سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
۰ نفر

افزایش مصرف برق که فراتر از انتظار وزارت نیرو پیش رفته ، احتمال قطعی برق را قوت بخشیده است.

طرح

وزارت نيرو براي جلوگيري از قطع برق خواستار صرفه‌جويي 10درصدي مشتركان شده است. معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: تأمين برق پايدار نيازمند صرفه جويي 10درصدي مشتركان است و انتظار داريم در روزهاي آينده كه پيش‌بيني مي‌شود گرماي هوا افزايش يابد، مشتركان نسبت به صرفه‌جويي بيش از پيش اقدام كنند.

هوشنگ فلاحتيان افزود: از ابتداي سال‌جاري تا 23تير ماه، مصرف انرژي در مقايسه با دوره مشابه پارسال بيش از 8درصد رشد داشته و اين افزايش مصرف نيز به‌طور يكنواخت اتفاق نيفتاده است. وي اظهار داشت: در برخي مناطق شاهد رشد مصرف بالاي 20درصد هستيم، اما به‌طور ميانگين در كل كشور مصرف برق بيش از 8درصد رشد داشته و طي 2روز گذشته پيك مصرف برق از پيك مصرف سال گذشته كه بيش از 46هزار و 300مگاوات بوده، عبور كرده است.

وي ادامه داد: به غيراز خاموشي‎هاي جسته‌وگريخته كه به‌دليل مشكلات فني در شبكه بوده، در ساير موارد برق مورد نياز مشتركان با تلاش همكاران تأمين شده و نيروگاه‌ها تاكنون پاسخ شبكه را داده‌اند كه موفقيت بزرگي بوده است.فلاحتيان ضمن هشدار نسبت به‌احتمال افزايش دماي هوا در روزهاي آينده، گفت:

انتظار از مردم عزيز اين است كه در روزهاي آينده نسبت به صرفه‌جويي اقدام كنند و اگر دست‌كم 10درصد مصرف برق خود را كاهش دهند، ما اين اطمينان را مي‌دهيم كه هيچ مشكلي در تأمين پايدار برق ايجاد نشود. وي با بيان اينكه بازده نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي و بخار به‌طور طبيعي با افزايش دماي محيط كاهش مي‌يابد، تأكيد كرد: بخش قابل توجهي از توليد برق كشور از طريق نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي صورت مي‌گيرد كه همراه با افزايش دما، ميزان قابليت توليد كاهش مي‌يابد. معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي اضافه كرد: بايد با كاهش مصرف در سمت تقاضا، بتوان كاهش توليد ناشي از افزايش دماي هوا در نيروگاه‌ها را نيز جبران كرد.

هفته بحراني براي آب از راه مي‌رسد

مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور با هشدار نسبت به اينكه هفته آينده هفته سختي براي تأمين آب خواهد بود، گفت: درصورت استمرار دماي بيش از 40درجه در كلانشهرها دچار كمبود آب مي‌شويم.حميدرضا جانباز به ايسنا گفت: براساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي متوسط دماي كشور در بسياري از استان‌ها به بيش از 40درجه مي‌رسد كه باعث افزايش مصرف آب خواهد شد و استمرار اين مسئله باعث كاهش حجم مخازن آب شرب مي‌شود. وي با درخواست از مصرف‌كنندگان براي ياري در اين زمينه گفت:‌ درصورتي كه مردم 10تا 15درصد مصرف آب را كاهش دهند در هيچ كدام از شهرهاي كشور دچار كمبود آب نمي‌شويم.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور با تأكيد بر اينكه مردم مي‌توانند با كاهش زمان استحمام و توجه به مصرف آب هنگام شست و شوي ظروف و سبزيجات بسيار ياري‌دهنده باشند گفت: براي كاهش مصرف مي‌توان به نكاتي توجه كرد ازجمله اينكه درختان را پس از ساعت 8شب و قبل از 6صبح آبياري كرد؛ زمان استحمام را به حدود 5دقيقه كاهش داد و در 15روز آينده مردم از شستن ماشين اجتناب كنند.

در همين راستا، هيأت دولت به‌منظور مقابله با تنش آبي ناشي از خشكسالي با اختصاص 50 ميليارد ريال بابت آبرساني به تهران موافقت كرد. بحران آبي ايران مورد توجه پايگاه‌هاي خبري جهان نيز قرار گرفته است. پايگاه خبري نيچر ورلدنيوز نوشت: با آمدن تابستان و گرم شدن هوا در ايران، كمبود آب در اين كشور به يك فوريت ملي تبديل شده است. اين پايگاه علمي‌خبري، نوشت: ايران در سال 2013با بارشي كمتر از حد متوسط، با افت چشمگير منابع آب روبه‌رو شد و سطح آب در بخش وسيعي از سدها و آبراه‌هاي آن به كمتر از ظرفيت مطلوب رسيد.

کد خبر 266016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha