سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

آزاده باقری: لاغری به شرط شیشه، قبولی صددرصد در دانشگاه، گواهی عدم‌اعتیاد به آمفتامین، بالابردن میل جنسی و... همه و همه انگیزه‌هایی هستند تا عده‌ای برای یک‌بار هم که شده دست به‌کار شوند و راه شوم شیشه‌درمانی را برای زندگی‌شان انتخاب کنند.

موادمخدر -شیشه

ظاهر شيشه دلفريب است، براي مصرف آن توصيه‌هايي مي‌كنند كه همين توصيه‌ها هم دلفريب هستند. طريقه مصرف آن هم از ساير مخدرها جذاب‌تر است و جالب اينجاست كه در هر پارك و جنگل و بياباني آدم‌هايي هستند كه نشسته‌اند به مصرف شيشه و تعارف زدن. با اين شرايط اوضاع مصرف شيشه و آمار و ارقام چندان خوشايند نيست.

قاچاقچيان و مافياي مواد تبليغ مي‌كنند كه مصرف شيشه كسي را خمار نمي‌كند و در گوشه‌اي غوز كرده و چرت زده نمي‌اندازد اما آنها نمي‌گويند شيشه محرك اعصاب است و مصرف آن باعث ايست قلبي و مرگ مي‌شود. شيشه در خارج از ايران به اسم كريستال و آيس معروف است؛ چون در مجاورت حرارت قرار مي‌گيرد و مانند يخ بخار مي‌شود اما در كشورهاي آسياي خاور دور به شابو شهره است. مت‌آمفتامين كه نام علمي شيشه است گاهي اوقات با تأثير مستقيم بر مكانيسم‌هاي مغز، شادي و هيجان زيادي را به‌وجود مي‌آورد. مهم‌ترين علتي كه شيشه را اين همه پرطرفدار كرده اين است كه ساخت آساني دارد و مواداوليه ارزان قيمتي تركيبات آن را تشكيل مي‌دهد. علاوه بر اين، توهم‌زايي بالا به همراه تحرك زياد باعث شده خيلي از مصرف كننده‌ها شيشه را به مخدرهاي قديمي‌تر ترجيح دهند. شكل ظاهري شيشه پودري سفيد رنگ مانند خرده‌هاي شيشه يا يخ دارد، بدون بو و تلخ است. در ايران شيشه را جزو مواد روانگردان به‌حساب مي‌آورند اماچندان هم درست نيست و نمي‌توان به‌طور مطلق روي اين موضوع تأكيد كرد. اين ماده در خيابان‌هاي شهر به اسامي «مت»، «تينا» و در بعضي مواقع آيس و شيشه هم شناخته شده است.

در اين سال‌ها، انواع موادمخدر آنقدر وسيع و گسترده شده است كه مانند لباس، كفش و كيف در يك دوره مدلي از آن مد و پرمصرف مي‌شود و در دوره‌‌اي ديگر ماده مخدر جديدي جاي آن را به‌خود اختصاص مي‌‌دهد. در اين وادي گسترده مواد‌مخدر، موادمحركي نيز به بازار آمده است و مهم‌ترين تبليغ آن كه باعث شده جوانان كنجكاو، راحت‌تر به سمت آن كشيده شوند «عدم‌اعتيادآوري» آن است. علاوه بر آن، دلايل ديگري كه موجب شده بعضي افراد براي يك‌بار هم كه شده اين مواد «محرك» كه با خود نام «مخدر» را يدك نمي‌كشند امتحان كنند تبليغات مثبت اين مواد است؛ مانند كاهش اضطراب، استرس و رفع تنش‌هاي عصبي، ريلكسيشن، زيبايي، شادابي و حتي بالا بردن هوش و استعداد! «ناس»، «گرس» و «پان پراك» و مهم‌تر از همه «شيشه» و روانگردان‌هاي ديگر سردمداران موادمحرك اين روزها هستند كه جوان‌ها و حتي دانش‌آموزان را نيز به سمت خود كشانده‌اند. علاوه بر آنچه اشاره شد قيمت پايين و جرايم سبك‌تر اين مواد نسبت به موادمخدر ديگر موجب شده افراد بيشتر از مواد ديگر مانند ترياك و هرويين به سمت آن راغب باشند. متأسفانه دسترسي به موادمحرك آنقدر ساده شده است كه در هر گوشه‌اي مي‌توان آنها را يافت و با قيمت نه چندان بالا مورد مصرف قرارداد؛ اتفاق ناخوشايندي كه هر روز بيشتر از ديروز جوان‌هاي كشور را به سمت خود مي‌كشد و شايد هر روز ديرتر از ديروز باشد تا مسئولان، مردم و خانواده‌ها فكري براي شكستن اين شاخ غول لعنتي پيدا و پياده كنند.

آسيب‌هاي اين 3 ماده كله‌پوك‌كن

عوارض موادمخدر و محرك در كل به 3 دسته تقسيم مي‌شود؛ عوارض جسمي، رواني و اجتماعي. اين موادمحرك عوارض جسمي كمي دارند و عوارضشان بيشتر رواني و اجتماعي است. خودكشي‌ها، ديگركشي‌ها، سوءظن‌ها و... ازجمله عوارضي است كه افراد بعد از مصرف اين مواد دچار آن شده و بعد از آن وارد عوارض اجتماعي آن مي‌شوند كه خطرناك است. شما با آدم‌هايي سروكار داريد كه قضاوت ندارند، آينده‌نگر نيستند، فكر سالم ندارند و هميشه در حال هذيان‌گويي هستند. توهم‌هاي مختلف بينايي، شنوايي، بويايي و لامسه ازجمله توهم‌هاي معمول اين محرك‌هاست. در برخي موارد هم هذيان‌ها به عمل تبديل مي‌شود؛ مثلا كسي كه پنجره را باز مي‌كند ارتفاع آن 10طبقه است و اين در حالي است كه روبه‌روي خود يك درخت ميوه مي‌بيند و مي‌خواهد ميوه بكند و از آن بالا به پايين سقوط مي‌كند يا با ماشين با سرعت 150كيلومتر بدون خط ترمز به يك ديوار مي‌كوبد يعني ديواري نديده! به همين‌خاطر گفته مي‌شود آسيب‌هاي اجتماعي مصرف اين نوع مواد در راس قرار دارد و بعد از آن آسيب‌هاي رواني و جسمي ديده مي‌شود.

بازاريابي اقتصادي، بازاريابي اجتماعي

كارشناسان مي‌گويند رساندن اطلاعات به مردم بسيار مهم است چون پايه كار اطلاعات است. در برنامه‌ريزي‌هاي پيشگيرانه لزوم توجه به آگاه‌سازي‌ خانواده‌ها در مورد برقراري روابط صميمانه، يافتن زبان مشترك با نسل جديد، ايجاد فضاي گفت‌وگو و تعيين قوانين منعطف و روشن به‌منظور حذف موانع ارتباطي ضروري است؛ چون با توجه به ويژگي‌هاي خاصي كه اين ماده محرك دارد مانند افزايش انرژي، افزايش توانايي جنسي، شب بيداري و كنجكاوي بسياري از جوان‌ها وسوسه مي‌شوند براي يك‌بار هم كه شده حتي تفنني آن را امتحان كنند كه در اينجا مديريت خانواده و نوع تربيت فرزندان نقش مؤثري در انتخاب درست دارد.

 

کد خبر 268575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha