همشهری آنلاین: رییس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت جایگاه فناوری اطلاعات و دیجیتال گفت : باید خود را از پوسته شیوه‌های سنتی نجات دهیم و با شجاعت و امید و پشتوانه علما و دولت وارد عرصه فناوری جدید شویم.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله "اکبر هاشمی رفسنجانی" روز سه شنبه 26 تیر در همایش ملی "کارآفرینی دیجیتالی" تاکید کرد: استفاده از الکترونیک و دیجیتال در زندگی امروز باید در دستور کار قرار گیرد و تحقق " دولت الکترونیک" و "شهر الکترونیک" باید پیگیری شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شک نداریم که امروز ، دانش دیجیتال ، موتور محرک جوامع در نیل به توسعه و پیشرفت است و باید برای دستیابی به توسعه، از این دانش بهره‌مند باشیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: ما در سال‌های دوران سازندگی پی به اهمیت دانش دیجیتال بردیم و کار را در این حوزه آغاز کردیم اما از همان زمان نیز با مخالفت‌ها و موانعی روبرو بودیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بااشاره به اینکه درتاریخ کشورما استفاده از فناوری‌های جدید، درداخل بایک چالش مواجه بوده‌است، گفت: آن زمان، تلفن همراه و دیجیتال به عنوان لوکس بازی و اتلاف سرمایه تلقی می‌شد ، اما من با حوصله از دانش دیجیتال و الکترونیک استفاده می‌کردم.

هاشمی رفسنجانی افزود: متاسفانه در برخی موارد ، با استفاده از مسایل سنتی و آموزش‌های سنتی خشک و بی‌روح و غیراسلامی ، می‌خواهند جلوی توسعه و پیشرفت را بگیرند که این برای جامعه خطرناک است.

از اهداف سند چشم‌انداز ، عقب هستیم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه امروز در مسیر انتقال دانش و اطلاعات، دیگر دیوار و مانعی وجود ندارد و مرزها برداشته شده است، تاکید کرد: در تدوین سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله بر دانایی تاکید شده و این سند بر دانایی محوری استوار است، اما متاسفانه با گذشت دو سال از اجرای این سند، هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و از اهداف سند چشم انداز عقب هستیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: اگر دو سال قبل قرار بود با رشد ‪ ۸/۵‬درصدی تولید، پیش رفته و به اهداف سند چشم انداز برسیم، با این عقب نشینی امروز باید رشد ‪ ۱۲‬درصدی تولید را داشته باشیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین براستفاده بیشتر از بهره‌وری منابع انسانی در تولید تاکید کرد و گفت: متاسفانه ما امروز بیشتر از منابع طبیعی استفاده می‌کنیم و از ظرفیت‌های منابع انسانی به درستی استفاده نمی‌کنیم.

رییس مجمع‌تشخیص مصلحت نظام درادامه سخنان خود در همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی، کارآفرینی را نیاز ضروری امروز جامعه عنوان کرد و گفت: باتوجه به آمار بالای بیکاری جوانان در کشور ، با استفاده از کارآفرینی، فرصت‌های موجود در کشور شناسایی و به اشتغال تبدل می‌شود.

هاشمی رفسنجانی شناسایی فرصتها و تبدیل آن به اشتغال و تولید را مفهوم کارآفرینی دانست و از تاسیس دانشگاه آزاد بعنوان کارآفرینی در راه توسعه علمی کشور و فراهم کردن زمینه‌های اشتغال جوانان فارغ التحصیل این دانشگاه نام برد.

وی افزود: وجود بیش از ‪ ۲‬میلیون تحصیلکرده دانشگاهی، نزدیک به یک میلیون و ‪ ۳۰۰‬هزار دانشجو، ‪ ۵۰‬هزار نفر عضو هیات علمی و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در نقاط مختلف کشور نتیجه کشف یک فرصت و کارآفرینی برای جامعه بود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با تاکید بر اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهها امروز نیاز به تحصیلات تکمیلی و اشتغال دارند، اظهار داشت: می‌توان با استفاده از ظرفیت دیجیتال و الکترونیک در زمینه کارآفرینی دیجیتالی تلاش کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام،دستیابی برخی کشورها همچون ژاپن، مالزی و حتی هندوستان به پیشرفتهای علمی و تحقیقاتی را نتیجه استفاده آنها از فناوری‌های نو و دیجیتال دانست و گفت: نقطه ظعف ما در مقابل این کشورها ، میزان بهره‌برداری از دیجیتال است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه تصریح کرد: با استفاده از مدیریت صحیح که شعبه‌ای از علم کارآفرینی است، استفاده از الکترونیک و دیجیتال را باید وارد زندگی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نباید وقت با ارزش را صرف یکسری کارها که می‌توان آن را به راحتی و در کمترین فرصت با استفاده از دیجیتال، انجام داد، هدر دهیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان از جوانان فعال در عرصه دیجیتال قدردانی کرد و گفت: جوانان دانشمند ایران ، به رغم اینکه حمایت نمی‌شوند توانسته‌اند، بسیار موفق شوند.

پیش از سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، " علی آقا محمدی" رییس همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی، در سخنانی بر اهمیت فناوری‌های دیجیتالی در زندگی امروز تاکید کرد و گفت: ما باید شکاف دیجیتالی موجود در کشور را جدی بگیریم.

آقا محمدی افزود: اگر این شکاف جدی گرفته نشود، در آینده قابل ترمیم نخواهد بود و سامان دادن به این پدیده ما را در ورود به یک عرصه جدید کمک خواهد کرد.

رییس همایش کارآفرینی دیجیتالی تاکید کرد: ما در عصر دیجیتال هستیم و دنیا متحول شده است ، اگر از این تحول عقب بمانیم، عرصه را باخته‌ایم.

"علی‌اکبر جلالی" دبیر علمی همایش نیز در سخنانی تاکید کرد که دستیابی به دانایی در جهان امروز بدون فناوری اطلاعات و دیجیتال امکان‌پذیر نخواهد بود.

جلالی تاکید کرد: فناوری اطلاعات باید محور توسعه کشور قرار گیرد و ما نیازمند یک حرکت جدی درخصوص کارآفرینی دیجیتالی در کشور هستیم.

در همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی که روز سه شنبه با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار برگزار شد، همچنین از برگزیدگان برتر کارآفرینی دیجیتالی با اهدا تندیس همایش و لوح تقدیر، قدردانی شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ از نمایشگاه دستاوردهای کارآفرینان دیجیتالی که در حاشیه این همایش برگزار شده بود، نیز بازدید کرد.

کد خبر 26762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز