یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

مسعود میر: حکایت بلاتکلیفی نمایش فیلمی که خاطرات ۷۰ساله یک خانواده را روایت می‌کند، ۴ساله شده است.

فیلم خانه پدری

سال 1389بود كه خبرها و عكس‌ها تصديق مي‌كردند كيانوش عياري بعد از سريال‌سازي دوباره سراغ سينما رفته و «خانه پدري» را مي‌سازد فيلم اما خيلي زود به ميراثي پرجنجال بدل شد. نيروي انتظامي و شركت ناجي هنر به‌عنوان شريك در توليد پروژه به دليل آنچه منتقدان فيلم سياه‌نمايي و ارائه تصويري غير واقعي از باورهاي سنتي ايرانيان ناميدند، قيد اكران آن را زدند و آخرين ساخته عياري عملا به صندوقچه انبار فيلم‌هاي بلاتكليف سينماي ايران افزوده شد.

به گزارش همشهري، تابستان سال گذشته خانه پدري در بخش جنبي جشنواره فيلم و‌نيز شركت كرد و البته ناجي هنر قصدشكايت از عياري براي ارسال‌ بدون هماهنگي فيلم به اين جشنواره را داشت اما حواشي خانه پدري با وساطت رئيس جديد سازمان سينمايي و مساعدت مالي براي تسويه‌حساب با نيروي انتظامي فروكش كرد و فيلم بدون معارض در بخش خارج از مسابقه سي‌ودومين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد.از همان زمان انتقادها از فيلم به‌دليل تصوير سياهي كه از گذشته ايرانيان ارائه مي‌داد آغاز شد اما كيانوش عياري در واكنش به اين انتقادها گفت كه فيلم من قرار نيست به گونه‌اي باشد كه انگار مي‌خواهيم زشتي‌ها و جراحات جامعه را بزرگ كنيم. خوشحالم كه مسئولين فعلي در برخورد با «خانه‌پدري» حب و بغضي را نيافتند. با اين اوصاف، هنوز خانه پدري نه رنگ اكران به‌خود ديده نه بوي ادامه توقيف مي‌دهد.

ريش‌سفيدي براي سند خانه پدري

تابستان تازه آغاز شده بود كه حجت‌الله ايوبي در نخستين نشست مطبوعاتي خود در سال جديد به تلاش براي حل‌شدن مشكل فيلم عياري از طريق برگزاري جلسه‌هاي گروهي با حضور كارگردان و تعدادي از جامعه‌شناسان و روانشناسان مطرح كشور خبر داد. رئيس سازمان سينمايي در اين نشست گفت: در تلاشيم تا از طريق بازبيني فيلم با حضور اين افراد به راه‌حلي براي پايان مشكلات خانه پدري دست يابيم.

عياري درباره وضعيت برپايي اين نشست به همشهري مي‌گويد: قرار بود اين جلسه‌ها حدود 2ماه پيش برگزار شود اما به دلايلي ازجمله حضور نيافتن گروهي از افراد دعوت‌شده لغو شد. البته قرار است برپايي جلسه نمايش فيلم با حضور كارشناسان دوباره در دستور كار قرار بگيرد اما فعلا خبري از آن نيست. عياري البته چندان موافق برگزاري اين نشست هم نبوده و از اينكه مجبور شود فيلم را توضيح بدهد و خود را ضميمه آن كند، گلايه دارد.

مشكل خانه كوچه محمودخان

خانه پدري قصه پرغصه زندگي در خانه‌‌اي به نشاني كوچه ميرزا محمود وزير را روايت مي‌كند. فيلم داستان يك قتل خانوادگي و دردسرهاي خاكسپاري جنازه دختري در زيرزمين خانه پدري را به تصوير مي‌كشد. گره اصلي داستان البته به تأثير زندگي چند نسل از يك خانواده بعد از پي بردن به ماجراي قتل دختر در روزهاي دور و دفن شدن جنازه‌اش در خانه مربوط مي‌شود. خانه در خانه پدري اصلي‌ترين عنصر ثابت زندگي 70ساله خاندان رحمتي است؛ خانواده‌اي كه انگار تا روز كوبيدن خانه قديمي همچنان با خون ريخته در گوشه‌اي از آن دست به گريبان است.

از روز ساخته شدن خانه پدري نيروي انتظامي ترجيح داد به‌عنوان شريك به‌خاطر وجود چند صحنه خشن در فيلم قيد اكران آن را بزند. بعد از واگذاري فيلم هم انگار همچنان همان چند صحنه خشن دردسرساز هستند. ضمن آنكه منتقدان اين فيلم معتقدند خانه پدري تصويري غيرواقعي و خشن از مردم ايران مي‌دهد و به باورهاي سنتي مردم ضربه مي‌زند.عياري درباره مشكل اصلي مسئولان سازمان سينمايي با فيلم مي‌گويد: تا آنجا كه من مي‌دانم مشكل اصلي چه از جانب شريك تجاري قبلي چه از سوي مديران سازمان سينمايي به همان صحنه كشتن دختر مرتبط است. در يك صحنه فيلم پدر خانواده براي اطمينان از كشته شدن دختر از پسرش مي‌خواهد با تكه‌اي آجر به سر او بكوبد. جالب اينجاست كه با وجود تاثرانگيز بودن اين صحنه، خبري از خون و خونريزي‌هاي آنچناني رايج در بعضي فيلم‌ها نيست و در واقع متاثر شدن تماشاگران از ديدن اين صحنه تأثيرگذار است كه آن را خشن جلوه مي‌دهد. با اين وجود حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي مي‌گويد كه به عنوان يك جامعه‌شناس موافق اين صحنه خشونت‌آميز فيلم نيستم و با كارگردان فيلم هم صحبت كردم چون قرار نيست باب خشونت در سينما را باز كنيم.

خانه‌نشيني خالق خانه پدري

عياري شمرده شمرده درد دل مي‌كند و به خبرنگار همشهري مي‌گويد: حدود 40ماه است درگير خانه پدر‌ي‌ام. اين روزها و ماه‌هاي گذشته تأثير زيادي بر احوال روحي من گذاشته و خانه‌نشين شده‌ام. اميدوارم به‌زودي خانه پدري به نمايش درآيد و من هم از اين شرايط بد روحي رهايي يابم. البته قول‌هاي مساعدي به من داده شده و من ترجيح مي‌دهم كمتر مصاحبه كنم و در سكوت منتظر بمانم تا خانه پدري از توقيف نانوشته خارج شود. اميد كارگردان نام‌آشناي سينماي ايران به قول رئيس سازمان سينمايي است تا جلسه‌هايي براي بازبيني فيلم خانه پدري با حضور مديران ارشد سينمايي و گروه مشاوران جامعه‌شناس و روانشناس برگزار شود.

اميدواري براي «هنر» كارگرداني با «تجربه»

دبير شوراي سياستگذاري سينماي هنر و تجربه كه قرار است از مهرماه نمايش آثار خاص سينماي ايران را در برخي سينماها مديريت كند، براي اكران عمومي آخرين ساخته عياري بسيار اميدوار است. اميرحسين علم‌الهدي به همشهري مي‌گويد: در حال رايزني براي رفع مشكلات فيلم خانه پدري هستيم و اگر با ارشاد به توافق برسيم، اين فيلم را در سينماهاي زيرمجموعه گروه هنر و تجربه - كه اسامي‌شان به‌زودي اعلام مي‌شود - اكران مي‌كنيم. او اظهارنظر درباره زمان نمايش فيلم را به مشخص شدن وضعيت دقيق سينماهاي اين گروه و نهايي شدن جدول زمانبندي فيلم‌هاي متقاضي براي اكران عمومي موكول كرد. در آخرين لحظه تنظيم اين گزارش خبر رسيد رئيس سازمان سينمايي جمال اميد، هوشنگ گلمكاني، جعفر صانعي‌مقدم، ايرج تقي‌پور، شهرام مكري، محمدرضا فرجي، مجيد مسچي، سيف‌الله صمديان و اميرحسين علم‌الهدي را به عضويت در شوراي سياستگذاري سينماي هنر و تجربه منصوب كرده است.

 

کد خبر 268279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha