همشهری آنلاین: آژانس فضایی فدرال روسیه از پاسخ دادن فضاپیمای فوتون به دستوارت ارسالی از مرکز کنترل زمینی، پس از چند روز قطع ارتباط، خبر داد.

ارتباط فضاپیمای حامل موجود زنده روسیه دوباره با زمین برقرار شد

به گزارش ایسنا، روسیه در قالب مأموریت تحقیقاتی مشترک با آلمان، محموله‌ای شامل حیوانات زنده، دانه‌های گیاهان و نمونه‌های مواد مختلف را توسط کپسول فضایی قابل بازیابی فوتون (Foton-M4) در تاریخ 18 ژوئیه (27 تیر) به فضا پرتاب کرد.

این کپسول فضایی حامل 861 کیلوگرم تجهیزات سخت‌افزاری و محفظه‌های تحت فشار برای نگهداری موجودات زنده شامل مارمولک‌ها و مگس‌های میوه، تخم‌های کرم‌ابریشم و دانه‌های خشک گیاهان است.

محور اصلی این مأموریت دو ماهه، بررسی تأثیر شرایط میکروگرانشی بر عادات رفتاری از جمله رفتار جنسی و تولیدمثل حیوانات و ارزیابی نحوه پاسخ گیاهان به پرتوهای خطرناک کیهانی عنوان شده است.

آژانس فضایی فدرال روسیه، روس‌کاسموس، چند روز قبل از قطع ارتباط با فضاپیمای فوتون و پاسخ ندادن به دستورات ارسال شده از مرکز کنترل زمینی مبنی بر روشن کردن موتور و حرکت به مدار بالاتر خبر داد.

علت قطع ارتباط با این فضاپیمای 6.8 تنی هنوز مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد که برخورد یک زباله فضایی باعث بروز این مشکل شده باشد؛ بیش از 22 هزار زباله فضایی برزگ‌تر از 10 سانتی متر در فضا وجود دارند.

محفظه مخصوص نگهداری مارمولک‌های فضانورد

تلاش محققان برای برقراری ارتباط مجدد با فوتون نتیجه‌بخش بود و به گفته اولگ اوستاپنکو رئیس روس‌کاسموس، فضاپیما اکنون در وضعیت خودکار قرار داشته و شرایط حیوانات نیز مطلوب است؛ انتظار می‌رود که 90 درصد آزمایشات طبق برنامه‌ریزی اولیه انجام شود.

پس از تکمیل مأموریت در ماه سپتامبر (شهریور ماه)، فضاپیما از هم جدا شده و کپسول فرود کروی شکل پس از عبور از جو زمین با سپر محافظتی، با کمک چتر نجات در جنوب روسیه فرود می‌آید.

کد خبر 267910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha