جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

همزمان با دیدار دبیرکل سازمان ملل با عالی‌ترین مرجع دینی شیعیان در عراق، پارلمان این کشور هم رئیس‌جمهور را انتخاب کرد تا بدین‌ترتیب آخرین گام را به سوی تعیین کلیدی‌ترین شخصیت اجرایی در کشور برداشته باشد.

فواد معصوم

اكنون تنها پست نخست‌وزيري است كه همچنان خالي مانده‌است. به نوشته روزنامه عراقي الدستور، پارلمان عراق در جلسه روز پنجشنبه توانست با اكثر آرا محمد فؤاد معصوم هورامي سياستمدار كرد را به‌عنوان جانشين جلال طالباني انتخاب كند. فؤاد معصوم از 269رأي نمايندگان حاضر در جلسه، ‌211رأي را به‌دست آورد. براساس قانون اساسي عراق، معصوم اكنون بايد نامزد پرشمارترين فراكسيون پارلمان را مكلف به تشكيل دولت طي 15روز كند. ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري مالكي در پارلمان اكثريت دارد.

رئيس‌جمهور جديد عراق عضو حزب اتحاديه ميهني كردستان به رهبري جلال طالباني است و در ميان نخبگان سياسي به سايه طالباني شهرت دارد. وي شخصيتي ميانه‌رو و سياستمداري باتجربه است كه پيش از اين سمت‌هاي مختلفي را بر عهده داشته است. رهبران شيعي و سني عراق اميدوارند انتخاب وي زمينه گشايش در چالش‌هاي امنيتي و سياسي ميان بغداد و اربيل و مقابله با تروريست‌هاي داعش را فراهم كند.

روز پنجشنبه بان كي مون دبيركل سازمان ملل با آيت‌الله سيستاني عالي‌ترين مرجع ديني شيعيان عراق ديدار كرد. دبيركل سازمان ملل بعد از اين ديدار، آيت‌الله سيستاني را شخصيتي الهام‌بخش توصيف كرد. در همين حال ديروز نماينده آيت‌الله سيستاني در نمازجمعه شهر كربلا به همه رهبران سياسي عراق هشدار داد كه انعطاف نشان دهند و هرچه زودتر بر سر انتخاب نخست‌وزير توافق كنند. اين درحالي است كه قرار است نوري مالكي نخست‌وزير به‌زودي عازم شهر سليمانيه در منطقه كردستان شود.

کد خبر 266890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha