چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

مسعود میر: به شهادت برگه‌های تقویم کمتر از یک هفته تا عید بزرگ مسلمانان باقی است اما سینماها از امروز هلال رونق فروش را بعد از ۵ هفته به چشم می‌بینند.

سینما

برگزاري جام جهاني فوتبال در برزيل از يكسو و ايام‌ماه مبارك رمضان از سوي ديگر باعث شده بود كه سينماها در نبود تماشاگر و فيلم خوب روزهايي آرام و بي‌رونق را پشت سر بگذارند. هر چند ماجراهاي رضا عطاران در جشنواره كن يك‌تنه بهانه سينما رفتن مردم در روزهاي گذشته بود و «فرش قرمز» آقاي طناز در اوج جام‌جهاني و رمضان ميلياردي شد اما قرار است از امروز نسيم رونق بر پرده سينماها بوزد.

حكايت فرشته‌ها

نخستين فيلم بلند سينمايي فرزند يكي از پرنفوذترين تهيه‌كنندگان سينماي ايران سال گذشته ساخته و مهمان جشنواره شد. حامد محمدي حالا با «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» مي‌خواهد بخت خود را براي موفقيت در قامت كارگردان بسنجد. او كه تا پيش از اين بيشتر با نوشتن فيلمنامه‌هاي موفق «طلا و مس» و «حوض نقاشي» مورد توجه بود، حالا با سرمايه‌گذاري پدرش منوچهر محمدي و حوزه هنري و بازي جواد عزتي و نازنين بياتي داستان زوجي را روايت كرده كه صاحب 3نوزاد مي‌شوند. حامد درباره شباهت مضموني و شخصيت‌هاي فرشته‌ها با هم مي‌آيند با طلا و مس، چنين اظهارنظر كرده است: من نويسنده طلا و مس بودم و شخصا ايرادي نمي‌بينم اگر فكر كنند اين دو شبيه هم شده‌اند. فيلم خانوادگي فرشته‌ها با هم مي‌آيند از امروز مي‌آيد تا مشخص شود پاقدم پسر تهيه‌كننده سرشناس چقدر براي سينماها خوب است.

قند تلخ

قبل از هر چيز بايد آخرين ساخته سيدرضا ميركريمي را بازگشتي دوباره به سنت فيلم‌هاي قبلي قلمداد كرد. او انگار دلش لك زده بود براي سيدحسن «زير نور ماه»، دكتر عالم «خيلي دور خيلي نزديك» يا طاهره «به همين سادگي»؛ قهرماناني كه هم دوست‌داشتني‌اند و هم براي برخي اعصاب خردكن؛ آدم‌هايي واقعي كه انگار ميركريمي بعد از «يه حبه قند» خيلي زود دلتنگشان شد و شايد به همين دليل رفت سراغ يونس در «امروز». فيلم بدون پرويز پرستويي قابل تصور نيست. او يك راننده تاكسي كم‌حرف است كه مسافري شوربخت (با بازي سهيلا گلستاني) را به زايشگاه مي‌رساند و درگير زندگي او مي‌شود. فيلم تلخ ميركريمي هر چند خاطره فيلم خواستني يه حبه قند را زنده نمي‌كند و مانند آن پوستري با امضاي عباس كيارستمي ندارد اما ارزش ديدن دارد. به هر حال، امروز حال و هواي امروز كارگردان خوش‌سليقه سينماي ايران است با فيلمنامه‌اي مشترك از او و شادمهر راستين.

ارشاد با كلاشينكف

«كلاشينكف يك كار اجتماعي و تقريبا نزديك به گشت ارشاد است كه همان مايه‌هاي طنز و تلخي را در خود دارد.» اين نقل قول كارگردان يكي ديگر از فيلم‌هاي اكران عيد فطر، تكليف فيلم و مخاطبان را كاملا مشخص مي‌كند. سعيد سهيلي فيلمي ساخته شبيه به يك بوم نقاشي با زمينه‌اي سياه و دراماتيك كه با قلم‌موي طنز نشان‌دار شده و اين همان فرمولي است كه «گشت ارشاد» را پرفروش كرد. حالا همان روش به سازندگان «كلاشينكف» براي فروش قوت قلب مي‌دهد. ساعد سهيلي، رضا عطاران و جمشيد هاشم‌پور و البته يك كلاش بي‌خشاب قرار است تماشاگران را دست به جيب كند. آخرين ساخته سهيلي شبيه همان ديالوگ معروف فيلم است كه مي‌گويد: ما به دنيا اومديم اما دنيا به ما نيومد...

آقاي قصه‌گو و رفقا

همين كه نام دهمين فيلم يك كارگردان كه 5سال پيش به نمايش درآمده «سن‌پترزبورگ» باشد، آنقدر مهم هست كه براي ديدن فيلم جديدش هيجان داشت. فيلم آخر بهروز افخمي كه در جشنواره سي و دوم فجر سيمرغ بهترين فيلم را دشت كرده، از امروز مهمان سينماهاست. افخمي «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» را براساس قصه‌اي از همسرش مرجان شيرمحمدي با بازي خود او، مهدي فخيم‌زاده، رامبد جوان و گوهر خيرانديش ساخته است. خالق «شوكران» استاد روايت‌كردن داستان است و آنها كه او را اندكي بيشتر مي‌شناسند، از روي سليقه سينمايي‌اش مي‌توانند به اين موضوع شهادت بدهند. پس مطمئن باشيد از ديدن فيلم آقاي قصه‌گو كه نامش هم جالب است، پشيمان نمي‌شويد.

حراج فرش قرمز

درحالي‌كه فيلم رضا عطاران همچنان در فهرست نمايش سينماها قرار دارد و خوب مي‌فروشد، يك فيلم ديگر هم از روز دوشنبه در سينماهاي تهران روي پرده رفته كه نه سرگروه سينمايي دارد نه اكران شهرستان. «حراج» دومين ساخته حسين شهابي است كه به گفته كارگردانش به واسطه استفاده‌نكردن از بازيگران معروف در مجموعه فيلم‌هاي تجاري دسته‌بندي نمي‌شود. حراج، روايت زندگي خانواده‌اي است كه به‌دليل مشكلات مالي مجبور به حراج وسايل خانه خود شده‌‌اند. فريبا خادمي، نسيم ادبي، مهسا آبيز، مريم سرمدي، گيتي قاسمي، محمد كارت و... بازيگران دومين فيلم شهابي هستند كه «روز روشن» را در كارنامه دارد.

 

کد خبر 266691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha