چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

مسعود میر: شب‌های قدر در پیش است و طبق قانونی نانوشته کرکره سینماها در این ایام پایین کشیده می‌شود.

پوستر فیلم اینجا شهر دیگری است

 در اكران‌ماه رمضان امسال فيلمي مهمان پرده سينماها شد كه مضموني مناسبتي درباره وقايع يك شب پس از ضربت خوردن حضرت‌ علي(ع) تا زمان شهادت ايشان دارد و حالا طبق اعلام سازمان سينمايي، هيچ فيلمي حتي «اينجا شهر ديگري است» در شب‌هاي قدر روي پرده را نمي‌بيند.

شهري مثل بقيه شهرها

اينجا شهر ديگري است را حميد امجد نوشته و احمدرضا گرشاسبي سال۹۰ آن را ساخته است. اين فيلم با نام قبلي «مهر و آينه‌ها» داستان‌هايي پس از ضربت خوردن حضرت علي(ع) را به تصوير كشيده و به نمايش درآمدن آن در‌ماه رمضان اين تصور را ايجاد مي‌كرد كه قرار است در تعطيلات شب‌هاي قدر هم چند سينما با نمايش فيلمي متناسب با آن حال و هوا، چراغ اكران را روشن نگه دارند اما گويا چنين نيست و اينجا شهر ديگري است هم مثل ساير فيلم‌هاي روي پرده، روزهاي آينده سينماها را ترك مي‌كند.

نكته‌اي به نام شكست

فيلم گرشاسبي با هزينه بيش از يك ميليارد توماني بنياد سينمايي فارابي ساخته شد و حالا درحالي‌كه دوازدهمين روز اكران را سپري مي‌كند، در تهران به زحمت 40ميليون تومان فروخته است. احتمالا اين شكست در گيشه در بي‌علاقه بودن سينمادارها و صاحبان فيلم در ادامه نمايش آن بي‌تأثير نبوده است. سخنگوي شوراي صنفي نمايش درباره چرايي ادامه نداشتن اكران اينجا شهر ديگري است با وجود داشتن حال و هوايي كاملا منطبق با شب‌هاي قدر به همشهري مي‌گويد: روال بر اين است كه پخش‌كننده فيلم‌هايي كه مايلند در ايام خاص و مناسبت‌ها به نمايش درآيند درخواستي به اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد مي‌فرستند تا مجوز نمايش آن فراهم شود اما شركت آفتاب عالمتاب چنين درخواستي به ارشاد نداده و طبعا فيلم هم در مناسبت‌هاي پيش رو مانند ساير فيلم‌ها نمايش نخواهد داشت.

غلامرضا فرجي البته بي‌رغبتي سينمادارها براي نمايش فيلم در چنين ايامي را هم بي‌تأثير نمي‌داند و معتقد است: حتي اگر سينمادارها هم نگاهي مثبت به نمايش فيلم در اين ايام داشتند، فروش فوق‌العاده بد مانعي جدي براي عملي شدن اين موضوع بود. اين همان موضوعي است كه تهيه‌كننده اينجا شهر ديگري است هم بر آن صحه مي‌گذارد.

سعيد سعدي به مهر گفت: بعضي فيلم‌ها براي اكران ساخته نمي‌شوند و قرار نيست در گيشه مخاطب زيادي جذب كنند. يكي از دلايلي كه مخاطبان با اينجا شهر ديگري است ارتباط برقرار نكرده‌اند فيلمنامه آن است كه بيشتر به تئاتر تلويزيوني شباهت دارد و كارگردان هم آن را مي‌دانست. من بارها گفتم فيلمنامه بايد بازنويسي شود و كارگردان نمي‌بايست با همان فيلمنامه وارد توليد مي‌شد. حتي با عليرضا نادري براي بازنويسي مذاكره كردم اما گرشاسبي مي‌خواست خودش اين كار را انجام دهد. براي انتخاب بازيگران هم با بسياري از بازيگران شناخته‌شده صحبت كرديم كه كسي حاضر به همكاري نشد و رقم‌هاي بالا مطالبه كردند. سرانجام پريوش نظريه و هومن برق‌نورد ايفاي نقش‌هاي اصلي را بر عهده گرفتند.

در انتظار عيد

با خاموش شدن چراغ اكران از فردا به‌مدت 4روز، بايد پرونده اكران رمضان را تقريبا بسته دانست. حالا سينمايي‌ها منتظرند تا بعد از سربالايي نفسگير جام جهاني و‌ماه رمضان اكران عيد فطر دوباره به سينماها رونق ببخشد. نايب‌رئيس انجمن سينماداران درباره اكران عيد فطر به همشهري مي‌گويد: «امروز» سيدرضا ميركريمي از نخستين روز مرداد در گروه استقلال به نمايش درمي‌آيد و «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» حامد محمدي مهمان گروه آزادي مي‌شود. «كلاشينكف» سعيد سهيلي در گروه آفريقا و «آذر، پرويز، شهدخت و ديگران» به كارگرداني بهروز افخمي در گروه فرهنگ نوبت اكران دارند. اكران «رد كارپت» طبق قرار قبلي تا 3هفته بعد از عيد فطر ادامه مي‌يابد و پس از فيلم پرفروش عطاران، نوبت به «شهر موش‌ها» مي‌رسد.

 

کد خبر 266040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha