همشهری آنلاین: «یاد باد» ،گوشه‌هایی از خاطرات محمدحسن سالمی، نوه آیت‌الله کاشانی، در گفت‌وگو با نادر رستگار و مجید تفرشی برای نخستین بار در ایران منتشر شد.

salemi-kashani

بنا به گزارش خبرگزاري مهر،مسعود لقمان، مدیر تولید کتاب «یاد باد» درباره درون‌مایه این کتاب گفت: محمدحسن سالمی، نوه دختری آیت‌الله کاشانی است که روایت‌ دست اولی از آیت‌الله کاشانی و نقش او در جنبش ملی‌شدن نفت، رویدادهای منجر به 28 مرداد و خاطرات و ناگفته‌هایی شنیدنی از آن دوران پرهیاهو را در کتاب «یاد باد» برای نخستین بار مطرح کرده‌است.

لقمان ادامه داد: سالمی که از دوران نهضت ملی‌شدن نفت به‌عنوان بهترین دوران زندگی‌اش یاد می‌کند، می‌گوید رخدادهای آن دوران به شفافی و روشنی در خاطرش حک شده‌است و هرگز فراموششان نمی‌کند. یکی از این خاطرات، رساندن نامه معروف آیت‌الله کاشانی به دکتر مصدق و پاسخ مصدق به کاشانی در روز 27 مرداد بوده که به درازا در این کتاب به آن پرداخته شده است.

 او افزود: پدر محمدحسن سالمی از زمین‌داران خوشنام کرمانشاه بود که به علت علاقه‌ای که به آیت‌الله کاشانی داشت به خانواده بزرگ او از لحاظ مالی رسیدگی می‌کرد و کاشانی نیز دلبستگی ویژه‌ای به پدر سالمی که پیش از جنگ جهانی دوم بر اثر سرطان درگذشت، داشت. سالمی نوجوان، پس از مرگ پدر و آزادی آیت‌الله کاشانی از زندان متفقین، همراه ایشان به تهران آمد و در خانه ایشان زندگی کرد و نزدیکی او به کاشانی تا به آن درجه رسید که در جریان تمامی نامه‌ها، مکاتبات، گفت‌وگوها، بحث‌ها و ملاقات‌های ایشان قرار می‌گرفت. پس از 28 مرداد، سالمی سیاست را کنار گذاشت و به آلمان رفت و در آنجا پزشکی خواند.

«یاد باد» در 200 صفحه رقعی و به بهای 9500 تومان از سوی انتشارات شورآفرین به دوستداران تاریخ معاصر ایران عرضه شده‌است.

کد خبر 266510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha