اعظم السادات مسعودی علوی: پروفسور رضا منصوری، مدیر پروژه رصدخانه ملی ایران، گفت: ایجاد رصد خانه ملی ایران در شهرستان کاشان، موقعیت بسیار استثنایی برای بین‌المللی شدن این شهرستان است.

masouri

وی که در نخستین نشست تخصصی چالش‌ها، فرصت‌ها و راه کارهای توسعه سرمایه‌گذاری در کاشان بزرگ در دانشگاه این شهرستان شرکت کرده بود، با اشاره به اهمیت و حساسیت این پروژه گفت: پیچیدگی این طرح بیش از پیچیدگی علمی، فنی و پیچیدگی همکاری با دولت برای گرفتن بودجه،دارای پیچیدگی مدیریت نیروی انسانی است که بتواند چنین پروژه‌ای را در ایران انجام دهد.

وی با اعتراف براین نکته که ما تجربه مدیریت پروژه‌های علمی در ایران را نداریم و با قاطعیت می‌گویم که ما در مدیریت در علم بشدت ضعیف هستیم، از اجرای پروژه رصد خانه ملی ایران که در کاشان اجرا می‌شود به عنوان یک فرصت تاریخی برای ایران برشمرد و افزود: اجرای این پروژه در ایران باعث می‌شود که ایران یاد بگیرد که چطور یک طرح بزرگ علمی را مدیریت کند.

وی ادامه داد: وقتی این پروژه در اواخر دولت هشتم تصویب شد ما یک منجم رصد گر هم در ایران نداشتیم. ولی اکنون تیمی داریم که می تواند نمونه‌هایی از تلسکوپ را طراحی کرده و بسازد.

منصوری، با اشاره به اهمیت این پروژه و نقش مهم آن در توسعه اقتصادی منطقه کاشان از طرح ساخت ساختمان رصد سرای رصد‌خانه یاد کرد و از معطل ماندن یکساله برای گرفتن مجوز ساخت سرای رصد خانه اظهار گلایه نمود و گفت: این ساختمان بعنوان مجموعه پشتیبانی برای منجمانی است که به این محل خواهند آمد و به یقین می تواند در رونق گردشگری و درآمد زایی منطقه نقشی بسیار مهم داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این پروزه یک پروژه ملی است و متعلق به بخش خصوصی نیست، گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم به مجموعه دستگاههای دولتی بفهمانیم که این پروژه یک پروژه دولتی است.

مدیر پروژه رصد خانه ملی ایران، در ادامه خاطر نشان ساخت: تصور توسعه‌ای، یعنی اینکه بخش دولتی ما تفکر توسعه داشته باشد و این فرهنگ ابتدا در آن مجموعه ایجاد شده باشد.

وی افزود : هشت سالیست که در مسیر کاشان برای انجام این پروژه رفت و آمد می‌کنم ولی این نخستین مرتبه است که می‌بینم به این فرصت شغلی علاقه نشان داده می‌شود. و در سال‌های گذشته نه تنها اصفهان که خود کاشان نیز با ما مخالفت می‌کردند اما با این هم اندیشی بعنوان یک اتفاق نو خوشبین هستم و با دادن این اطمینان که با اتمام این پروژه 70 درصد از منجمان دنیا از این امکان ما استفاده خواهند کرد، این پروژه می‌تواند در افزایش درآمدی منطقه و رونق اقتصادی آن، نقش بسزا و تاثیر گذاری داشته باشد و در راس آن می‌طلبد خود دولت توجه و عنایت ویژه ای برای به ثمر رسیدن این پروزه ملی داشته باشد.

کد خبر 268863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha