همشهری آنلاین: در حال حاضر قیمت‌ها از قدرت خرید مردم تا حدودی بالاتر است لذا علیرغم اینکه تابستان، فصل جابجایی است شاهد کاهش معاملات هستیم و تقاضای اجاره‌نشینی بیشتر شده که قیمت‌های این بخش را نیز با افزایش مواجه کرده است.

مسکن

ايسنا نوشت: احمدرضا سرحدی - کارشناس اقتصاد مسکن - درباره وضعیت فعلی بازار مسکن اظهار کرد: افزایش میزان خرید و فروش در بازار مسکن با آمدن تابستان طبیعی است که طبق روال روند افزایشی داشته باشد چون فصل تابستان فصل جابجایی است و بیشترین حجم معاملات در این فصل به دلیل تعطیلی مدارس وجود دارد.

وی با بیان این که بررسی‌های آماری حاکی از این است که میزان معاملات با شروع تابستان کاهش داشته است، افزود: عواملی از جمله تورم و قیمت‌های بالا از دلایل کاهش میزان معاملات در بازار هستند و با توجه به میزان قیمت‌ها در بازار می‌توان گفت که قیمت‌ها سوری نیست و واقعیت امر این است که در سال‌های اخیر با گران شدن مزد کارگران، قیمت مصالح و زمین باعث شده قیمت تمام شده ساختمان‌ها افزایش داشته باشد.

سرحدی با بیان اینکه با این روند، مسئله سود و منفعت‌طلبی سازندگان پیش می‌آید، تصریح کرد: میزان قیمت‌ها آنقدر نیست که بتوان آن را حباب تصور کرد یا توقع کاهش چشمگیر قیمت را داشت.

افزایش تقاضای اجاره‌نشینی و افزایش قیمت‌ها

این کارشناس با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌ها از قدرت خرید مردم تا حدودی بالاتر است، ادامه داد: بدین ترتیب با این که فصل تابستان، فصل جابجایی است شاهد این هستیم که معاملات در حد تصور انجام نمی‌شود و مالکان با در نظر گرفتن هزینه‌ای که برای ساخت داشته‌اند حاضر نیستند ملک‌شان را زیر قیمت بفروشند.

وی تاکید کرد: بنابراین حجم معاملات مسکن در بازار پایین است اما بخشی که رونق بسیاری پیدا کرده و دولت هم نمی‌تواند کاری انجام دهد بازار اجاره است.

سرحدی با بیان این که با در نظر گرفتن قیمت‌های بالا امکان خرید برای مردم وجود ندارد، گفت: مردم با هجوم آوردن به سمت بازار اجاره سعی می‌کنند که سرپناهی برای خود داشته باشند.

عدم تمایل نسبت به اجاره خانه‌های نوساز

این کارشناس افزود: مشکل اساسی وجود دارد و آن این است که مالکان حاضر نیستند ساختمان‌های نوساز را اجاره دهند چون می‌دانند اجاره دادن مساوی است با تخریب نسبی ساختمان نوسازشان.

وی با اشاره به اینکه بدین ترتیب عرضه در بازار کم می‌شود ولی تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: بالا رفتن تقاضا و کمبود عرضه در بازار باعث افزایش قیمت‌ها در بخش اجاره می‌شود.

سرحدی افزود: به طوری که شاهد هستیم درماه‌های اخیر میزان اجاره 30 تا 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و دولت با توجه به خالی بودن دستش نمی تواند اقدام خاصی انجام دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره روند آینده بازار نیز گفت: با توجه به خالی بودن تعدادی از واحدهای مسکونی قیمت‌ها به همین ترتیب بالا می‌رود و پیش‌بینی می‌شود از میزان فعلی نیز بیشتر شود.

کد خبر 266405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha