شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

طرح جامع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را نخستین‌بار مذاکره‌کننده سابق کشورمان که این روزها در قامت رئیس مجلس، نظارتی از دور هم بر مذاکرات دارد، مطرح کرد.

مجلس

جرقه اين ايده در ذهن شخص رئيس مجلس زده شده، اما درباره كم و كيف و هدف تدوين طرح جامع هسته‌اي در مجلس با يك فضاي مبهم روبه‌رو هستيم. علي لاريجاني چندي پيش در جمع اعضاي كميسيون امنيت ملي اين ايده را مطرح كرد تا اعضاي كميسيون به فكر تهيه و تنظيم طرحي جامع براي فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور بيفتند. طرحي كه يك ماهي از مطرح شدن آن مي‌گذرد اما هنوز در حد يك ايده باقي مانده و مجلس به‌صورت جدي وارد بررسي آن نشده است. به‌نظر مي‌رسد اين ايده براي تدوين سازوكاري قانوني در استخدام‌ها و فعاليت كارشناسان در سايت‌هاي هسته‌اي و موضوع حفاظت از دانشمندان هسته‌اي مطرح شده باشد.

سيد حسين نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت مجلس درباره طرح مذكور به همشهري مي‌گويد: در موضوع هسته‌اي تا‌كنون مجلس قوانين مختلفي را تصويب كرده و دولت نيز در حوزه اجرا اقدامات زيادي انجام و شوراي امنيت ملي هم خط‌قرمز‌ها و چارچوب‌هايي را در بحث هسته‌اي تعيين كرده ؛ اما همه اينها در شكل يك قانون و طرح جامع هسته‌اي تنظيم نشده است. به همين‌خاطر نياز به يك طرح جامع هسته‌اي احساس مي‌شود.

پيش‌تر منصور حقيقت پور نايب‌رئيس كميسيون امنيت ملي هم درباره اين طرح گفته بود كه فعاليت‌هاي هسته‌اي نيازمند يكسري قوانين خاص خود در زمينه استخدامي، زيست‌محيطي و حفاظتي است كه مي‌توان با بررسي قوانين موجود آن را به شكل طرح جامعي در اين زمينه درآورد.علي لاريجاني۲۳ فروردين‌ماه امسال گفته بود كه: «مجلس با دقت بر مذاكرات آتي هسته‌اي كشور نظارت خواهد كرد و تنها مذاكراتي را مجاز مي‌داند كه در چارچوب مصوبات مجلس صورت گيرد.»

اين نخستين بار نيست كه مجلسي‌ها در موضوع هسته‌اي ورود مي‌كنند. آنها علاوه بر وظيفه نظارتي‌شان طرحي‌هايي ارائه و بعضا تصويب كردند كه دولت را ملزم به اجرا مي‌كند. پيش‌تر مجلس قانوني را تصويب كرده كه براساس آن دولت ملزم مي‌شود 20هزار مگاوات برق از نيروگاه‌هاي هسته‌اي به‌دست آورد. طرحي كه براي اجراي آن دولت مي‌بايست تعداد نيروگاه‌هاي هسته‌اي كشور را چندبرابر كند. طرح ديگر مجلسي‌ها كه همان زمان با واكنش‌هاي مختلف رسانه‌ها و دولت‌هاي غربي مواجه شد طرح غني‌سازي‌ بالاي 60درصد بود. اين طرح را بهارستاني‌ها بعد از تفاهمنامه موقت ژنو مطرح و به فوريت آن رأي دادند.

تشكيل كميته‌اي ويژه

مجلسي‌ها درباره چرايي تدوين و تصويب طرح جامع فعاليت‌هاي هسته‌اي به اين نكته اشاره مي‌كنند كه صنايع كشتيراني، پزشكي و بسياري از صنايع تحقيقاتي كشورمان به سمت هسته‌اي‌شدن پيش‌مي‌روند؛ از سويي چون در آينده نيز بيشتر با اين فناوري سروكار خواهيم داشت نيازمند چارچوب محكم‌تر و جامع‌تر براي تعيين تكليف نيازهاي داخلي و چانه زني در مذاكرات خارجي هستيم.

لذا با تصويب اين طرح تكاليف دستگاه‌هاي مختلف، حوزه‌هاي تكنولوژيك و صنايع مشخص و افق آينده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران نيز تعريف مي‌شود. آنها بر اين باورند براي اينكه افق آينده مذاكراتي كشورمان در موضوع هسته‌اي مشخص و با تغيير دولت‌ها و تيم‌هاي مذاكره‌كننده قواعد تغيير نكند نياز به طرحي جامع در موضوع هسته‌اي داريم.

سخنگوي كميسون امنيت ملي درباره چگونگي وضعيت طرح جامع فعاليت‌هاي هسته‌اي در مجلس و كميسيون متبوعش مي‌گويد كه ما هنوز به يك چارچوب دقيقي كه بشود اعلام كرد نرسيده‌ايم، چون تهيه طرح جامع فعاليت‌هاي هسته‌اي كاري سخت و مهم و يك اقدام فرابخشي است و نياز دارد كه باساير بخش‌ها نيز جلسات مشتركي را برگزار كنيم. او مي‌گويد:

اين طرح جامع به مذاكرات هسته‌اي هم مربوط مي‌شود اما نه فقط مذاكرات پيش‌ رويي كه ايران با گروه 1+5انجام مي‌دهد بلكه با توجه به همكاري بين‌المللي ايران با سازمان انرژي هسته‌اي اين همكاري‌ها بايد در قالب چارچوبي مشخص باشد. نقوي حسيني همچنين از احتمال تشكيل كميته‌اي ويژه براي بررسي اين طرح خبر داد و گفت: اين كميته فراكميسيوني و با حضور ساير كميسيون‌هاي مجلس تشكيل خواهد شد.

کد خبر 268259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha