مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

ماجرایی که معاون بین‌الملل وزارت کار با ارسال نامه‌ای به شهردار تهران به آن ورود کرد آنقدر حاشیه ساخت که وزیر کار را برآن داشت تا با ورود مستقیم به این موضوع، بخشی از این تنش‌ها را که ساخته و پرداخته رسانه‌های بیگانه بود کمتر کند.

rabiei

علي ربيعي  ‌با انتشار يادداشتي نه چندان كوتاه با تشريح ديدگاه خود در اين باره، ضمن آنكه اين جنجال‌آفريني را «مجادلات بي‌حاصل» خواند، بر حفظ حريم خانواده به‌عنوان بنيادي‌ترين نهاد زندگي بشري تأكيد كرد. اما جزئيات ماجرايي كه با نامه معاون وزير آغاز شده و احتمالا با يادداشت خود وزير به پايان رسيده، چه بود؟ اين گزارش مرور فوري اين ماجراست.

سرخط

وزارت كشور متولي ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي است. در كنار شهرداري تهران بيش از 40وزارتخانه، نهاد و سازمان عضو اين ستاد هستند و بعد از تشكيل جلسات موظف به اجرا و پيگيري مصوبات در زيرمجموعه‌شان هستند. شهرداري تهران در اجراي همين مصوبات بود كه برخي تغييرات در الگوي كار را ايجاد كرد. اما تلاش براي ايجاد فضاي امن و سالم‌كاري براي بانوان شهرداري با اجراي طرح‌تكريم بانوان در محل كار بهانه‌اي شد براي رسانه‌ها، تا اين اجراي تكليف و قانون از سوي شهرداري تهران را در گام اول «تفكيك جنسيتي» بنامند و در مرحله‌هاي بعد صريح‌تر بتوانند آن را زير سؤال ببرند. شهردار تهران اما در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه 27تير‌ماه با تأكيد بر اينكه آنچه دنبال مي‌كند تقويت كانون خانواده است، گفت: حرف ما اين است كه نبايد اجازه دهيم يك خانم در طول زمان معاشرت بيشتري با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زيرا اين موضوع كانون خانواده را تحت‌تأثير منفي قرار مي‌دهد.

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه اراده‌اي جدي براي ايجاد فضاي امن و سالم كاري وجود دارد طعنه‌اي هم به رسانه‌هاي بيگانه زد و گفت: حالا بي‌بي‌سي هرچقدر مي‌خواهد حرف بزند! اما اين تنها بي‌بي‌سي و رسانه‌هاي بيگانه نبودند كه سعي مي‌كردند طرح را وارونه جلوه دهند، يك روزنامه داخلي هم با انتشار ناقص ماجرا تلاش كردند برخي هدف‌هاي سياسي خود را در اين ميان پيگيري كنند.

اين آش اما آنقدر شور بود كه پيش از آنكه اعتراض شهرداري تهران را به‌دنبال داشته باشد، موجب اعتراض و واكنش وزارت كشور شد. رئيس مركز اطلاع‌رساني و امور بين‌الملل وزارت كشور دولت تدبير و اميد با ارسال جوابيه‌اي به رسانه‌ها، اين برداشت‌ها را نادرست خواند.

گلوله برفي

اين آغاز ماجرايي بود كه با درج يادداشت‌ها و گزارش‌هايي در رسانه‌هاي خارج و گاهي داخل كشور دنبال شد، شايعات و تحريف‌ها در سايت‌ها و رسانه‌ها تكثير شدند، درست مثل يك گلوله برفي كه با حركت بيشتر بزرگ‌تر مي‌شود. خيلي‌ها دلشان به حال زنان شاغل در شهرداري تهران سوخت كه در چه بي‌عدالتي و ظلمي مجبورند كار كنند و ماجرا جوري روايت شد كه امنيت شغلي خانم‌ها به خطر افتاده‌است و برخي از آنها اخراج شده‌اند.

نامه پرامضاي بانوان شاغل در شهرداري در حمايت از طرح اجراشده اظهارات ائمه جمعه، اعضاي شوراي شهر، نمايندگان مجلس و فعالان اجتماعي در حمايت از طرح هم باعث فروكش‌كردن جنجال‌ها و حاشيه‌سازي‌‌ها نشد. بعد از اين نوبت يك مسئول دولتي بود تا در رسانه‌ها از اين طرح انتقاد كند.

معاون بين‌الملل وزارت كار، اين اقدامات شهرداري را برخلاف كنوانسيون‌هاي بين‌المللي دانست و در نامه‌اي به شهردار تهران از او خواست بخشنامه مربوط را لغو كند. اشاره بو به بخشي از طرح بود كه به كارگيري منشي زن براي مديراني كه تا پاسي از شب كار مي‌كنند را ممنوع كرده بود تا به وظايف بانوان شاغل در نهاد خانواده ضربه‌اي وارد نشود. به اين ترتيب دومين حاشيه بزرگ براي اقدامات اخير شهرداري تهران آغاز شد، چراكه نامه منطبق با ادعاي رسانه‌هاي بيگانه منتشر شده‌بود ودر پايان آن مقام دولتي مربوطه از شهردار تهران خواسته بود بخشنامه مورد نظر براي او فرستاده شود و آنجا معلوم شد كه نويسنده نامه از اصل ماجرا هم بي‌خبر بوده‌است.

نامه آقاي وزير

اين نامه، انتقاد گسترده يا دغدغه‌هاي شخصي؛هر چه بود اين دكتر علي ربيعي وزيرتعاون، كار و رفاه اجتماعي بود كه ديروز با انتشار يادداشتي در خبرگزاري ايرنا نسبت به اختلاف‌افكني بين مديران و راه‌اندازي درگيري‌هاي حيدري و نعمتي گلايه كرد. اين يادداشت 5بندي وزير كار را مي‌توان يك ارزيابي جامع و موضع‌گيري منصفانه تلقي كرد. وزير كار در توضيح آنچه اختلاف برداشت ميان معاون بين‌الملل اين وزارتخانه و شهرداري تهران ناميده قبل از هر چيز به ظالمانه بودن برخي كنوانسيون‌هاي بين‌المللي اشاره كرده و نوشته است: مصداق بارز اين امر واكنش‌هاي تأسف آور مدعيان دفاع از حقوق بشر در قبال كشتار وحشيانه مردم مظلوم غزه است. پذيرش بي‌قيد و شرط برخي كنوانسيون‌هاي بين‌المللي ظلمي آشكار به تمدن‌هاي بشري است و سبب از بين رفتن ميراث فرهنگي كشورها خواهد شد.

آقاي وزير همچنين حضور مؤثر زنان در جامعه را يكي از بزرگ‌ترين دستاوردهاي انقلاب دانسته و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حضور فعال زنان ايراني در عرصه اجتماعي، تأكيد كرده مديران اجرايي وظيفه دارند فضاي كار را به‌گونه‌اي فراهم كنند كه حريم خانواده به‌عنوان بنيادي‌ترين نهاد زندگي بشري حفظ شود.

ربيعي خواسته كه نسبت به تحميل نشدن هيچ‌گونه تبعيضي به زنان نيز دقت شود و نوشته است: بايد توجه شود جمهوري اسلامي ايران امروز به‌عنوان الگوي اسلام ناب محمدي بايد ازحريم اسلام عزيز كه در زمينه حقوق زنان همتا ندارد دفاع كند و خوشبختانه اين ايران اسلامي است كه امروز به‌عنوان پرچمدارعدالت اجتماعي و دفاع از حقوق آحاد جامعه به‌ويژه زنان مطرح است.

وزير كار در اين يادداشت تأكيد كرده كه غيرت ديني را هم در ارتقاي كرامت بانوان و هم درايستادگي مقابل زورگويي‌هاي ظالمان جهان مي‌داند و توجه به حوزه‌هايي مانند زنان سرپرست خانوار، آسيب‌هاي اجتماعي و حقوق معلولان كه در سال‌هاي اخير مورد توجه شهرداري تهران هم بوده را از مصاديق غيرت ديني دانسته است.

نكته ديگري كه در يادداشت ربيعي مورد توجه قرار گرفته همان دغدغه‌اي است كه پيش از اين نيز منصفان در واكنش به جنجال‌آفريني پيرامون اقدامات شهرداري به آن اشاره كرده بودند. او ضمن گلايه از طرح اين مباحث نوشته است: متأسفانه درماه‌هاي اخير عده‌اي تلاش مي‌كنند ميان دستگاه‌هاي خدمتگزار و مديران اختلاف انداخته، آنان را دچار تقسيم بندي خود ساخته كنند و درگيري‌هاي حيدري و نعمتي را راه بيندازند.

شايد روايت من از حفظ ارزش‌هاي نظام با روايت برخي ديگر متفاوت باشد اما موضوع مهم اين است كه درهدف يك سو هستيم. وزير كار البته راهكاري هم براي كاهش اين بحران‌ها پيشنهاد كرده و گفته است: تصميمات درون دستگاهي بايد به‌نحوي اتخاذ شود تا بهانه به‌دست بدخواهان و تفرقه‌افكنان ندهد.كار براي مردم با تأكيد بر عزم ملي و مديريت جهادي پايان يادداشتي است كه مي‌توان آن را پاياني بر بخشي از حاشيه‌سازي‌‌هايي كه چندي قبل در مجموعه وزارت كار آغاز شده بود دانست. هرچند به‌راحتي قابل پيش‌بيني است كه حاشيه‌سازي‌ براي اصل ماجرا به اين زودي‌ها تمام نشود و عده‌اي ديگر كه زيست آنها در جنجال‌آفريني سياسي است به همين مسير ادامه دهند.

حمايت اعضاي شوراي شهر

يادداشت وزير كار البته واكنش هايي مثبتي به دنبال داشت. محسن پيرهادي عضو شورای شهر تهران در اين باره گفت: وزیر محترم کار در یادداشت اخیر خود به موارد خوبی اشاره کرده است که نشان می‌دهد ایشان سعی در آرام کردن فضای رسانه‌ای ایجاد شده علیه طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران را دارد و این مسئله قابل تقدیر است. وی تصریح کرد:

وزارت ارشاد نیز می‌تواند در این موارد ورود کرده به‌خصوص درباره مسائل ملی و آموزه‌های دینی مورد پذیرش جامعه ایرانی به برخی رسانه‌ها تذکر جدی بدهد. اين عضو شورای شهر تهران ادامه داد: منافاتی ندارد که کسی هم در سنگر اشتغال‌زایی و رفع فقر خدمت کند و هم در راستای افزایش کرامت بانوان قدم بردارد. غیرت دینی هم باید در فضای کار و اشتغال باشد و هم در فضای معنویت و اساساً این دو مسئله از هم جدا نیستند.‎تقي پور سخنگوي شوراي شهر تهران نيز گفت:

اقدام شهرداري قابل دفاع است. شهردار تهران مصوبه‌اي را اجرا كرده كه سال‌ها روي زمين مانده و توانسته به‌رغم حاشيه‌هايي كه درست كردند، اين مصوبه را اجرا كند.سخنگوي شوراي شهر تهران خاطرنشان كرد: از همان ابتدا و از همان روزهايي كه برخي از دوستان دولتي و رسانه‌هاي داخلي و خارجي به اقدام شهرداري تهران انتقاد كردند، اعلام كردم كه صداي آمريكا و بي‌بي‌سي به‌دنبال سناريوسازي هستند. او گفت: ساير دستگاه‌هاي دولتي نيز بايد اين مصوبه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي را اجرا كنند.

شهرام گيل آبادي، رئيس مركز اطلاع‌رساني و ارتباطات شهرداري تهران نيز گفت: طرح اجراشده مبناي ديني دارد و هيچ غوغاسالاري و كاررسانه‌اي سوئي جلوي آن سد نمي شود و شهرداري تهران به كار خود ادامه مي‌دهد. وي ادامه داد: خيلي از كنوانسيون‌ها بايد با قرآن كريم هماهنگ شود و نبايد ما دين خود را با آنها هماهنگ كنيم. وي گفت: 20درصد مديران شهرداري تهران بانوان هستند و بايد بستر امن، آرام و فضاي رواني متناسب با بانوان ايجاد شود.

کد خبر 267643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha