چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

با وجود آغاز پرسروصدا و پرتبلیغات عملیات امدادی و نظامی آمریکا در شمال عراق و علیه تروریست‌های داعش، ده‌ها هزار نفر از کردهای این منطقه همچنان در کوهستان‌ها آواره و گرسنه‌اند و خبر چندانی از حملات علیه مواضع داعش نیست.

داعش

سازمان ملل درباره نسل‌كشي در اين منطقه بحران زده هشدار داد و مقامات كرد منطقه، از نبود سوخت، هواپيما و هلي‌كوپتر و مهمات براي امدادرساني به آوارگان و مقابله با داعش خبر مي‌دهند. به نوشته روزنامه عراقي الدستور، كارشناسان سازمان ملل در حوزه حقوق بشر در پيامي، جامعه جهاني را به تحرك فوري به‌منظور توقف نسل كشي اقليت ايزدي و نجات آوارگان آنها از كوه‌ها فراخواندند.

در روزهاي گذشته ده‌ها هزار نفر از اقليت ايزدي از بيم جنايات هولناك داعش از منطقه سنجار خارج شده و به كوهستان‌هاي شمال عراق و استان دهوك در كردستان پناه بردند. اين درحالي است كه روز سه‌شنبه بالگرد حامل خانم فيان دخيل نماينده اقليت ايزدي در پارلمان، هنگام امدادرساني به آوارگان در كوهستان‌ دچار سانحه شد و فيان دخيل و 19نفر ديگر زخمي شدند.

آدريان ادوارد سخنگوي اين كميساريا، شمار پناهجوياني را كه هنوز در كوهستان‌ها گرفتار مانده‌اند، 20 تا 30هزار نفر ارزيابي كرد و افزود: اين افراد بدون هيچ سرپناه و آب و غذا در كوهستان‌ها آواره‌اند و دسترسي به آنان نيز بسيار سخت و دشوار است. سازمان ملل اعلام كرده است كه از زمان سيطره داعش بر سنجار تاكنون 700هزار ايزدي از خانه‌هاي خود آواره شده‌اند.

با وجود اينكه باراك اوباما تا‌كنون 4بار درباره عمليات نظامي آمريكا در عراق سخنراني كرده، اما از جمعه گذشته كه اين عمليات آغاز شده تا‌كنون فقط 3 بار حمله به مواضع داعش صورت گرفته‌است. به اين ترتيب تروريست‌هاي داعش همچنان به پيشروي خود در شمال عراق ادامه مي‌دهند. ديروز وزارت دفاع آمريكا از اعزام 130مشاور نظامي ديگر به عراق براي كمك به ارتش در مقابله با داعش خبر داد. پيش از اين 300مشاور نظامي ديگر آمريكا به عراق رفته‌بودند.

اتحاديه اروپا هم نتوانست به موضعي واحد درباره ارسال سلاح به كردهاي عراق دست‌يابد. در نشست سفراي اتحاديه اروپا در بروكسل، مقرر شد كه هر كشور به‌صورت جداگانه و با هماهنگي بغداد به كردها سلاح و مهمات ارسال نمايد. در اين بين، فرانسه اعلام كرد كه به‌زودي به كردستان عراق مهمات ارسال خواهد كرد اما در مقابل، در آلمان بحث و جدل‌هاي فراواني دراين باره درگرفته است. در روزهاي گذشته مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان، جامعه جهاني را به ارسال سلاح به اين منطقه فراخواند.

اما در داخل عراق و با وجود انتخاب نخست‌وزير جديد، بحران همچنان به‌طور كامل از بين نرفته‌است. ديروز نوري مالكي اعلام كرد كه دولتش تا زمان صدور رأي دادگاه فدرال به فعاليت خود ادامه خواهد داد. مالكي كه معتقد است انتخاب حيدر عبادي به نخست‌وزيري نقض قانون اساسي است در نطق تلويزيوني خود ائتلافات سياسي را به مخالفت با نقض قانون اساسي فراخواند. وي علت كوتاه نيامدن از سمت خود را دفاع از آراي شهروندان عراقي اعلام كرد و گفت: ثبات سياسي تنها زماني در كشور محقق مي‌شود كه قانون اساسي محترم شمرده شود.

در همين حال، آيت‌الله سيستاني از مراجع ديني عراق با اشاره به تظاهرات‌هاي جاري، خواستار توقف آن شد. در روزهاي گذشته صدها نفر در استان‌هاي جنوبي ازجمله ميسان، نجف و بصره در دفاع از نوري مالكي تظاهرات كرده بودند. آيت‌الله سيستاني ضمن تأكيد بر توقف اين اعتراضات، علت آن را منع هرگونه تنش در كشور دانست.

کد خبر 268757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha