دکتر جواد شعرباف: همه ساله بر اساس یک حرکت دینی و خواست ملی که بر زبان پیر جماران جاری شد، دریک اقدام خودجوش، گروه های گسترده‌ای از مردم با زبان روزه به خیابان‌ها می‌آیند و حمایت و پشتیبانی خود را از ملت فلسطین ابراز می‌کنند.

quds

اين حركت ملي، در طول ساليان پس از انقلاب در هر جمعه پاياني ماه مبارك رمضان در ابعاد گسترده اجرا شده و در ساليان اخير شور و شعور و شكوه بيشتري بر آن حاكم بوده است. شور انقلابي همراه با افزايش درك واقعيات صحنه و بازخواني مكرر حوادث و جرياناتي كه طي سال‌هاي پس از اشغال، بر شعور عميق مردم از اين ماجرا افزوده و به مدد حمايت‌هاي ملي و مردمي، مستمرا بر شكوه اين مناسك عبادي سياسي افزوده‌اند. اين مناسك از چنان درجه‌اي از اهميت قرار گرفته كه براي اجرا و انجام آن در دفاع از كيان مسلمانان، رهبرمان زبان روزه و زمان مبارك را در بهترين ايام (جمعه) ، مناسب‌ترين فرصت براي فرياد عليه ظالمان دانسته است. اين نوشته مي‌كوشد مستدل به دلايلي كه در پي خواهد آمد، به ديگراني كه تاكنون شركت نكرده يا مجال مشاركت نيافته‌اند برخي نكات را بيان نمايد، شايد زمينه‌اي براي بهره مندي و مشاركت در اين امر انساني، ملي و عبادي بيابند. اما چرا بايد امسال با توجه و حضور گسترده تري در راه پيمايي روز قدس شركت كرد.

1- ضديت با جنگ

جنگ نابرابر غزه و ضرورت پايان دادن به آن نخستين و مهمترين دليل است. در جنگ همواره غيرنظاميان هستند كه بيشترين آسيب‌ها را متحمل مي‌شوند و اين درگيري به دلايل متعدد انسان دوستانه سريعا بايد خاتمه يابد. حضور در راه پيمايي روز قدس، اصرار بر پايان جنگ و ختم كشتار غير نظاميان است. در شرايط نسبتا عادي قبل از جنگ ، آب و برق و گاز و سوخت و دارو و كالاهاي اساسي يك جمعيت انبوه دو ميليون نفري به زحمت و از مسير تونل‌هايي كه دم به دقيقه از سوي اسرائيلي‌ها و مصري‌ها تخريب مي شد، صورت مي گرفت. مي‌توان تصور كرد كه در شرايط جنگي، تامين آذوقه و مايحتاج اين جمعيت انبوه چه مشكلاتي را بوجود مي‌آورد و چه زحماتي را مخصوصا براي غير نظاميان بي‌دفاع ايجاد خواهد كرد. به همين دليل حضور در اين همايش كه جلوه ضد جنگي آن غليظ و اساسي است براي همه انسان هاي ضد جنگ و صلح طلب ضروري است.

2- دفاع از انسانيت

بي ترديد همه ما به اصولي انساني پايبنديم كه مهمترين آنها حفظ جان آدميان در هر شرايط است. ارزش جان انسان‌ها چنان جايگاه رفيعي دارد كه جز از مسير دادگاه و طي روند طولاني و طاقت فرساي اداري و محاكم قضايي و با لحاظ شرايط سخت، امكان دور و محصور كردن و ستاندن جان حتي جانيان بالفطره به آساني ميسر نيست. حفظ جان انسان‌هاي بي‌دفاع و غير نظاميان، حتي در شرايط جنگي يكي از اولويت ها شمرده مي شود و در همه فرهنگ ها و تمدن هاي قديم و جديد شكستن اين حريم، جرم و جنايتي نابخشودني است. در همين هنگام كه در حال قرائت اين نوشته هستيد بسياري از غيرنظاميان و كودكان و زنان و سالخوردگان ساكن رفح، خان يونس، جباليا و... در معرض كشتار هستند و كسي نيست حقوق ذاتي و حق حيات آنان را بر سر مدعيان دموكراسي فرياد بكشد. حريم انسانيت و ضرورت دفاع از انسان‌ها صرف نظر از نوع اعتقاداتشان و پرهيز از انجام جنايات جنگي و عربده كشي هاي مستانه قانون گريزان و متجاوزان صهيونيستي، انسان‌هاي آزاده و كرامت مدار را فردا به صحنه خواهد كشاند.

3- دفاع از هم كيشان

دين مبين اسلام دفاع از هم كيشان را امري واجب تلقي كرده است. افزون برآن سرزمين‌هاي اسلامي موقوفه حكومت اسلاميند و دفاع از سرزمين‌هاي اسلامي بر هر مسلماني واجب است. صرف نظر از اين كه ساكنان غزه انسان‌هاي بي‌پناهي هستند كه نزديك به يك دهه در محاصره اند و نداي استغاثه آنان جز در آسمان ها شنيده نمي شود، مي بايست بر اساس آموزه‌هاي ديني به كمك آنان شتافت و دست ياري آنان را به گرمي فشرد. حمايت از اهل اسلام در برابر كافران و مشركان و منافقان و مدد رساندن به آنان امري مطلوب و مورد حمايت و توصيه و تاكيد متون ديني است و عقل نيز بر آن صحه مي‌گذارد. اين تاكيدات مهم بر حفظ جان،كرامت و شرف هم كيشان مسلمان ،غيرت ديني و حميت اسلامي آحاد مسلمين را مي بايست به جوش آورد و دمار از روزگار متجاوزان برآورد. اسلام دين عروبت نيست و فلسطينيان نيك دريافته اند كه برادران عربشان، اگر خنجري از پشت فرو نكنند دستي نيز به حمايت دراز نخواهند كرد. در روز قدس نشان خواهيم داد كه دفاع از هم كيش تابع مرز و ارض نيست.


4- دفاع از مظلوم در برابر ظالم

افتخار ايرانيان در طول قرون و اعصار گذشته حمايت از مظلومان در برابر ظالمان صرف نظر از هر موضوع ديگري است. نگاهي به آموزه هاي برجاي مانده از دوران درخشان حاكميت ايران بر نواحي و كشورهاي مختلف در ادوار گذشته بويزه در دوران هخامنشيان گواه آن است كه ايرانيان از دير باز اهل ظلم و ستم نبوده اند و آن گاه كه ديگران، به استغاثه به ديوان و دربار پادشاهان التجا مي كرده اند، دست ياري آنان رد نمي شده است. حمايت و ياري اين ملت گاه چنان وسيع بوده كه صرف نظر از دين و اعتقادات مظلوم، به ياريشان مي شتافته ايم. اعقاب و اسلاف يهوديان ساكن اراضي اشغالي بارها مورد حمايت ايران قرار گرفته و اينك به جبران آنچه در حقشان انجام شده به هم كيشان اين گونه ظلم و ستم روا مي دارند. ايرانيان پاك نهاد براي دفاع از مظلوم در برابر ظالم زمان و مكان نمي شناسند و بر اساس آئين پدران خجسته و ديو ستيز، رستم وار به دفاع از ستمديدگان به ميدان خواهند آمد.

5- طرفداري ازكدام جبهه

علاوه بر اين كه هر جامعه و ملتي براي خود اصولي دارد،انسا‌ ها نيز ذيل همان گفتمان براي خود چارچوب‌هاي رفتاري مي‌سازند و سعي و تلاش وافري از خود نشان مي‌دهند تا بر اساس همان اصول و آموزه‌ها، مباني رفتاري براي خود و خانواده و اطرافيان فراهم آورند. يكي از آن اصول اوليه ظلم نكردن به ديگري و ممانعت از شيوع و گسترش اين پديده در محيط پيراموني است. طبعا كسي نمي تواند از ديدن صحنه هاي ظلم و ستم در حق ديگري بي تفاوت عبور كند. واكنش انسان‌ها به پديده تجاوز، اشغالگري و ستم مي‌تواند خاستگاه فكري آنان را نشان دهد و بعيد است كه در كشور اسلامي‌مان كسي نسبت به اين مسئله بي‌تفاوت باشد. النهايه اين كه گاه نمي‌تواند كاري و عملي در مقابله با ظلم انجام بدهد و لاجرم دندان بر هم مي‌سايد و منتظر زمان مناسب براي عمل بر مي آيد. در معركه اي كه اين ايام در غزه برپاشده است اگرچه از دست مان كاري بر نمي آيد اما مي توانيم با حضور در صحنه تظاهرات و با فرياد عليه ظلم و ظالمان، موقعيت و نسبت خودمان را با تاريخ و جغرافياي ظلم نشان دهيم. غزه در اين روزها نوعي صحراي كربلاست و به گفته دكتر شريعتي وقتي كه در صحنه نيستي و مدافع حق و حقيقت ولو به زبان و بيان نيستي ديگر چه اهميت دارد كه به نماز ايستاده باشي يا به شراب نشسته باشي.

6- عدالت طلبي و صلح دوستي

اگر بخواهيم مخرج مشترك تمام مكتب‌هاي سياسي و تلاش آنان براي آفرينش زندگي مناسب براي بشريت را در يك كلمه خلاصه كنيم به مفهوم عدالت خواهيم رسيد. اين مفهوم زمان و مكان و عقيده بر نمي‌تابد و فهمي ذاتي و مشترك در ميان همه انسان‌ها براي دستيابي به يك زندگي در خور ايجاد كرده است. تمام خواست فلسطينيان زندگي در صلح و مبتني بر عدالت است. اسرائيل پس از انتخاب دمكراتيك دولت حماس توسط مردم، اهالي غزه را مستمرا مورد مجازات جمعي قرار داده و مكررا آنان را مورد هجوم و تهاجم وحشيانه خود قرار مي دهد. طي قريب به يك دهه چندين حمله سنگين به غزه صورت گرفته و كوشيده فلسطينيان را به زانو درآورد. از حمايت‌هاي بين‌المللي نيز بهره برده و برخي اعراب نيز در اين ميان براي اعمال فشار بيشتر بر مردم غزه بخاطر انتخابشان هيچ كوتاهي نكرده‌اند. اعراب همسايه دست ياري برادران عرب غزاوي خود را شكسته و بر دهان‌هاي گرسنه و روزه دار آنان خاك پاشيده‌اند. چشمان منتظر آنان به ايران و ايرانيان است كه تاكنون ستون فقراتشان را در مقابل دشمن صهيونيستي استوار نگه داشته‌اند. عدالت خواهان و صلح دوستان جهان و ايران، فردا اشك شوق در چشمان منتظران خواهند نشاند.

7- نشان اتحاد و انسجام

در شرايط پر تلاطم كنوني و در دوراني كه تير قهر و تفرقه از منجنيق فلك، منطقه خاورميانه را هدف گرفته، خيال خام دشمن متوجه غزه و فلسطين و نهايتا مقاومت شده است. دشمن به خوبي مي‌داند كه فلسطين ميزان الحراره غيرت و حميت و نقطه تمركز و محوري دنياي اسلام است. از اين رو با هدف گرفتن گستاخانه زنان و كودكان و غيرنظاميان و بي‌دفاعان فلسطيني كه سلاحي جز دعا و مظلوميتشان باقي نمانده، كار مقاومت در اين منطقه را يكسره كرده و بنيان حاميان عدالت و صلح را ريشه كن كند. فشارهاي ده ساله براي شكستن قدرت و اقتدار و صلابت غزاويان به جايي نرسيده و دشمن زبون و وامانده از رويارويي مجاهدان و رزمندگان مقاومت اسلامي، بي‌توجه و بي‌خيال به نگراني جامعه جهاني به غيرنظاميان مي‌تازد. دنياي اسلام و آزادگان و رادمردان با مشاركت خود در مراسم روز قدس عملا نشان خواهند داد كه فلسطين رمز اتحاد مسلمانان است و علي رغم همه اختلافات در مورد حمايت از قدس و فلسطين درنگ نخواهند كرد.

8- استمرار شبهه افكني‌هاي دشمن

دشمن جنگ ناجوانمردانه و نابرابري را عليه فلسطينيان آغاز كرده و از هر حربه اي براي رسيدن به مقصود بهره مي‌برد. دشمن با رفتار دقيق خود توانسته فلسطينيان را از داشتن عقبه مناسب در دنياي عرب محروم كند و با مديريت "بهار عربي" حمايت كشورهاي بحران زده را از فلسطين به حداقل خود برساند. فضاي مصر نيز پس از روي كار آمدن نظاميان و برقراري رابطه مناسب با اسرائيل به شدت جلوه ضد فلسطيني پيدا كرده و حملات داعش به نيروهاي مرزي مصر به نام حماس، فضاي تلخ و تندي عليه فلسطينيان بوجود آورده است. براي تكميل حلقه محاصره و دور كرد ملت ها از موضوع، دستگاه عمليات رواني دشمن با تشخيص اين كه دولت و ملت ايران، همچنان مهمترين حلقه حمايتي در اين چرخه هستند، اقدامات كثيفي را در اين حوزه آغاز كرده است. در يكي دو سال گذشته اتهام ناصبي بودن و تهمت دشمني فلسطينيان با اهل بيت را مطرح كرده‌اند و در اين ايام نيز با طرح موضوعات انحرافي نظير اسامي ميدان‌ها و محله‌هايي به نام ابن ملجم و نظاير آن در غزه، مي‌كوشند به اين جنگ رواني ابعاد تازه‌اي ببخشند. ترديدي نيست كه تمامي اين فضاسازي‌ها دروغ و صرفا به منظور ايجاد شكاف و ترديد در مهمترين حاميان فلسطين و مقاومت صورت مي‌گيرد و همگان مي‌دانند كه اهالي غزه محب اهل بيت و ائمه اطهارند و وجود اماكن و مساجد مرتبط و با تسميه ائمه اطهار و رواج اسامي آنان در اين منطقه گواه اين دوستي و حب و محبت است. براي شكستن اين هجمه رواني راهي جز حضور مستحكم در مراسم روز قدس نيست.

9- تامين امنيت و منافع ملي

شكي نيست كه ايران در منطقه خاورميانه مهمترين كشور با ثبات و مقتدر به شمار مي رود. جمهوري اسلامي براي تامين منافع ملي و امنيت منطقه اي خود با هدف مقاومت در برابر زياده خواهي هاي غرب، بر خلاف كشورهاي همجوارش، نيازي به داد و ستدهاي ماكياوليستي و زد وبندهاي سياسي با قدرتهاي فرامنطقه اي ندارد. در حمايت از فلسطين و جبهه مقاومت در برابر اسرائيل محكم و استوار ايستاده و با موضوع فلسطين بازي نمي‌كند و آن را وسيله امتيازگيري، تظاهر و عوام فريبي نيز قرار نداده است. مانند تركيه همزمان با اشغالگران هم پياله نيست و رئيس جمهور زست سياسي ضد اسرائيلي نمي گيرد و سپس قرارداد هاي نظامي و امنيتي با با تل آويو ببندد و بر سر قيمت شهداي كاروان آزادي با اسرائيل چانه نمي‌زند. مانند قطر حمايت لابي اسرائيل در آمريكا براي استمرار حاكميت آل نهيان را با شامورتي بازي و پول باد آورده نفت و گاز نمي‌خرد و البته مانند عربستان هم نيست كه (دولت و مفتيانش) در چنين شرايط حساسي خفقان گرفته‌اند و دستگاه توليد انبوه فتوايش عليه مقاومت جرات صدور حتي يك فتوا در باب اسرائيل ندارد. امنيت و منافع ملي نظام جمهوري اسلامي حكم مي‌كند كه به كمك فلسطينيان بشتابد و عملا و بي‌توجه به چشم غره‌هاي دولت‌هاي مستكبر، بي هيچ پرده پوشي و هراسي، چشم در چشم اسرائيل و حاميانش دوخته و حمايت مالي و تسليحاتي را با افتخار انجام مي‌دهد. امنيت و منافع ملي نظام در حمايت از جبهه گسترده و پيروز مقاومت است و همه حاميان نظام و مقاومت در برابر مستكبران در داخل و خارج از كشور در اين نمايش با شكوه قدرت و اقتدار شركت خواهند كرد.

کد خبر 266831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha