مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: امشب ساکنان بخش‌هایی از زمین می‌توانند شاهد وقوع ماه‌گرفتگی کاملی باشند که آسمان آسیای شرقی، آسترالیا،‌هاوایی و آلاسکا را به صورت کامل پوشش خواهد داد.

ماه

به گزارش اسپیس، طی این ماه‌گرفتگی نیم‌سایه، ماه کامل نوامبر وارد حاشیه کدر نیم‌سایه زمین می‌شود، منطقه‌ای که نور‌خورشید در آن مسدود شده‌است. نتیجه این متناسب با وسعت سایه‌ای که بر روی ماه گسترده شده، در بخشهای مختلف زمین متفاوت دیده خواهد شد.

رصد‌گران آسمان در شرق آسیا، استرالیا، هاوایی و آلاسکا قادر خواهند بود این ماه‌گرفتگی را از آغاز تا پایان مشاهده کنند اما ساکنان دیگر بخشهای زمین باید ماه‌گرفتگی کامل را از طریق آنلاین و بر روی وب‌سایت‌های مختلف مشاهده کنند.

طرح گرافیکی ناسا که توسط فرد اسپناک ترسیم شده مسیر حرمت ماه در میان سایه خارجی زمین یا نیم‌سایه زمین را طی ماه‌گرفتگی 28 نوامبر مشخص کرده‌است.

ماه‌گرفتگی که به زیبایی ماه‌گرفتگی کامل نخواهد بود، از ساعت 12:55 صبح به وقت گرینویچ آغاز خواهد شد. از آنجایی که تغییر رنگ ایجاد شده در این ماه‌گرفتگی بسیار خفیف خواهد بود،‌پس از نیم ساعت از آغاز این رویداد می‌توان تغییر رنگ را در ماه با چشم غیر مسلح مشاهده کرد.

ماه‌گرفتگی

در اوج این ماه‌گرفتگی، یعنی در حدود دو و نیم ساعت پس از آغاز، 92 درصد از ماه در نیم‌سایه زمین فرو خواهد رفت. بر اساس طرح گرافیکی که ناسا از دید مناطق مختلف زمین از ماه‌گرفتگی ارائه کرده است، ساکنان مناطقی که در بخش قرمز پر‌رنگ قرار دارند قادر به مشاهده ماه‌گرفتگی کامل خواهند بود.

افرادی که در بخش‌های قرمز‌رنگ سمت چپ بخش پر‌رنگ قرار دارند می‌توانند ماه‌گرفتگی را تا زمان طلوع خورشید مشاهده کنند و ساکنان سمت راست بخش قرمز تیره قادر خواهند بود ماه‌گرفتگی را پس از غروب خورشید و طلوع ماه ببینند. بخش‌هایی از نقشه که رنگ قرمزی در آن دیده نمی شود، مشاهده ماه‌گرفتگی امکان‌پذیر نخواهد بود. باید توجه داشته باشید که دیدن این پدیده با شرایط جوی در ارتباط مستقیم است و این نوع ماه‌گرفتگی نسبت به دیگر انواع گرفتگی کمرنگ‌تر بوده و ردیابی آن کمی دشوارتر است.

کد خبر 192643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز