جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

محمد عدلی: ساعت نزدیک به صفر است.نخستین دقایق روز جدید در دل تاریکی شب قبل، آغاز خواهد شد. فعالان مشاغل مختلف خود را برای خواب شبانه آماده می‌کنند تا از چند ساعت پس از طلوع آفتاب به محل کار خود بروند.

میوه

كمي آن‌طرف‌تر از بزرگراه تندگويان در جنوب تهران اما كار روزانه از همان دقايق اوليه بامداد آغاز مي‌شود. ميدان مركزي ميوه‌و تره‌بار كه به محل عرضه عمده ميوه تبديل شده و بارِ ميوه فروشان سطح شهر را تأمين مي‌كند در نيمه‌هاي شب پرهياهو و شلوغ است. برخي از عمده‌فروشان و واسطه‌گران به روش‌هايي عجيب كار خريد و فروش ميوه را انجام مي‌دهند. از مدتي پيش موضوع سفته‌بازي و دلالي در بازار ميوه جدي‌تر شد و بسياري از فعالان بازار، افزايش قيمت تمام‌شده ميوه را ناشي از سودجويي بيش از عرف دلالان دانسته‌اند. اختلاف قابل توجه قيمت ميوه از مرحله نخست عرضه آن تا مرحله نهايي موجب شده تا ساماندهي اين بازار به خواسته اصلي كشاورزان و مصرف‌كنندگان نهايي تبديل شود.

بازرسان و ناظران سازمان تعزيرات حكومتي بامداد پنجشنبه گذشته به‌طور سرزده به ميدان بزرگ ميوه و تره‌بار تهران رفتند تا از نزديك نحوه معاملات ميوه را زيرنظر بگيرند. قرار است در اين ميدان بزرگ كه انواع تخلف در آن وجود دارد، بازرسي سيار سازمان تعزيرات تا اصلاح امور، مستقر باشد.

در بازديد شبانه مسئولان سازمان تعزيرات تخلفاتي نظير عدم‌درج قيمت ميوه و فعاليت عده‌اي بدون شناسنامه كاري مشاهده شد. برخي فعالان اين بازار كه نام دلال بر آنها گذاشته شده، بدون آنكه فاكتور رسمي و سربرگ داشته باشند به خريد و فروش مي‌پردازند. اين افراد از صاحبان غرفه، مكان‌هايي را اجاره كرده‌اند و به فعاليت مي‌پردازند بدون آنكه شاخصه‌هاي يك فعال صنفي را داشته باشند.

يكي از كشاورزاني كه براي عرضه بار خود به ميدان آمده بود، مي‌گويد: هيچ توجهي به كشاورزان نمي‌شود. همه زحمت را كشاورزان مي‌كشند اما ميوه را با قيمت پايين از آنها خريداري مي‌كنند و سودها را افراد ديگر مي‌برند. قيمت ميوه‌اي كه مصرف‌كننده خريداري مي‌كند 3برابر قيمتي است كه كشاورز فروخته است.

در بازديد شبانه سازمان تعزيرات از ميدان مركزي ميوه همچنين تيم‌هاي كارشناسي به بررسي قيمت‌هاي عرضه ميوه پرداختند. در اين طرح قرار شده است كه به متخلفان و گرانفروشان تذكر داده و درصورت تكرار با آنان برخورد شود. رضا ملكي، معاون حقوقي سازمان تعزيرات حكومتي در حاشيه اين بازديد اظهار كرد: در اين طرح تلاش داريم تا با افزايش نظارت‌ها دست دلالان را كوتاه كنيم تا ميوه و تره‌بار در بازار به قيمت مناسبي به‌دست مصرف‌كنندگان برسد.

وي با بيان اينكه اين طرح در ساير استان‌ها و شهرستان‌ها نيز اجرا خواهد شد، افزود: ما جلساتي با رؤساي اتحاديه‌ها و مسئولان مربوطه برگزار مي‌كنيم كه بتوانيم قيمت‌هاي رسمي را ملاك عمل قرار دهيم. هم در غرفه‌ها مشكل داريم و هم در ميدان ميوه و تره‌بار اما معتقديم مشكل اصلي اينجاست. وي همچنين گفت: دليل حضور در اينجا اين است كه با متخلفان برخورد كنيم و قيمتي كه از كشاورز خريده مي‌شود در دست دلالان نچرخد و بيشتر از آنچه بايد، نباشد و اين به سود مصرف‌كنندگان خواهد بود.

رحيمي مسئول بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت نيز گفت: ما جهت ساماندهي بازار و تعيين قيمتي كه مصرف‌كننده بتواند براساس آن خريد كند و فروشنده سطح شهر براساس سود درنظر گرفته شده كالاي خود را به فروش برساند، اينجا حضور پيدا كرده‌ايم. حضور ما به‌معناي گران‌بودن قيمت ميوه نيست بلكه براساس بازرسي‌ها ما به‌طور كلي 5‌درصد كاهش قيمت در بازار ميوه داشته‌ايم و امشب نيز شاهد بوديم كه به‌طور مثال موز نسبت به سال گذشته ۱۰درصد كاهش قيمت داشته است.فعالان بازار ميوه و تره‌بار نيز معتقدند كه قيمت‌هاي ميوه بالا نيست و خرده‌فروشان ميوه به‌دليل هزينه‌هاي بالاي اجاره مغازه، قيمت را بالا مي‌برند.

کد خبر 268110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha