پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف نوشابه باعث می‌شود گاز آن حجم معده را پر کرده و سیری کاذب به وجود آورد در نتیجه منجر به ایجاد سوءتغذیه می‌شود.

ابدال بیگی در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: یکی از نوشیدنی‌هایی که در چند سال اخیر مصرف آن افزایش یافته، نوشابه است متأسفانه نوشابه چنان در فرهنگ ما رسوخ کرده که غذایی بدون نوشابه میل نمی‌شود.

وی افزود: نوشابه دارای مواد افزودنی به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده‌ها و همچنین شکر بوده و به طور تقریبی در هر بطری نوشابه 12 حبه قند وجود دارد که انرژی زیادی را تولید می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز بیماری چاقی باشد.

بیگی با بیان اینکه یکی از زمینه‌های بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی است بنابراین مصرف زیاد نوشابه می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی شود، خاطرنشان کرد: با توجه به قندی که در نوشابه وجود دارد، به طور معمول افراد بعد از مصرف نوشابه مسواک نمی‌زنند که این امر باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

این کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان ایلام ادامه داد: مصرف نوشابه سرد همزمان با غذا مشکلات گوارشی را ایجاد می‌کند و سرمای نوشابه باعث می‌شود تا آنزیم‌های معده و روده از کار افتاده و غذا به خوبی هضم و جذب بدن نشود.

وی با بیان اینکه ماده دیگری که در نوشابه وجود دارد، فسفر است، تصریح کرد: میزان مصرف کلسیم در جامعه ما پایین و ابتلا به پوکی استخوان بالا است فسفر موجود در نوشابه جلوی جذب کلسیم را می‌گیرد و این امر کمبود کلسیم را تشدید می‌کند.

بیگی با اشاره به اینکه زمانی که فسفر جذب بدن می‌شود و مانع نشستن کلسیم در داخل استخوان‌ها شده در نتیجه فسفر جای کلسیم را می‌گیرد و استخوانی تشکیل می‌شود که استحکام لازم را ندارد، افزود: زمانی که نوشابه مصرف می‌شود گاز آن حجم معده را پر کرده و سیری کاذب ایجاد می‌شود و مشکل سوءتغذیه را به وجود می‌آورد.

کد خبر 267833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha