تغییرات ماده۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی موضوع سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به قرار زیر است:

ایثارگران

1- در اين اصلاحيه به سهميه مقاطع تحصيلي خارج كشور شفاف‌تر و صريح‌تر اشاره شده است.
2- ميزان سهميه از 20درصد به 25درصد افزايش يافته است.
3- رزمندگان با حداقل 6ماه حضور در جبهه به سهميه اضافه شده‌اند و عنوان داوطلبانه كه در قانون سهميه رزمندگان وجود داشت حذف شده است. لذا كليه رزمندگاني كه 6ماه حضور در جبهه داشته باشند مي‌توانند از اين سهميه برخوردار باشند.
4- قيد 25درصد كه براي استفاده سهميه همسر و فرزندان جانباز در قانون وجود داشت در اصلاحيه برداشته شده و همسر و فرزندان جانبازان زير 25درصد هم مي‌توانند از سهميه ورود به دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند.
5- خواهر و برادر شهيد به سهميه اضافه شده است.

با توجه به اصلاحات مناسب فوق نكاتي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد:
الف- با الحاق رزمندگان به ماده 70 قانون جامع، قانون ايجاد تسهيلات براي ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجي موضوع 40درصد سهميه پذيرش رزمندگان و اصلاحيه‌هاي بعدي آن، موضوعيت خود را از دست خواهد داد.
ب- حال كه به بهانه تصويب قانون جامع و ماده70 آن و اصلاحيه مد نظر كميسيون اجتماعي مجلس عملا سهميه 40درصدي رزمندگان و سهميه 5درصدي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي حذف شده است، شايسته است محدوديت‌هاي پيش‌بيني‌شده در اصلاحيه‌هاي قانون سهميه رزمندگان مبني بر محدوديت حداكثر دوبار استفاده از سهميه براي رزمندگان به ازاي هر 6ماه كامل خدمت اضافي يا محدوديت يك بار استفاده از سهميه براي همسران جانبازان به صراحت حذف شود تا بهانه‌اي براي بدفهمي مجريان در تضييع حقوق ايثارگران نباشد.
ج- با توجه به توسعه كمي دانشگاه‌ها و كاهش ايثارگران و فرزندان آنان در استفاده از سهميه‌ها، مناسب است همسر و فرزندان رزمندگان نيز به سهميه اضافه شوند.
برابر ماده 13 اصلاحيه، ماده71 قانون جامع كه بازنگري آن يك ضرورت بود، اصلاح شده است.

ماده 71 به جذب و استخدام اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي اشاره دارد. نكات اصلاحي به شرح زير است:
1- حداقل سهميه جذب و استخدام از 10درصد به 20درصد افزايش يافته است.
2- درصد براي جانبازان و سابقه اسارت براي آزادگان حذف شده و كليه جانبازان و آزادگان مي‌توانند بدون در نظر گرفتن درصد و سابقه اسارت از سهميه برخوردار شوند.
3- شمول سهميه از فرزندان جانبازان 50درصد و بالاتر به فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر و همچنين از فرزندان آزادگان بالاي 3سال اسارت به فرزندان آزادگان بالاي يك سال اسارت تغيير يافته است.
4- برادران و خواهران شهدا به سهميه اضافه شده‌اند.

در ماده 14 اصلاحيه به اصلاح تركيب كميسيون ماده 16 رسيدگي به جانبازان اشاره دارد. عنوان كميسيون به كميسيون رسيدگي به شكايات ايثارگران تغيير يافته است. از تركيب دو نماينده بنياد در كميسيون يكي كم شده است و نماينده ستاد كل نيروهاي مسلح جايگزين نماينده وزارت دفاع شده است. از نكات مهم در اصلاح تركيب كميسيون، افزودن يك نفر قاضي ترجيحا ايثارگر به تركيب كميسيون است كه مي‌تواند ضمانت اجرايي احكام صادره كميسيون را تقويت كند. عضويت يك ايثارگر با معرفي كميسيون اجتماعي مجلس نيز از نكات مثبت اصلاحيه كميسيون است كه موجب تقويت ارتباط ايثارگران با كميسيون خواهد شد. عبارت انتهايي ماده 16 قانون تسهيلات كه بيان مي‌دارد: «تصميمات كميسيون مزبور قطعي و لازم‌الاجرا بوده و عدم اجراي به‌موقع آن خلاف قانون محسوب و قابل تعقيب در مراجع ذيصلاح مي‌باشد». نبايد حذف شده و در انتهاي اصلاحيه افزوده شود. براي تأكيد بر ضمانت اجرايي احكام صادره بهتر است دايره اجراي احكام ديوان عدالت اداري و دادگاه عمومي و انقلاب حسب مورد موظف باشند با توجه به حضور يك قاضي در كميسيون به طور مستقيم پيگير عدم اجراي آراي صادره در دستگاه‌هاي اجرايي باشند.

کد خبر 268559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha