ميزان مصرف آب نيز افزايش يافته تا بحران آب جدي‌تر شود. كمبود منابع آب به‌ويژه در تهران موجب شد تا در تابستان امسال تا مرز جيره‌بندي نيز پيش برويم. براي اطلاع از آخرين وضعيت منابع و مصارف آب به‌ويژه موضوع پرمصرف‌ها با حسين‌هاشمي استاندار تهران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • آخرين آمار از بارندگي‌ها، ذخاير و مصرف آب چيست؟

ميزان بارندگي‌ها به‌طور متوسط كاهش يافته است به‌طوري كه از 330ميلي‌متر به 230ميلي‌متر رسيده كه از اين نظر 100ميلي‌متر كاهش بارندگي داشته‌ايم. اين موضوع ذخاير آب را تا 28درصد كاهش داده و مشكلات زيادي را به‌وجود آورده است. در تهران 3ميليون و 400هزار مشترك مصرف‌كننده آب داريم كه از اين تعداد، 2ميليون و 700هزار مشترك الگوي مصرف را رعايت مي‌كنند و 700هزار مشترك بيش از حد مجاز به مصرف آب مي‌پردازند. در اين شرايط كمبود آب در تابستان امسال همچنان وجود دارد اما جيره‌بندي آن را در برنامه نداريم. براي فصل پاييز منتظر نزولات آسماني هستيم تا از اين طريق به منابع آب كمك شود و بتوانيم تأمين آب شرب را بدون مشكل پيش ببريم هرچند كه موضوع كمبود آب جدي است.

  • قطع آب براي پرمصرف‌ها به‌رغم اعلام آبفا، اجرايي نشد. دليل اين كار چيست؟

قطع آب براي برخي از مشتركان كه بسيار بيشتر از حد مجاز مصرف كرده بودند، اتفاق افتاد و در آينده نيز اين كار انجام خواهد شد. در دولت هم پيگيري موضوع آب در دستور كار است تا بتوان مديريت بهتري در بخش مصرف اعمال كرد. مجوز جريمه پرمصرف‌ها بايد توسط دولت داده شود. اگر دولت با اين موضوع موافقت كند، مديريت اجرايي نيز قدرت بيشتري پيدا خواهد كرد و با اختيار بيشتر مكانيزم‌هايي را براي كنترل مصرف به‌كار خواهد بست.

  • آيا موضوع واردات آب در دستور كار قرار دارد؟

خير قصد انجام واردات نيست. تأمين آب از منابع جديد در دستور كار قرار دارد كه مطالعات آن در حال انجام است. در اين راه موضوع تأمين آب از ارتفاعات البرز براي تهران مطرح است كه منبع جديدي محسوب مي‌شود. در تهران سد ماملو نيز از پاييز وارد مدار خواهد شد كه كمك شاياني به تأمين آب مي‌كند اما موضوع اصلي ما بحث صرفه‌جويي است كه اگر مردم 20درصد در مصرف آب صرفه‌جويي كنند، بسياري از مشكلات تأمين آب حل خواهد شد.

کد خبر 268869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha