اکنون که قانون جامع خدمات‌رسانی در مجلس در حال اصلاح است ۳ نکته در بحث استخدام ایثارگران و فرزندان آنان باید به صورت شفاف در قوانین پیش‌بینی شود.

ایثارگران

1- هرچند در بند (ف) تبصره(3) قانون بودجه سال93 شركت‌هاي مشمول اصل 44 قانون اساسي كه واگذار شده و يا در حال واگذاري مي‌باشند و يا در فهرست واگذاري قرار گرفته يا مي‌گيرند، موظف شده‌اند براي ايثارگران شاغل قبل و بعد از واگذاري از قوانين و مقررات مربوط به ايثارگران تبعيت نمايند. لكن ضرورت دارد اين موضوع علاوه بر تعميم به فرزندان آنان در اصلاحيه قانون جامع پيش‌بيني و به صورت قانون دائمي تصويب شود.

2- در قانون جامع و اصلاحيه آن پيش‌بيني شده است كه ايثارگران و فرزندان آنان از ابتدا به صورت رسمي قطعي استخدام شوند لكن ايثارگران و فرزندان ايثارگراني هستند كه سال‌ها در استخدام دستگاه‌ها هستند ولي تكليف آنها روشن نشده است. لذا لازم است وضعيت اين عزيزان نيز در اصلاحيه قانون روشن و نسبت به تبديل وضعيت آنان به رسمي قطعي اقدام شود.

3- همواره تثبيت وضعيت شغلي ايثارگران و فرزندان آنان از اصولي بوده كه در برنامه‌هاي توسعه به آن اشاره شده است. لكن در قانون جامع و اصلاحيه آن از آن غفلت شده است. شايسته است به صراحت ايثارگران از بحث تعديل نيروي انساني معاف شوند. ماده(7) طرح خدمات‌رساني به اصلاح ماده (39) قانون جامع اشاره دارد، در ماده (39) قانون جامع به پرداخت حقوق مشمولين قانون حالت اشتغال براساس قوانين و مقررات استخدامي نيروهاي مسلح به صورت مطلق اشاره كرده است، در حالي كه ممكن است حقوق و مزاياي برخي دستگاه‌هاي اجرايي از نيروهاي مسلح بيشتر باشد كه در اصلاحيه به اين موضوع توجه شده و حقوق بيشتر ملاك پرداخت قرار گرفته است.

ماده(8) طرح خدمات‌رساني به اصلاح ماده (51) و تبصره آن، موضوع فوق‌العاده ايثارگري پرداخته است. مبناي پرداخت در اين اصلاحيه بند(2) ماده (68) قانون مديريت خدمات كشوري است كه با اين اصلاحيه دوگانگي در پرداخت فوق‌العاده ايثارگري رفع مي‌شود. حال كه اين اصلاحيه در مجلس در حال انجام است تكليف فرزندان شهدا در اين اصلاحيه روشن شود و اين نابساماني كه برخي دستگاه‌ها نسبت به پرداخت فوق‌العاده ايثارگري آنان اقدام نمي‌كنند، حل شود و نام آنان نيز به صراحت در متن اصلاحيه درج شود.

با درج سازمان‌هاي بازنشستگي در اصلاحيه ماده(51) بازنشستگان ايثارگر مي‌توانند فوق‌العاده ايثارگري خود را از اين سازمان‌ها دريافت كنند.

در ماده(9) اصلاحيه ظاهرا تبصره(2) ماده (58) موضوع شكايت ايثارگران از عدم اجراي قانون جامع در كميسيون ماده 16 حل شده است اما نكته مهمي كه از آن غفلت شده، حذف جانبازان زير 25درصد از طرح شكايت در كميسيون ماده 16 است. قطعا هدف نمايندگان حذف بخشي از ايثارگران از حقي كه در گذشته داشته‌اند نيست. لذا اين غفلت مي‌تواند با اصلاح عبارت «ايثارگران مشمول اين ماده» به «ايثارگران مشمول اين قانون» رفع شود.

در ماده (10) طرح خدمات‌رساني ماده(60) قانون جامع موضوع اعاده به خدمت ايثارگران اصلاح شده است. در اين اصلاحيه فرزندان شهدا به جانبازان و آزادگان ملحق شده و مي‌توانند براي يك بار تقاضا اعاده به خدمت داشته باشند اما نكته‌اي كه بايد در آن تامل بيشتري كرد عبارت «با احتساب سوابق ايثارگري» است كه به اصلاحيه اضافه شده و در قوانين گذشته وجود نداشت. اين اصلاحيه به نوعي تحميل در استفاده سنوات ايثارگري در سوابق آنان تعبير خواهد شد در حالي كه استفاده از سنوات ايثارگري منوط به تمايل ايثارگران در استفاده از آن است، لذا بهتر است از متن اصلاحيه حذف شود.

حذف تبصره(66) قانون جامع در اصلاحيه از بهترين مصوبات اين اصلاحيه است. ماده(66) قانون جامع، موضوع تامين و پرداخت هزينه‌هاي شهريه ايثارگران و فرزندان آنان را بيان كرده است، لكن تبصره آن تعيين رشته‌هاي تحصيلي مورد نياز، نوع، ميزان و شرايط پرداخت هزينه را به موجب آيين‌نامه‌اي كه به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد، مشروط مي‌كرد. اين موضوع نوعي سلب‌اختيار و محدود ساختن خدمات بود كه با اين اصلاحيه مرتفع مي‌شود.

کد خبر 267806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha