همشهری آنلاین: امام خمینی (ره) آمریکا را عامل اصلی واقعه ۲۸ مرداد دانسته و غفلت مسئولان را مسبب به بار نشستن این توطئه شوم عنوان می‌کردند.

۲۸ مرداد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیانات امام خمینی (ع) در مورد کودتای 28 مرداد را در زیر بخوانید:

«این غفلت بزرگ از رجال سیاسى، علما و سایر اقشار مملکت ما واقع شد، و این آدم [شاه] را تحمیل کردند بر ما و دنباله‌‏اش را هم گرفتند که قدرتمندش کنند. از آن وقت تا حالا هم غفلت‌ها شده است. قوام السلطنه بارها نخست وزیر شد.»

«قیام 30 تیر 1331 علیه صدارت وى بود. مى‏‌توانست این کارها را بکند لکن با غفلت‌ها و ضعف نفس‌ها نکرد. از او بالاتر دولت دکتر مصدق در 28 مرداد 1332 با کودتاى آمریکایى سرنگون شد. قدرت دست دکتر مصدق آمد لکن اشتباهات هم داشت. او براى مملکت مى‏‌خواست خدمت بکند لکن اشتباه هم داشت. یکى از اشتباهات این بود که آن وقتى که قدرت دستش آمد، این (محمدرضا شاه) را خفه‌‏اش نکرد که تمام کند قضیه را. این کارى براى او نداشت آن وقت، هیچ کارى براى او نداشت، براى اینکه ارتش دست او بود، همه قدرت‌ها دست او بود و این هم این ارزش نداشت آن وقت.»

«آن وقت این طور نبود که این یک آدم قدرتمندى باشد ... مثل بعد که شد. آن وقت ضعیف بود و زیر چنگال او بود لکن غفلتى شد. غفلتى دیگر اینکه مجلس را ایشان منحل کرد و یکى یکى وکلا را وادار کرد که بروید استعفا بدهید. وقتى استعفا دادند، یک طریق قانونى براى شاه پیدا شد و آنکه بعد از اینکه مجلس نیست، تعیین نخست وزیر با شاه است؛ شاه تعیین کرد نخست وزیر را! این اشتباهى بود که از دکتر واقع شد. و دنبال آن این مرد را دوباره برگرداندند به ایران. به قول بعضى که «محمدرضا شاه رفت و رضا شاه آمد»! بعضى گفته بودند این را به دکتر که کار شما این شد که محمدرضا شاه رفت- خوب، محمدرضا آن وقت یک آدم بى ‌عرضه‌‏اى بود و تحت چنگال او بود- او رفت و رضا شاه آمد یعنى یک نفر قلدر آمد. این‌ها آن وقت گفتند نمى‏‌دانستند که بعدها رضا شاهِ چند آتشه [محمدرضا پهلوى] است.  این هم یکى از اشتباهات بود که شده است‏.»

کد خبر 343394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha