سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور شرکت در نشست چهار جانبه وزیران امور خارجه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان عازم مسقط پایتخت عمان شد.

ظریف

به گزارش ایرنا، نشست چهار جانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان به منظور آغاز به کار خط ترانزیت جنوب به شمال از مسیر ایران است که چهار کشور برای انتقال کالا از مسیر دریا و زمین از جنوب به شمال (آسیای میانه) توافق کرده‌اند.

این توافق با هدف ایجاد مسیر حمل و نقل قابل اعتماد به منظور گذر حمل و نقل منظم کالا و مسافر بین کشورهای آسیایی میانه، بنادر خلیج فارس و دریای عمان، صادرات و واردات کالا، افزایش سرعت حمل و نقل مسافر، تسهیل دسترسی به بازارهای بین المللی و بهره برداری از زیرساخت های حمل و نقل موجود در کشورهای عضو در سال 1389 به پیشنهاد ایران مورد توافق قرار گرفت و در سال 1390 در عشق آباد به امضا رسید.

رییس دستگاه دیپلماسی در این سفر دیدارهای دو جانبه ای خواهد داشت و گفته می شود که سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان در کشورش حضور ندارد.

وزیر امور خارجه آذر ماه سال گذشته نیز در سفری منطقه ای به سه کشور کویت، عمان و قطر رفت.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که تقویت روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای از سیاست های دولت جدید با هدف نزدیک تر شدن کشورهای منطقه و جلوگیری از ورود و تاثیرگذاری سیاست های بیگانه و دخالت های بیگانگان است.

ظریف معتقد است که اختلاف دیدگاهها با کشورهای منطقه نباید به روابط حسن همجواری کشورهای همسایه خدشه وارد کند چرا که کشورهای جنوب خلیج فارس و منطقه برای تهران از اهمیت خاصی برخوردار هستند و امنیت این منطقه با رفاه و پیشرفت اقتصادی مردم و ملت ها گره خورده است.

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان همواره روابط بسیار حسنه ای داشته اند و تهران در میان 6 کشور ساحلی جنوب خلیج فارس، بهترین و نزدیک ترین روابط را با سلطان نشین عمان دارد.

عمان به دلیل داشتن روابطی بسیار دوستانه با جمهوری اسلامی ایران و وجود اعتماد قابل توجه میان طرفین، در دوره قطع روابط میان تهران - لندن از طریق سفارت خود در انگلیس، مسوولیت حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران را در انگلیس برعهده داشت.

سلطان قابوس در چند سال اخیر بارها با میانجیگری میان تهران و پایتخت های اروپایی، زمینه آزادی شهروندان بازداشتی از دو طرف را فراهم کرد.

اوج میانجیگری سلطان قابوس در ماجرای سه شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران (سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال) بود که هر سه نفر پس از پرداخت وثیقه و میانجیگری مسقط ، آزاد شدند و از طریق خاک عمان عازم کشور خود شدند.

همچنین گفته می شود که آزادی مجتبی عطاردی استاد دانشگاه شریف و شهرزادمیرقلی خان که مدتی در آمریکا بازداشت بودند و نیز نصرت الله تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن که در لندن بازداشت بود، با میانجیگری های سلطان قابوس محقق شد.

پادشاه عمان نخستین میهمان دولت تدبیر و امید بود که شهریور ماه سال گذشته به تهران سفر کرد و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز عمان را به عنوان مقصد نخستین سفرش به کشورهای همسایه انتخاب و اسفند ماه سال گذشته به مسقط سفر کرد.

کد خبر 267914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha