همشهری آنلاین: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف روغن پالم به دلیل دارا بودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود.

  مصرف روغن پالم باعث افزایش چربی و کلسترول می‌شود

به گزارش ايسنا، دکتر زهرا عبداللهی گفت: روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که مقدار اسید چرب اشباع آن حداقل 50 درصد است.

وی با اشاره به این که روغن‌های جامد نباتی یا روغن‌هایی مثل پالم دارای اسید چرب اشباع بالا هستند، افزود: چنین روغن‌هایی می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر استفاده از روغن‌هایی با کمترین میزان اسید چرب اشباع و ترانس تاکید کرد و گفت: روغن‌های مورد استفاده در سبد غذایی افراد باید حداقل زیر 2 درصد اسید چرب اشباع و ترانس داشته باشند.

وی همچنین در ادامه افزود: در مصرف لبنیات هم باید از شیر با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده شود و حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب، به دلیل مضرات چربی‌های حیوانی بهتر است که شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود.

دکتر عبداللهی همچنین یکی از دلایل استفاده از روغن پالم را ارزان بودن آن نسبت به سایر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان عنوان کرد و گفت: به دلیل بالا رفتن قیمت روغن های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن‌ها نیز در دو سال اخیر افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل جلسات مشترک دبیرخانه شورای سیاست گذاری سلامت و کارگروه تخصصی تغذیه و امنیت غذایی و ارائه پیشنهادات و مصوباتی به شورای عالی امنیت غذا، گفت: براساس توصیه وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به کاهش 30 درصدی سهم واردات روغن پالم در سال جاری شد که امید است در سال آینده این سهم به میزان 15 درصد کاهش یابد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین یکی از روش‌های کاهش استفاده از روغن‌های با اسید چرب اشباع بالا و ترانس در سبد غذایی را فرهنگسازی آموزش همگانی دانست.

کد خبر 267923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha