دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
۰ نفر

ایران در بین ۲۱۱ کشور جهان، رتبه ۱۴ تولید و مصرف برق را در اختیار دارد.

برق

به گزارش همشهري، در ماه‌هاي اخير مصرف بي‌رويه انرژي به بحران حادي در كشور تبديل شده و دستگاه‌هاي مختلف به تناوب اقدام به انتشار آمار و ارقام متعددي پيرامون شدت مصرف انرژي در ايران مي‌كنند. تازه‌ترين آمار حاكي از اين است كه صنعت برق كشور هم‌اكنون با ظرفيت اسمي بيش از 70هزار مگاوات و تحت پوشش قرار دادن بيش از 30ميليون مشترك، رتبه چهاردهم جهان در اين بخش را به‌خود اختصاص داده است.

به گزارش ايرنا، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي كشور با بيان اين آمار تأكيد مي‌كند كه با توجه به رشد 8درصدي مصرف سالانه برق بايد هر سال 5هزار مگاوات برق به ظرفيت اسمي كشور اضافه شود كه براي تحقق اين ميزان حداقل به سرمايه‌اي حدود 3ميليارد يورو و 76هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است. به اعتقاد وي، توليد و مصرف برق در كشور در حال حاضر سربه‌سر است و درصورتي‌كه مصرف برق كاهش پيدا نكند، پيش‌بيني مي‌شود كه كشور در شرايط بحراني قرار گيرد.

در حال حاضر سالانه يك ميليون و 500هزار مشترك جديد به شبكه برق كشور اضافه مي‌شود.همايون حائري، مديرعامل شركت مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران، نيز از آمار تكان‌دهنده ديگري در حوزه مصرف برق پرده برمي‌دارد. به گفته همايون حائري، سالانه در حدود 64ميليارد دلار فقط بابت سوخت نيروگاه‌ها در كشور هزينه مي‌شود. اين رقم با دلار 3هزار توماني در حدود 190هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود كه رقمي بسيار بالا و حجيم است.

بودجه عمومي كشور در سال‌جاري 191هزار ميليارد تومان است. بودجه عمراني يك سال كشور نيز در حدود 37هزار ميليارد تومان است اما هزينه توليد برق در يك سال 190هزار ميليارد تومان است كه نشان‌دهنده مصرف بالاي برق در كشور و هدر روي منابع خدادادي كشور به‌ويژه گاز است. با فرهنگ‌سازي‌ درست و بهينه‌شدن مصرف برق در كشور، مي‌توان منابع انرژي كشور را در مسير درست و در جهت توسعه پايدار و رفاه عمومي صرف كرد.

کد خبر 266560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha