سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

اسدالله افلاکی: یکشنبه گذشته و ساعاتی پس از آنکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم صبحانه کاری از رایزنی با قوه قضاییه برای راه‌اندازی شعب ویژه محیط‌زیست با هدف مقابله با شکار غیرمجاز خبر داد، بخش مرکزی پارک ملی گلستان برای ششمین بار در سال‌جاری دچار آتش‌سوزی شد؛ آتشی که شکارچیان افروخته‌اند تا با سرگرم کردن محیط بانان بتوانند به اهداف شوم خود برسند.

آتش سوزی جنگل

بنابرگزارش‌هاي دريافتي همشهري، تا ساعت 5 عصر روز گذشته 300هكتار از جنگل‌هاي گلستان در آتش سوخته است. آنطور كه رئيس پارك ملي گلستان مي‌گويد ساعت 3بعدازظهر يكشنبه گذشته محيط بانان، دود غليظي را در مركز پارك و دريكي از مرتفع‌ترين مناطق مشاهده مي‌كنند و بي‌درنگ براي مهار آتش به منطقه مي‌روند اما به‌دليل كوهستاني‌بودن، از محلي كه ديگر امكان استفاده از خودرو نيست 2ساعت زمان مي‌برد تا محيط بانان با پاي پياده خود را به محل آتش برسانند. تا نيمه شب نه از امداد هوايي خبري است و نه از تجهيزات. 15محيط‌بان و 15نيروي مردمي با كمترين امكانات به تنهايي تا نيمه شب با آتش مقابله مي‌كنند سپس ساير نيروها به محيط بانان ملحق مي‌شوند.

مهندس جواد سلياري درگفت‌وگو با همشهري به گستردگي آتش اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه در 5فقره آتش‌سوزي قبلي با فرارسيدن شب و پايين آمدن درجه حرارت، آتش مهار شد اما اين بار به‌علت حرارت زياد، آتش‌سوزي ادامه داشته و از آنجايي كه جهت باد دائما در حال تغيير است دامنه آتش در جهات مختلف گسترده مي‌شود و تا اين ساعت (4بعدازظهر دوشنبه) ادامه دارد.

رئيس پارك ملي گلستان درباره اعزام هلي‌كوپتر به منطقه آتش‌سوزي هم مي‌گويد مسئولان محيط‌زيست همزمان با بروز آتش‌سوزي درخواست كمك و هلي‌كوپتر كردند اما امروز(دوشنبه) يك فروند هلي‌كوپتر هلال احمر به منطقه آمد و قرار است يك فروند ديگرهم به منطقه اعزام شود كه تا اين ساعت (4بعدازظهر) از آن خبري نيست.

به گفته سلياري، هنگام بروز آتش‌سوزي، مهم‌ترين مسئله سرعت عمل است به‌ويژه وقتي محل وقوع آتش مناطق صعب‌العبور باشد مهار آتش بسيار دشوار است وبدون امكانات هوايي كار چنداني نمي‌توان انجام داد درنتيجه تأخير در امدادرساني هوايي باعث توسعه آتش و نابودي بخش وسيعي از رويشگاه‌هاي جنگلي و مرتعي مي‌شود. براين اساس انتظار مي‌رود نهادهايي كه امكانات هوايي در اختيار دارند بلافاصله به كمك محيط‌زيست بيايند اما از آنجا كه اين موضوع براي ساير دستگاه‌ها اولويت ندارد با وقوع هر آتش‌سوزي ما بخشي از رويشگاه‌ها را ازدست مي‌دهيم. رئيس پارك ملي گلستان از مجروح‌شدن يك محيط بان خبر داد و گفت كه اين محيط بان كه يكشنبه شب سوار بر اسب در حال انجام وظيفه بوده با درخت برخورد مي‌كند و پايش به‌شدت آسيب مي‌بيند.

به گفته سلياري، محيط بانان با آنكه آموزش اطفاي حريق نديده‌اند و وظيفه آنها فقط حفاظت است با بروز هر آتش‌سوزي از ابتدا تا انتها در منطقه مشغول مهار آتش مي‌شوند و علاوه برآسيب‌هاي جسمي و خستگي مفرط، كفش و لباس‌شان هم مي‌سوزد اما نه حق ماموريت مي‌گيرند و نه تشويق مي‌شوند.

از زبان يك فعال محيط‌زيست

يك فعال محيط‌زيست هم درباره آتش‌سوزي به همشهري گفت كه از ساعت 3بعدازظهر يكشنبه، منطقه «ديوار كجي» كه در ارتفاعات پارك ملي واقع شده و منطقه‌اي صخره‌اي - دره‌اي و بسيار صعب‌العبور است دچار حريق مي‌شود و به‌دليل دشواربودن راه، 3ساعت طول مي‌كشد تا محيط‌بانان به محدوده آتش‌سوزي برسند؛ منطقه‌اي كه در آنجا تلفن همراه هم آنتن نمي‌دهد.

به گفته وي، تا نيمه شب فقط محيط بانان، رئيس پارك ملي گلستان و شماري از نيروهاي مردمي در محل حضوردارند و پس از آن نيروهاي منابع طبيعي وهلال احمر به كمك محيط بانان مي‌آيند. اين درحالي است كه آتش به‌شدت گسترده شده و مناطق جنگلي را دربر گرفته است.

آنطور كه اين فعال محيط‌زيست مي‌گويد درسمت غرب منطقه ديوار كجي، جنگل‌هاي پهن برگ وجود دارد كه براثر آتش كاملا نابود شده و با تغيير جهت باد، آتش به جنگل‌هاي ارس سرايت كرده؛ جنگل‌هايي كه درصورت نابودي امكان تجديد حيات آنها وجود ندارد. او درباره علت آتش‌سوزي مي‌گويد كه يكشنبه شب محيط بانان نور پروژكتور شكارچيان متخلف را در منطقه «آلمه» و «ميرزبايلو» ديده‌اند. ميرزابايلو كه زيستگاه آهوست در شرقي‌ترين نقطه پارك ملي گلستان واقع شده و منطقه آلمه هم كه منطقه‌اي مرتعي - استپي است زيستگاه مرال، قوچ وميش است. شكارچيان در واقع با هدف گمراه كردن محيط بانان، رويشگاه‌هاي جنگلي را آتش زده‌اند تا با استفاده از فرصت بتوانند دست به شكار بزنند. بنا به اعلام وي، برآوردهاي اوليه حاكي از آن است كه حدود 300هكتار از جنگل‌هاي پارك گلستان در آتش سوخته است.

نبود تعامل ميان سازمان محيط زيست و ساير نهادها

يك فعال محيط‌زيست به همشهري گفت با وجود آنكه شكارچيان عامل آتش‌سوزي هستند اما اين پرسش بزرگ همچنان بي‌پاسخ مانده كه مسئولان ارشد سازمان حفاظت محيط‌زيست با وجود تجربه‌هاي مكرر آتش‌سوزي در نخستين پارك ملي كشور كه اهميت جهاني دارد هنوز نتوانسته‌اند وزارت كشور و وزارت دفاع را به استقرار هلي‌كوپتر در پارك گلستان مجاب كنند تا هنگام بروز آتش‌سوزي‌هاي سريالي كه حداقل ماهي يك‌بار اتفاق مي‌افتد با آن مقابله كنند؟

 

کد خبر 268551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha